Buitenmuur uitbouw buren op onze grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MaximumRush
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-06 14:18
Wij hebben een huis gekocht waar we over een paar maanden in gaan wonen. Nu hebben de vorige bewoners afgesproken met de buren dat zij een stuk mogen uitbouwen en dat dan de buitenmuur op onze grond komt te staan. Dit is gelijk tijdens de bezichtiging aangegeven. Beetje juridisch grijs gebied, want het is alleen mondeling tegen ons verteld en niet opgenomen in het koopcontract. Maakt verder niet uit, want we hebben een gigantische tuin, en willen op dezelfde plek ook uitbouwen.

Nu heb ik contact gehad met mijn toekomstige buurman en aangegeven dat wij wellicht tegelijkertijd willen uitbouwen. Hij heeft al akkoord gegeven op de opdracht. Nu ik de offerte heb ontvangen kwam deze erg amateuristisch over. Heel erg duur, en het is een klusbedrijfje en geen aannemer. Vraagt zo'n 5K per m2 en wilt ook geen korting geven als wij samen tegelijkertijd uitbouwen. Buurman twijfelt ook over dit bedrijf, maar deze persoon heeft al meerdere huizen uitgebouwd in de straat en daar waren ze allemaal tevreden over.

Ik heb aangegeven niet gelijk mee te willen doen, en pas wanneer we er wonen op zoek wil gaan naar iemand. Daarnaast wil ik de afwerking grotendeels zelf doen.

Buurman vond het prima, en gaf aan door te geven aan de aannemer dat wij de buitenmuur dan tzt als onze binnenmuur willen gebruiken om de muren gelijk te hebben.

Nu vraag ik me af of ik er niet te makkelijk over denk. Wij willen ook echt op korte termijn uitbouwen, dus niet over een paar jaar. Wat zijn eventuele zaken waar ik nu rekening mee moet houden? Begreep al dat dit bij nieuwbouw vaker gebeurt, en dat het dan kwestie is om de buitenmuur weg te halen en dan verder te bouwen.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:13
heb je al gezocht in dot forum naar vergelijkbare vragen? Dit onderwerp komt echt elke maand terug.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 20:11
MaximumRush schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:55:
.....

Nu vraag ik me af of ik er niet te makkelijk over denk. Wij willen ook echt op korte termijn uitbouwen, dus niet over een paar jaar. Wat zijn eventuele zaken waar ik nu rekening mee moet houden? Begreep al dat dit bij nieuwbouw vaker gebeurt, en dat het dan kwestie is om de buitenmuur weg te halen en dan verder te bouwen.
Ik zou het eigenlijk gewoon direct al laten doen. helemaal wanneer je het sowieso op korte termijn wilt gaan doen.

Wellicht qua beschikbaar budget dan voor nu wat anders laten schieten en dat iets later oppakken, dan later deze uitbouw laten realiseren en wederom in een verbouwing zitten. Voordeel lijkt mij dan ook, dat je dan gelijk de binnen afwerking in 1x aanpakt en niet in twee keer.

Just my 2 cents....

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij hebben een huis gekocht waar we over een paar maanden in gaan wonen. Nu hebben de vorige bewoners afgesproken met de buren dat zij een stuk mogen uitbouwen en dat dan de buitenmuur op onze grond komt te staan. Dit is gelijk tijdens de bezichtiging aangegeven. Beetje juridisch grijs gebied, want het is alleen mondeling tegen ons verteld en niet opgenomen in het koopcontract. Maakt verder niet uit, want we hebben een gigantische tuin, en willen op dezelfde plek ook uitbouwen.

Nu heb ik contact gehad met mijn toekomstige buurman en aangegeven dat wij wellicht tegelijkertijd willen uitbouwen. Hij heeft al akkoord gegeven op de opdracht. Nu ik de offerte heb ontvangen kwam deze erg amateuristisch over. Heel erg duur, en het is een klusbedrijfje en geen aannemer. Vraagt zo'n 5K per m2 en wilt ook geen korting geven als wij samen tegelijkertijd uitbouwen. Buurman twijfelt ook over dit bedrijf, maar deze persoon heeft al meerdere huizen uitgebouwd in de straat en daar waren ze allemaal tevreden over.

Ik heb aangegeven niet gelijk mee te willen doen, en pas wanneer we er wonen op zoek wil gaan naar iemand. Daarnaast wil ik de afwerking grotendeels zelf doen.

Buurman vond het prima, en gaf aan door te geven aan de aannemer dat wij de buitenmuur dan tzt als onze binnenmuur willen gebruiken om de muren gelijk te hebben.

5k/m2 lijkt me een heel realistische prijs momenteel. Goedkoper ga je het, binnen de huidige bouwnormen, bijna niet vinden. Teminste, ALS aller erin zit: Isolatie, ruwbouwvloeren, vloerverwarming, schuifpui/deuren, etc. Kale ruwbouw zit je misschien aan de 3500.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 26-05-2026 15:00 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:29
Leut schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:53:
[...]

Ik zou het eigenlijk gewoon direct al laten doen. helemaal wanneer je het sowieso op korte termijn wilt gaan doen.

Wellicht qua beschikbaar budget dan voor nu wat anders laten schieten en dat iets later oppakken, dan later deze uitbouw laten realiseren en wederom in een verbouwing zitten. Voordeel lijkt mij dan ook, dat je dan gelijk de binnen afwerking in 1x aanpakt en niet in twee keer.

Just my 2 cents....
Ik sluit me hier bij aan.. wij hebben twee jaar geleden een grote verbouwing gedaan, het blijft toch echt weer een bende waar je in terecht komt. Als je het nu KAN doen zou ik het meteen doen VOORDAT je gaat intrekken.
Overigens weet ik niet of het een goed idee is om samen 1 muur te delen, zou ik persoonlijk geen voorstander van zijn. Je creeert dan namelijk ook een geluidsbrug tussen jou en de buren.

*sowieso

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Begrijp ik het goed dat je buurman wel twijfels heeft maar toch gelijk door wil gaan.. en niet wil wachten?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:19
DonJunior schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Ik sluit me hier bij aan.. wij hebben twee jaar geleden een grote verbouwing gedaan, het blijft toch echt weer een bende waar je in terecht komt. Als je het nu KAN doen zou ik het meteen doen VOORDAT je gaat intrekken.
Overigens weet ik niet of het een goed idee is om samen 1 muur te delen, zou ik persoonlijk geen voorstander van zijn. Je creeert dan namelijk ook een geluidsbrug tussen jou en de buren.
Het is geen gedeelde muur. De buren trekken de binnenmuur door, als TS dit ook doet met zijn binnenmuur ontstaat er een spouw.

Bouwt TS niet, dan komt de buitenmuur op de plek waar normaal de binnenmuur van TS zou komen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:29
Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:47:
[...]

Het is geen gedeelde muur. De buren trekken de binnenmuur door, als TS dit ook doet met zijn binnenmuur ontstaat er een spouw.

Bouwt TS niet, dan komt de buitenmuur op de plek waar normaal de binnenmuur van TS zou komen.
Dat is niet wat ik hier lees:

..
..of ik heb het verkeerd begrepen, dat kan ook hoor.

*sowieso

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:19
DonJunior schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 06:50:
[...]

Dat is niet wat ik hier lees:

[...]

..of ik heb het verkeerd begrepen, dat kan ook hoor.
Je kunt er idd voor kiezen om de buitenmuur als binnenmuur te gebruiken. Alleen de steen is anders. Het gaat erom dat de aannemer aangeeft dat hij de nieuwe buitenmuur in het verlengde van de binnenmuur van TS bouwt.

Ik zou waarschijnlijk er voor kiezen om een fundering te laten storten die breed genoeg is, nu kiezen voor een houten afwerking en dan later een nieuwe binnenmuur optrekken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20-06 17:36
Je schrijft dat het klusbedrijfje al meer verbouwingen (tot tevredenheid) in de straat heeft gedaan. Probeer dan zo'n verbouwing te gaan bekijken en let dan vooral op de gebruikte materialen en afwerking.
Prijzen in de bouw zijn door het dak gegaan vanwege gebrek aan vakmensen, ze kunnen letterlijk vragen wat ze willen. De enige optie is wachten tot de volgende economische crisis dan komen ze graag en kun je weer onderhandelen.

Als je het geld hebt dan zou ik de verbouwing toch nu doen want je bent meteen uit de (grote) rotzooi en de totale verbouwing met de buren is beter voor het aanzicht en constructie want een grote fundering, een dak, een voorpui, geen verloren ruimte binnen (je kunt de muren van de kamer door laten lopen zonder verspringing).

Als het nodig is dan kun je meteen de tussenschutting aan laten pakken.

• MaximumRush
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-06 14:18
We hebben besloten om tegelijkertijd met de buren uit te bouwen.
Pagina: 1