Gebruik van “eigen” foto’s bij verenigingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

sus

is druk :+

Topicstarter
Mijn vraag is eigenlijk best simpel. Ik ben lid van een vereniging en doe er sinds kort oa beheer van de Socials voor. Nu is er wat discussie rondom de foto’s die we gebruiken en de bronvermelding, nadat recent is gebleken dat in het verleden een foto van AP is gebruikt.

De case is als volgt:

Tijdens verenigingsactiviteiten worden door een of meerdere partners van leden foto’s gemaakt. Het gaat hierbij specifiek •niet• om beroepsfotografen. Die foto’s worden door de betreffende maker via mail en/of WhatsApp naar ons doorgestuurd met een “hier mijn foto’s van gisteren” oid en daar hebben wij tot nu toe altijd zonder problemen gebruik van gemaakt.

Nu er dus een claim vanuit AP is, is er een discussie gaande over wat we wel en niet moeten danwel mogen.

Concreet:

Kan ik elke “fotograaf” een eenmalig bericht doen waarin zij toestemming geven dat we alle foto’s die zij naar ons sturen altijd mogen inzetten? Zo nee, is het voldoende om per gestuurde set foto’s bij te houden wie ze gemaakt heeft.

In de tekst bij de socials, is het daar voldoende om een “📷 <naam1>, <naam2>” te doen, of is dat niet meer van toepassing na bovenstaande?

Het gaat dus niet om foto’s van een betaalde fotograaf, ze worden vrijwillig gemaakt en ook vanuit de maker met ons gedeeld. We gebruiken ze online alleen om te laten zien wie we zijn en wat we doen en mogelijk een keer in een flyer voor bv ledenwerving.

Waar het mij om gaat is dat ik weinig zin heb om steeds bij alle foto’s (soms een beste bult) een halve lap tekst te zetten “wie/wat/waar/waarom” als dat niet nodig is - zeker als we wel altijd kunnen laten zien wie wanneer de foto gemaakt heeft en we ook vast hebben gelegd dat we de betreffende set mogen gebruiken.

Edit:
Het gaat er dus niet om dat ik de credits niet wil geven, maar dat ik op een makkelijke en snelle manier een (setje) foto's op de socials wil kunnen kiepen, waarbij ik ook makkelijk kan schakelen als iemand dan naar een specifieke foto vraagt; ik kan dan altijd aantonen wie hem gemaakt heeft en ook waneer die door de vereniging van die persoon ontvangen is.

Of moet dus elke foto per stuk (dus dat is best een ding op socials) getagged gaan worden met "Deze foto is gemaakt door <naam>"

[ Voor 12% gewijzigd door sus op 20-05-2026 21:07 ]

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:55
De topicstart is niet eenduidig in de vraagstelling. Enerzijds wordt een claim van ANP aangehaald, anderzijds een ratjetoe aan hoe om te gaan met foto's gemaakt danwel ontvangen van derden.

In beide gevallen gaat het erop dat er gehandeld wordt in overeenstemming met de afgesproken licentie. In geval van ANP is dat meestal een kwestie van euro's. In andere gevallen kan dat een vermelding van de maker zijn. Etc. Etc.

Mocht het gaan om de AP foto die door een derde als eigen werk is aangeboden: dat is moeilijk geheel te ondervangen. Uiteindelijk moet jij zorgen dat het rechtentechnisch klopt. Materiaal uit onbekende bron gebruiken is daarbij altijd een risico. Documentatie helpt, maar is niet per se sluitend om aansprakelijkheid te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 20-05-2026 22:09 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

TS werkt strikt met eigen materiaal verkregen van leden maar er zijn geen duidelijke afspraken over de copyrights. En AP wil nu een foto van de vereniging gebruiken en vraagt daarvoor toestemming?

d:)b :henk d:)b

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Over copyright op zelf gemaakte kiekjes zou ik me geen zorgen maken.
Over het zonder toestemming of verder juridische afdekken zomaar delen van beelden op sociale des te meer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-05 21:59
Warrig verhaal. Ik neem aan dat AP "Associated Press" is? Indien niet kan het nuttig zijn om de afkorting te verduidelijken in de TS...

AP beweert dus het auteursrecht op een bepaalde foto te bezitten, terwijl dit niet zo is? Lijkt me dat AP dan maar moet bewijzen dat een foto van hen is, ipv. zonder staving dingen te gaan beweren.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

sus

is druk :+

Topicstarter
Even wat verduidelijking:

We hebben in het verleden een keer een foto gebruikt, waar nu - afgelopen maand - via AP een rechtenclaim op komt. Die betreffende foto hebben we destijds gekregen van deze beroepsfotograaf en is destijds ook in bv de krant gebruikt. Deze is destijds door deze beroepsfotograaf via WA doorgestuurd en meteen online gebruikt, over kosten is nooit gesproken.

Door deze claim is nu de discussie ontstaan “hoe zit het met de foto’s die wij normaal gezien gebruiken” - mijn vraag gaat dus •niet• over de AP-claim, die is, nadat even een mailtje heen en weer is gedaan, helder en reeds betaald.

De vraag is dus wel: wat moeten wij doen qua documentatie met de foto’s die vrijwillig gemaakt worden en vrijwillig gedeeld worden met ons. De makers van de foto’s die we normaal gebruiken zijn direct betrokken bij ons, zijn partners van leden en vaak zelfs onderdeel van onze “crew”. Zij maken dus foto’s en filmpjes die we daarna gebruiken. Hier worden geen vergoedingen voor gevraagd, zelfs geen “ik wil dat je mijn naam er bij zet”. We ontvangen de foto’s vaak al tijdens een evenement om direct te kunnen gebruiken - wat we ook doen - of later via bv een mail met tekst als “hoi, hier mijn foto’s van gisteren”. We gebruiken die foto’s online op de website of socials en een enkele meer offline in een flyer. Zoals denk ik werkelijk elke vereniging dat doet.

Moet je dus als vereniging met al deze mensen afspraken gaan maken en dit per foto (of set) vastleggen, zo ja, hoe? En hoe moeten we hier mee omgaan op socials. Moet je als vereniging dan bij al je socialsberichten een lijstje tonen met namen van de mensen waar je de foto van gebruikt.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sus Voor je eigen (en andere) gemoedsrust zou ik wel vastleggen dat beeldmateriaal dat je om-niet krijgt van anderen en je dit mag gebruiken voor de doeleinden van de vereniging.

Dit om latere discussies EN claims van rechten incasseerders, te voorkomen. :+

Mooie Plaatjes   

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

sus schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 05:34:
Moet je dus als vereniging met al deze mensen afspraken gaan maken en dit per foto (of set) vastleggen, zo ja, hoe? En hoe moeten we hier mee omgaan op socials. Moet je als vereniging dan bij al je socialsberichten een lijstje tonen met namen van de mensen waar je de foto van gebruikt.
Je "moet" helemaal niets maar als je niets vastlegt heb je ook niets om op terug te vallen als er later een conflict ontstaat. Een lijstje tonen met namen van mensen waarvan je de foto's gebruikt ontslaan je niet per definitie van potentiele licentieclaims achteraf. Als de eisen van de fotograaf zijn dat dit nodig is bij online gebruik, dan wel, maar zoals gezegd weet je natuurlijk nooit 100% zeker of je de foto's via WA wel krijgt van de daadwerkelijke rechthebbene.

En als je daar wel vanuit wilt gaan, dan kun je gewoon afspraken maken met diegene hoe je de beelden mag gebruiken. Dat kan vziw gewoon eenmalig voor alle beelden die je van die persoon krijgt. Die afspraken hoeven helemaal niet te zijn dat je naam en toenaam noemt op de socials, die afspraken kunnen bijvoorbeeld ook gewoon zijn dat jullie ze op de socials gebruiken. Wel zo netjes om aan bronvermelding te doen, maar het hangt vooral van de afspraken af die je maakt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1