Woning met 2e perceel waarop loods staat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een woning op het oog die als geheel met een garage/loods op een aangrenzend perceel verkocht wordt.

Even wat gegevens:
  • woning staat op een perceel van ±1600 m2
  • woning heeft huisnummer 2
  • garage/loods staat op een perceel van ±200 m2
  • garage/loods heeft huisnummer 2a
  • denk aan een vierkant perceel (min of meer) van de woning waarbij garage/loods er als een rechthoek inpast, waarbij 1 zijde van garage/loods aan de straatkant zit
De woning heeft gebruiksfunctie wonen en de garage/loods volgens de BAG viewer industriefunctie. Kijk ik naar het bestemmingsplan op het omgevingsloket dan heeft het geheel als bestemmingsplan wonen. En dat geldt ook voor alle aangrenzende percelen, of het is wonen of agrarisch, het is namelijk landelijk gelegen, lintbebouwing aan een N-weg.

Nu is het ons opgevallen dat de garage/loods een eigen WOZ-waarde heeft en volgens de vragenlijst ook apart belast wordt voor OZB en gemeentelijke belastingen zoals afvalstoffenheffing. En ik heb al eea opgezocht, volgens het kadaster is het mogelijk om percelen samen te voegen indien ze aangrenzend zijn, zelfde eigenaar hebben (is nu het geval en zou straks als wij eigenaar worden ook het geval zijn) en beide percelen zitten in dezelfde hypotheek (lijkt mij geen probleem om daarvoor te zorgen).

Concreet zijn mijn vragen:
  1. Zijn er nog los van de extra belastingen andere nadelen van 2 percelen met 2 huisnummers? Of evt. het feit dat 2a "industriefunctie" heeft?
  2. Klopt mijn gedachte dat wanneer ze samengevoegd worden dat ook woz, ozb en gemeentelijke belastingen ook samengevoegd zullen worden en dus enigszins geld kunnen besparen? Bijv. de afvalstoffenheffing is nu voor de garage/loods bijna evenveel als het woonhuis.
  3. Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?