Glas vervangen oude velux ramen

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:45
Ik heb 2 velux ghl 4 ramen op de slaapkamer met 16mm glas. Daar wil ik nieuw hr++ glas in zetten dat dikker is, Maar de ombouwkit die velux daarvoor aanbood lijkt niet meer gemaakt te worden.

16 mm renovatieglas wat ik zo aangeboden zie haalt niet de isolatiewaarde van hr++.

Iemand tips voor beter 16mm glas of voor een ombouwset zodat ik wel een goede isolatiewaarde haal (en de meters mee kan tellen bij isde subsidie)?

Ik denk dat ik onvoldoende handigheid heb met de bovenvrees om de sponning dieper uit te frezen maar als daar een foolproof methode voor is hoor ik die ook graag.

Het hele raam vervangen gaat mij te ver, het kiepende deel lijkt niet compatibel met kiepende delen waar wel 24 mm in past dus dat is ook geen optie

Alle reacties


  • pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lochnes schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:40:
Ik heb 2 velux ghl 4 ramen op de slaapkamer met 16mm glas. Daar wil ik nieuw hr++ glas in zetten dat dikker is, Maar de ombouwkit die velux daarvoor aanbood lijkt niet meer gemaakt te worden.

16 mm renovatieglas wat ik zo aangeboden zie haalt niet de isolatiewaarde van hr++.

Iemand tips voor beter 16mm glas of voor een ombouwset zodat ik wel een goede isolatiewaarde haal (en de meters mee kan tellen bij isde subsidie)?

Ik denk dat ik onvoldoende handigheid heb met de bovenvrees om de sponning dieper uit te frezen maar als daar een foolproof methode voor is hoor ik die ook graag.

Het hele raam vervangen gaat mij te ver, het kiepende deel lijkt niet compatibel met kiepende delen waar wel 24 mm in past dus dat is ook geen optie
Omdat je de werkzaamheden zelf uit lijkt te voeren krijg je überhaupt geen ISDE subsidie. Daarnaast moet het raam ook nog op de ISDE lijst staan (fabrikant, type, gekeurde isolatieklasse)

  • PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:49
Er is vacuümglas te krijgen in 16mm.

Maar mijn advies zou zijn toch 't vervangen van de twee kozijnen alltogether.
De ghl 4 is uit 1991 of ouder. Daarmee al een flink eind richting 't einde van de levensduur en de isolatiewaarde van 't kozijn is ook niet best naar huidige maatstaven.

SK06 is velen malen moderner en te krijgen met triple glas.
Velux dakramen zijn kwa maatvoering gelijk, dus redelijk eenvoudig te vervangen. reken op zo'n 500 tot 800 euro aan arbeid als je 't zelf niet kan/wil doen. Ramen zelf iets meer dan 1500 voor twee met HR++/

Voor nog een klein beetje meer ook te krijgen met triple.

  • pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 11:37
Ik weet niet hoe makkelijk je er bij kan maar vergis je niet in het gewicht van het glas, een vierkante meter dubbel glas kan je nog in je eentje doen als je sterk bent maar of dat met triple lukt is de vraag. (bij mij stond de glaszetter aardig te zweten toen de ruit door hem werd vervangen (dubbel voor dubbel)

  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:32
@route99 heeft zijn ervaring/stappenplan beschreven: Velux raam upgraden van dubbel glas naar HR++ of hoger?

  • QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:07

QuattroNL

It is I.

Als je het zelf denkt te kunnen dan is het een leuk project.
Heb je daarover je bedenkingen dan zou ik zeker overwegen om a) het uit te besteden en b) gelijk het geheel te vervangen.

Onze Velux ramen waren uit '92 met houten kozijnen en dubbel glas (niks HR).
Ze lekten niet maar je zag dat het hout wel slecht begon te worden.
We hebben ze in z'n geheel laten vervangen door geheel nieuwe met kunststof kozijnen en triple glas.
De maten zijn hetzelfde dus er hoeft niks aan het dak aangepast te worden. Redelijk plug&play.
Ook maar gelijk een electrisch rolluik op zonneenergie (wat bijna even duur is als zo'n raam maar het is wel ideaal, zowel qua tegenhouden van licht (het is een slaapkamer) als hitte).

Ja dat kost iets maar ik had geen zin in al dat gedoe en had zoiets ook nog nooit gedaan.
Prima zo voor ons, we kunnen er weer 20 jaar tegen.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.


  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:57
Als je de kozijnen niet wilt vervangen dan is vacuümglas de beste (en waarschijnlijke enige) oplossing.
De isolatiewaarde van vacuümglas benaderd die van tripleglas en dus beter dan HR++.
Niet goedkoop maar wel goedkoper dan het hele kozijn vervangen.

  • pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 11:37
Als ik de offertes voor het vervangen me goed herinner waren die ook niet mals en mijn ramen zaten er al sinds de jaren 70 in, voor het dubbele bedrag heb ik er nu een dakkapel op staan over de hele breedte, en dat bedrag was en is het dubbel en dwars waard.

  • Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:45
pman63 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:37:
Als ik de offertes voor het vervangen me goed herinner waren die ook niet mals en mijn ramen zaten er al sinds de jaren 70 in, voor het dubbele bedrag heb ik er nu een dakkapel op staan over de hele breedte, en dat bedrag was en is het dubbel en dwars waard.
De ramen zitten allebei aan een andere kant van het dak dus een dakkapel is geen optie. Ook niet nodig trouwens. Dat het laten vervangen van 2 hele ramen de helft van een dkkapel kost kan ik moj wel voorstellen. Daarom wou ik ook alleen het glas vervangen

  • Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:45
pagani schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:49:
[...]

Omdat je de werkzaamheden zelf uit lijkt te voeren krijg je überhaupt geen ISDE subsidie. Daarnaast moet het raam ook nog op de ISDE lijst staan (fabrikant, type, gekeurde isolatieklasse)

Oh dank je. Hmm, ik dacht dat alleen voor andere isolatiemaatregelen het geval was, voor andere isde aanvraag paar jaar terug heb dacht ik alleen de glasrekening ingediend te hebben. Eens even met de glaszetter over hebben

  • Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:45
De ombouwsets die hij noemt zijn dus niet meer leverbaar. Hij heeft wel een klein raam zelf omgebeund maar gaf ook aan dat dat voor de grotere ramen niet een optie leek. Ik ben op zoek naar alternatieve ombouwsets of goede tips of ervaringen hoe het zonder ombouwset te doen, ik kijk het liever goed af dan dat ik een paar week direct onder de sterrenhemel slaap omdat ik het verkeerd ingeschat had (raam zit boven ons bed)

  • pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De ISDE subsidie is een subsidie voor ondernemers/leveranciers, niet voor de particulier. Het netto effect is dan ook dat de leveranciers en installateurs hun prijzen hebben kunnen verhogen met het subsidiebedrag. Vandaar de eis dat alles geplaatst moet worden door die bedrijven.

  • Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:45
Inmiddels wat verder gezocht. 16mm dik standaard velux vervangingsraam 85 euro u=2. (Is nu 3)

16 mm kryptongevuld ipv argon 195 euro u=1.4 Nog steeds niet goed genoeg voor isde als ik het laat doen.

Bengglas u0,4 354 euro.

Mmm. Ik neig wel wat naar de cheapo easy zelfdoen optie zonder subsidie met u2 standaard argongevuld dubbelglas 16mm.

  • Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:45
Lochnes schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:03:
Inmiddels wat verder gezocht. 16mm dik standaard velux vervangingsraam 85 euro u=2. (Is nu 3)

16 mm kryptongevuld ipv argon 195 euro u=1.4 Nog steeds niet goed genoeg voor isde als ik het laat doen.

Bengglas u0,4 354 euro.

Mmm. Ik neig wel wat naar de cheapo easy zelfdoen optie zonder subsidie met u2 standaard argongevuld dubbelglas 16mm.
Wat ik uiteindelijk gedaan heb:

1) dubbel glas 2 zijdig gehard zonwerend zhr++ 33.1 6mm spouw black edge 33.1 besteld. Met 6 mm spouw is dat niet hr++ maar wel r waarde 1,8 dus wel aardige vooruitgang. En zonwerend en ook veilig als er weer eens een tak uit de boom waait. 159 euro/raam

2) raam is dus iets dikker, 18mm ipv 16 mm. Onder de glasafdekkaders heb ik een alu strip van de praxis 2 mm dik 10mm breed gelegd, past precies (nou ja, 9mm breed was net mooier geweest). Hiermee de latten iets omhoog gekomen zodat ik dezelfde druk op het glas uitoefen als ik de schroeven aandraai.

Dat was het makkelijke stuk. Man, wat zijn die ramen zwaar met dat nieuwe glas erin! In mijn eentje kon ik een heel oud raam inclusief glas tillen, maar dat ging echt niet lukken met het nieuwe glas, daar kan ik in mijn eentje net alleen de ruit boven mijn macht tillen

todo: uitzoeken hoe ik voor de kantelstand de veren strakker zet om te compenseren voor een zwaarder raam. Dat zit wel op de nieuwere ramen, maar dit ziet er anders uit
Pagina: 1