ISDE subsidie bij vervangen isolatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Hai klussers,

Weet iemand hier of de ISDE subsidie op gevelisolatie ook geld als ik mijn huidige situatie:
Kalkszandsteen-Glaswol-houten rabatdelen vervang door Kalkzandsteen-PIR platen-Keralit?

ChatGTP geeft aan van wel, maar bronnen vind ik onduidelijk. Op de RVO site staat wel gevelisolatie maar lijkt ervanuit te gaan dat dit compleet nieuw is. Maar van glaswol naar PIR platen is wel een verbetering in Rc waarde.

De reden is dat ik sowieso het oude deels rotte houtwerk voor Keralit ga vervangen, en al het glas (ca 35m2) voor kunststof kozijnen met triple glas laat vervangen. Omdat de subsidie voor het glas verdubbeld bij een 2e maatregel en ik sowieso de oude houten rabatdelen verwijder lijkt het een no-brainer te zijn om het isolatiemateriaal erachter te verbeteren en daarmee op 2 maatregelen uit te komen.

PS. Ik ben me bewust dat de PIR platen dan door een gecertificeerd bedrijf geplaatst moeten worden om in aanmerking te komen voor de ISDE subsidie. Hout erafhalen en Keralit zelf plaatsen lijkt daar geen invloed op te hebben.

Beste antwoord (via Robonus op 20-05-2026 16:50)

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:29
Wij hebben denk ik ergens tussen de 500 tot 1000 subsidieaanvragen verzorgd voor onze klanten en dit soort situaties zijn ook wel vaker voorbij gekomen.

Er is nooit een aanvraag afgekeurd. Er word ook niet specifiek naar gevraagd. Je moet gewoon zorgen dat de minimale eis gehaald wordt. Dat is 10m2 en een Rd-waarde van 3.5. Dat komt overeen met een dikte van 8cm voor de meeste merken PIR.

Alle reacties

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/woningeigenaren/isolatiemaatregelen

Hier staan geen voorwaarden over bestaande isolatie. Er is alleen de eis dat je aan de minimale isolatie-waarde van de nieuwe isolatie en dat je de al aanwezige isolatie niet mag meetellen om aan de isolatie-waarde te voldoen.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:38

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Robonus

je kunt de vraag ook aan ze stellen middels de knop "neem contact met ons op"

https://www.rvo.nl/subsid...gelen#vragen-over-isde%3F

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 20-05-2026 14:33 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • Beste antwoord

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:29
Wij hebben denk ik ergens tussen de 500 tot 1000 subsidieaanvragen verzorgd voor onze klanten en dit soort situaties zijn ook wel vaker voorbij gekomen.

Er is nooit een aanvraag afgekeurd. Er word ook niet specifiek naar gevraagd. Je moet gewoon zorgen dat de minimale eis gehaald wordt. Dat is 10m2 en een Rd-waarde van 3.5. Dat komt overeen met een dikte van 8cm voor de meeste merken PIR.

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Bedankt allen voor de feedback! Ik ga er mee aan de slag.