Glas vervangen oude velux ramen

Pagina: 1
Acties:

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:06
Ik heb 2 velux ghl 4 ramen op de slaapkamer met 16mm glas. Daar wil ik nieuw hr++ glas in zetten dat dikker is, Maar de ombouwkit die velux daarvoor aanbood lijkt niet meer gemaakt te worden.

16 mm renovatieglas wat ik zo aangeboden zie haalt niet de isolatiewaarde van hr++.

Iemand tips voor beter 16mm glas of voor een ombouwset zodat ik wel een goede isolatiewaarde haal (en de meters mee kan tellen bij isde subsidie)?

Ik denk dat ik onvoldoende handigheid heb met de bovenvrees om de sponning dieper uit te frezen maar als daar een foolproof methode voor is hoor ik die ook graag.

Het hele raam vervangen gaat mij te ver, het kiepende deel lijkt niet compatibel met kiepende delen waar wel 24 mm in past dus dat is ook geen optie

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lochnes schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:40:
Ik heb 2 velux ghl 4 ramen op de slaapkamer met 16mm glas. Daar wil ik nieuw hr++ glas in zetten dat dikker is, Maar de ombouwkit die velux daarvoor aanbood lijkt niet meer gemaakt te worden.

16 mm renovatieglas wat ik zo aangeboden zie haalt niet de isolatiewaarde van hr++.

Iemand tips voor beter 16mm glas of voor een ombouwset zodat ik wel een goede isolatiewaarde haal (en de meters mee kan tellen bij isde subsidie)?

Ik denk dat ik onvoldoende handigheid heb met de bovenvrees om de sponning dieper uit te frezen maar als daar een foolproof methode voor is hoor ik die ook graag.

Het hele raam vervangen gaat mij te ver, het kiepende deel lijkt niet compatibel met kiepende delen waar wel 24 mm in past dus dat is ook geen optie
Omdat je de werkzaamheden zelf uit lijkt te voeren krijg je überhaupt geen ISDE subsidie. Daarnaast moet het raam ook nog op de ISDE lijst staan (fabrikant, type, gekeurde isolatieklasse)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:36
Er is vacuümglas te krijgen in 16mm.

Maar mijn advies zou zijn toch 't vervangen van de twee kozijnen alltogether.
De ghl 4 is uit 1991 of ouder. Daarmee al een flink eind richting 't einde van de levensduur en de isolatiewaarde van 't kozijn is ook niet best naar huidige maatstaven.

SK06 is velen malen moderner en te krijgen met triple glas.
Velux dakramen zijn kwa maatvoering gelijk, dus redelijk eenvoudig te vervangen. reken op zo'n 500 tot 800 euro aan arbeid als je 't zelf niet kan/wil doen. Ramen zelf iets meer dan 1500 voor twee met HR++/

Voor nog een klein beetje meer ook te krijgen met triple.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:27
Ik weet niet hoe makkelijk je er bij kan maar vergis je niet in het gewicht van het glas, een vierkante meter dubbel glas kan je nog in je eentje doen als je sterk bent maar of dat met triple lukt is de vraag. (bij mij stond de glaszetter aardig te zweten toen de ruit door hem werd vervangen (dubbel voor dubbel)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:07
@route99 heeft zijn ervaring/stappenplan beschreven: Velux raam upgraden van dubbel glas naar HR++ of hoger?