Lekkage(s) woning

Pagina: 1
Acties:

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18:59

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Topicstarter
Lekkage.... nooit leuk, maar hoe aan te pakken en waar ligt de schuld? Dit topic heb ik geopend om beter beslagen ter ijs te komen in gesprekken met de verzekering zodat ik niet onder tafel geluld word door de gehaaide verzekeringsmannetjes.

Achtergrond

1 oktober sleutel gekregen van het huis. toen begonnen

Begonnen met verbouwen:

-          Meterkast vervangen

-          Warmtepomp laten installeren

-          Vloerverwarming laten installeren begane vloer

-          Nieuwe pvc vloer begane vloer

-          Accu in de garage laten plaatsen

-          Heb zelf kabels getrokken voor warmtepomp, ben hierdoor wel in de kruipruimte geweest. Deze was vochtig maar zeker niet nat.

-          Zelf, met hulp oude plavuizen verwijderd

-          Alles laten stucen

-          Alles gespoten (muren en plafonds) zelf gedaan

We hebben dus in de verbouwing niets gedaan met waterleidingen, behalve voor de vloerverwarming, maar deze zit dicht we hoeven geen water bij te vullen.

1 december verhuisd, so far so good…

16 januari een lekkage in de aangebouwde garage. Leiding was precies op het randje van de vloer lek gegaan. Dit laten herstellen door een kennis. Vonden we voor de rest niet zo spannend.

8 mei, we zien vochtvlekken op de muur rondom de meterkast. In de meterkast gekeken en leiding was lek net na de hoofdkraan. Dit wederom laten herstellen door de kennis. ’s Avonds keek ik nog als controle of het nog dicht was, was dus niet zo. Kennis is op de zondag weer geweest om dit op te lossen.

9 mei kennis kwam om lekkage te verhelpen. Lek was wederom precies op de overgang de vloer in. Hij heeft in de kruipruimte gekeken waar de leiding naartoe ging. Was niet te vinden dus heeft hij isolatie weggehaald om een beter beeld te krijgen. Daar bleek een heel stuk van de draagvloer weggerot te zijn. Je kan nu zo op de wapening kijken.

Nu begonnen we ons wel serieus zorgen te maken kan je je voorstellen. 

11 mei verzekering gebeld

18 mei aannemer die via de verzekering is geregeld kwam langs om vochtmeting te doen. rondom de meterkast gaf de meter 999 aan, dit is de maximale waarde van de meter. Vervolgens is hij ook verder gaan kijken:

-          Aangebouwde garage, 999

-          Keukenvloer, 999

-          Badkamer op 1e verdieping 999

-          Aangrenzende slaapkamer delen ook, 999

-          Op zolder de scheidingsmuur naar de buren, 999

-          Schoorsteen, 999 op delen. Oude vochtplek was niet meer vochtig. De vorige bewoners hebben de schoorsteen laten impregneren

Komt er op neer dat zo ongeveer het hele huis helemaal nat is. Ik snap niet waarvan, waren op de muur bij de meterkast geen indicaties van. Luchtvochtigheid in de woonkamer is altijd rond de 40-50%

19 mei de contactpersoon van de aannemer gebeld over hoe nu verder. Ze gaan bij de verzekering aanvragen om een lekdetectietest te gaan doen. Dit lijkt me sowieso een goede stap.

De aannemer zat al een beetje voor te sorteren op verborgen gebreken en achterstallig onderhoud. Met het achterstallig onderhoud ben ik het niet mee eens, woning was/is in nette staat. Was geen indicatie dat er ergens een lek zou zijn, ook in de kruipruimte niet.

Ik heb nu zelf een warmtebeeldcamera geleend vanuit werk en ga vanavond zelf ook even op onderzoek uit.

In verzekeringswerk ben ik helemaal niet thuis vandaar dit topic. Waar ik naar opzoek ben zijn tips van mensen die verstand/ervaring hebben in soortgelijke gevallen en dingen waar ik op moet letten in het gesprek met de verzekering/aannemer zodat ze mij niet een bepaalde richting op praten waardoor ik minder sterk sta.

In de opstalverzekering staat

Gebeurtenis: water, stroom of olie dat plotseling uitstroomt. Wat is verzekerd: kosten om lekkage op te sporen en om lekke leiding te repareren zijn verzekerd als het uitstromende water de woning heeft beschadigd. Wij vergoeden de volgende kosten:

-          Het openbreken en herstellen van muren, vloeren

-          Herstellen van lekke leiding

-          Herstellen van toestellen en sanitair waaraan schade is ontstaan die op de leiding zijn aangesloten.

Belangrijke hierin is denk ik het plotselinge deel. De vloer die half is weggerot is natuurlijk niet plotseling, de lekkage in de meterkast (boven de rotte vloer) is wel plotseling.

Daarnaast de rest van de woning die heel vochtig is, geen idee nog waar het vocht vandaan komt en wat de eventuele schade en daarmee kosten zijn.

Het gevoel wat ik in het gesprek met de aannemer kreeg was, oh dit zijn verborgen gebreken en ga maar bij de verkopende partij aankloppen. Ik wil dit niet zomaar doen, ten eerste hebben we nog goed contact met de verkopende partij en ten tweede wil ik eerst vastgesteld hebben wat de oorzaak is en wie (zijn verzekering) hiervoor verantwoordelijk is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
Dat je op alle plekken in je huis een meetwaarde van maximaal haalt vind ik dubieus klinken. Ik geloof je direct dat je dit gezien hebt, echter ik vraag mij af of de meter goed gekalibreerd is.

Zoveel vocht in je muren moet gewoon opvallen. Dat is echt niet meer een gevalletje lek in het dak of zo.

Is er een overeenkomstige punt tussen al die muren? Zitten overal bijvoorbeeld verwarmingsbuizen in? En moet je de ketel iedere week bijvullen? Of zitten overal waterleidingen in?

Van welk bouwjaar in de woning? Ook niet geheel onbelangrijk. En is het vrijstaand of rijtjes of twee-onder-een-kap?

En ohja…..niet iedereen woont >70 meter boven NAP zoals ikke. Dus op welke hoogte NAP staat je huis en hoe zit het met de grondwaterspiegel? Woon je bijvoorbeeld in Gouda? Dan verbaasd mij dit niks….

[ Voor 14% gewijzigd door Panzer_V op 20-05-2026 14:44 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Topicstarter
De meter gaf ook op plekken veel minder aan. Ik was zelf niet bij de meting, ik heb dit via mijn vrouw te horen gekregen. de aannemer had niet vaker zoiets gezien als dit. Maar ik ben het met je eens dat zo'n hoge meting zonder indicaties hiervoor vreemd is. de muur rondom de meterkast snap ik, de rest niet.

Het rare is dat er niet perse overeenkomstige punten zit in de muren. op zolder waar de muur ook vochtig is zit geen af/aanvoer van water.

Dak lijkt me in nette staat. Daar waar de warmtepomp is geplaatst is de dakdoorvoer weggehaald waardoor je op de pannen keek. Zag er allemaal kurkdroog uit, al is deze opname n=1.

Warmtepomp blijft op druk, nooit bij hoeven te vullen.

woning is van 1984 en is twee-onder-een kap.

• Panzer_V
Okay, met deze info kan je de verwarming uit de vergelijking halen.

Ik zou mijn geld zetten op het waterleidingnetwerk in je woning. Of de grondwaterstand. In welke regio van het land woon je? Hoeveel meter boven/onder NAP? Hoe zit het met het grondwaterpeil?

En gezien het twee-onder-een-kap is…..hebben je buren ook wateroverlast? Hebben zij meer geschiedenis? Hebben zij problemen gehad met waterleidingnetwerk? Hebben zij weet van de buren die wellicht B.deHaas hebben gespeeld met het waterleidingnetwerk? (Die aansluiting bij de watermeter is echt B.deHaas niveau)

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Topicstarter
We wonen in de buurt van Raalte. Grondwater zou het probleem niet moeten zijn.

Of de buren problemen hebben met water weet ik niet. De buurvrouw is aan het aanbouwen en van de winter was er een buitenleiding kapot geknapt waardoor de net gegraafde fundering een zwembad was geworden. Verder nooit wat van gehoord.

Ik weet niet of de oude bewoners beunhazen aan het werk hebben gehad. Zo schat ik ze niet in, dit zijn de eerste bewoners van het huis en alles was in nette staat. Waterleiding in de meterkast leek me origineel van bouw huis of heb ik dat verkeerd?

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:23

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik denk niet dat ze die waterleiding zo opgeleverd hebben.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18
Koop zelf een vochtmeter , hoeft geen dure te zijn als het maar een indicatie geeft. Als je met vakantie ga zet de hoofdkraan dicht. Meet voor je vakantie en erna , dan weet je of het je waterleiding is of niet .

zit de badkamer er niet te toevallig boven ? Boven de meterkast ?

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Topicstarter
De badkamer zit inderdaad +/- boven de meterkast. naast de meterkast lopen wat afvoer leidingen. De badkamer heeft de aannemer ook bekeken. Kitranden van de douche en afvoer zien er wel goed uit.

Zelf vochtmeter kopen is een idee. Wat ik wel heb gezien toen ik de lekkage in de meterkast had is dat het witte wieltje op de watermeter al draait bij hele minimale afname, de lekkage dus. Nu de leiding is afgedopt draait het wieltje niet meer.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:23

silverball

De wagen voor moderne mensen

Heb je foto's van de lekkages die je al gefixt hebt? Frappant verhaal, ik zou mijn geld ook inzetten op je waterleidingen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Topicstarter
zal ik maken zodra ik thuis ben.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18
Schuurman92 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:09:
De badkamer zit inderdaad +/- boven de meterkast. naast de meterkast lopen wat afvoer leidingen. De badkamer heeft de aannemer ook bekeken. Kitranden van de douche en afvoer zien er wel goed uit.

Zelf vochtmeter kopen is een idee. Wat ik wel heb gezien toen ik de lekkage in de meterkast had is dat het witte wieltje op de watermeter al draait bij hele minimale afname, de lekkage dus. Nu de leiding is afgedopt draait het wieltje niet meer.
Ik zet mijn geld in op de kitranden. Zelf ook meegemaakt, ondanks dat het er goed uit zag veroorzaakte het ellende bij ons. Meterkast nat, buitemuur van de woning nat, verdiepingsvloer nat, aangrenzde muur slaapkamers nat.

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9_3M45RgY1F512levssHXsSx4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pft1OP3ZXZ2QLUt4OMNZVTyL.jpg?f=fotoalbum_large leiding is zo gerepareerd.

Rechts zie je dat de leiding die de vloer ingaat is afgedopt.

Mijn vraag gaat buiten de lekkage ook om hoe om te gaan met verzekeringen. Mensen hier nog adviezen voor?

• Panzer_V
Verzekering technisch is dit alles nog opstalverzekering. Die helpen je de bron te vinden en de gevolgschade te fixen.

bijkomende kosten betaal je zelf.

Voor nu hun aan het werk zetten. Vanaf nu even geen “ik doe het zelf wel of vriend doet het” werkzaamheden meer doen. Zeker niet aan water.

Alles via de opstalverzekering.

Uiteindelijk wordt de bron gevonden en het probleem gefixt. Water is kut, komt overal en nergens. Letterlijk links lekkage kan rechts schade veroorzaken.

• Panzer_V
Lekdetectie is wel noodzakelijk nu. Heb ik ook gehad hier voor lekkage badkamer. Was heel andere lekkage dan ik initieel dacht 🤔. Zoals gezegd, water is echt raar!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Topicstarter maakt het zich onnodig ingewikkeld met de verzekering. Zorg gewoon dat je de polis snapt.

Eventuele vragen beantwoord je zo zakelijk mogelijk.

Maar belangrijker is dat je grip krijgt op het probleem. De beschrijving dat er overal een hoog vochtpercentage gemeten wordt is ongeloofwaardig, in elk geval om aan een oorzaak toe te schrijven.

Bij de meterkast heb je een logische verklaring. Op de verdieping nog niet.

De plek van de eerdere lekkages roepen ook vragen op. Waarom zijn leidingen lekgeraakt op de plek waar deze een vloer ingaan? Geraakt met gereedschap? Inwerking van een corrosiefmateriaal? En waarom lag er in de meterkast nog zo'n lekkend knutselwerk? En waarom is dat stuk groen uitgeslagen ellende niet meteen mee aangepakt?

Doe je zelf een plezier en koop een eenvoudige vochtmeter. Noteer elke paar dagen het percentage op een vast aantal punten waaronder probleempunten en referentiepunten.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:09
Is er nu nog een actieve lekkage?
In de meterkast ziet het er na de reparatie al veel droger uit. Het kan ook wel even duren voordat alles goed droog is, denk aan weken. Meterkastdeur lekker open laten.
Zou idd handig zijn dat je dat zelf met een vochtmeter (kost echt maar 20 euro) in de gaten kunt houden. Hoeft niet heel exact te zijn, als je maar kunt zien dat het droger wordt.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Schuurman92 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:09:

Ik zou hier eens goed naar (laten) kijken.

Er kan een riolering kapot zijn, zit die vochtplek op zolder ook in lijn met de meterkast?

Dan zou het de ontspanningsleiding van het riool de oorzaak kunnen zijn.

Please state the nature of the technical emergency

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Topicstarter
Er is zover ik weet niet meer een actieve lekkage. Vandaag gebeld door de lekkagedokter. Die komen over 2 weken een lekdetectietest doen. Ik heb zelf met de warmtebeeldcamera het huis bekeken, de zichtbare vochtige plek kun je duidelijk zien. Voor de rest heb ik niets geks in de muren kunnen vinden. Wel op het platte dak aan de buitenkant. Voor nu doe ik helemaal niets en wacht ik de lektest af.

Pagina: 1