Vraag


  • flyman
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04-06 16:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil vooral gamen en Microsoft Flight Simulator 2024 spelen (VATSIM/IVAO en addons).
Daarnaast speel ik ook Fortnite, Warzone, God of War en Resident Evil...


Welke resoluties moet je systeem aankunnen?
Momenteel 1080p op een MSI curved 24” 180Hz monitor.
Misschien later ook 1440p.


Wat mag het systeem gaan kosten?
Idealiter tussen 1000-1300 euro.
1600 euro vind ik wat te veel als vergelijkbare prestaties goedkoper mogelijk zijn.


Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor: MSI curved 24” 180Hz

Toetsenbord: Attack Shark X68HE

Muis: Attack Shark X3

Flight sim randapparatuur:
  • Thrustmaster TFRP - Roerpedalen voor Flight Simulator
  • T.Flight Hotas ONE 4 Flight Joystick Throttle Flight Simulator
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledig systeem behalve monitor/peripherals.

Huidige onderdelen waar ik aan dacht:
  • CPU: AMD Ryzen 5 7600X
  • GPU: Gigabyte RTX 5070 Eagle OC 12GB
  • Moederbord: Gigabyte B650 Gaming X AX V2
  • RAM: 32GB DDR5 6000MHz
  • SSD: 1TB NVMe SSD
  • Voeding: Corsair RM750e 750W
  • CPU-koeler: Thermalright Peerless Assassin 120
  • Behuizing: Montech Air 903 Max
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil graag AM5 + DDR5 zodat het systeem nog lang upgradebaar blijft.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  1. Goede airflow
  2. Liefst stil systeem
  3. Goede prestaties in Flight Simulator
  4. Liefst geen bottlenecks
  5. Goede prijs/prestatie verhouding
Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek vooral hulp met:
  • compatibiliteit controleren
  • betere prijs/prestatie onderdelen
  • goedkopere alternatieven
  • advies over RTX 5070 vs goedkopere opties
  • of tweedehands GPU/RAM slim is
  • mogelijke bottlenecks

Alle reacties


  • agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 14:09
Op 1080p is het invloed van CPU hoger dan op hogere resoluties. Men denkt daar niet altijd aan. Dus als jij een 7600X neemt met rtx 5070 zou je opzich prima uitkomen. Al zou ik eerder een RX 9070 XT nemen mits je graag ray tracing gaat gebruiken. Verschilt ongeveer 70 euro +-. Een 7800X3D of 9800X3D zou wel beter werken op 1080p.

Meegerekend je budget, is een 7600X geen slecht idee hoor. Maar ik denk zelf dat je dan beter een 7800X3D kan pakken op V&A wellicht. (wel van iemand met positieve scores op V&A gebied, is mij nooit slecht uitgekomen tot nu toe :) )

Goedkoopste 5070 = 580,-
Goedkoopste 9070XT = 650,-

9070XT is wel een stuk sneller (15-20%) en voor die paar tientjes meer... zou ik wel doen als je ooit naar 1440p gaat zal je dat ook niet hoeven te vervangen.

Moederbord B650 / B850 / X670 / X870 zijn de meeste wel prima. Channel Hardware Unboxed heeft altijd grote reviews staan over deze bordjes en zou daar ook zelf naar kijken en de prijzen ervan toetst.

Tweede hands GPU is lastig, het kan goed uitkomen maar die kaarten vooral recenten gaan voor 80-90% van de orginele prijs vaak en dat is wat mij betreft veel te duur. Je hebt namelijk al snel geen garantie. Dus ik persoonlijk zou daar veel naar kijken en hopen dat er 1 voorbij komt die wel redelijk is.

Kwa Case, ik ben zelf meer van de aquariums omdat het makkelijker te sleutelen valt. En eerlijk gezegd ik zou gamersnexus en wellicht andere channels is bekijken voor case reviews.

RAM zal gewoon heel duur zijn. Zou ik ook V&A voor bezoeken of je iets tegenkomt dat goed gaat in je budget en de verkoper betrouwbaar is.

Als je V&A kijkt, vooral met voeding PAS OP. Voedingen kunnen stuk gaan en de kans is wellicht klein dat je andere componenten schaadt maar ik zou die risico never nooit nemen. Dus altijd dan kijken of ze een bon hebben van A merken. Meeste A merken hebben 7-10 jaar garantie. als ze jonger dan 3 zijn zou ik me er niet zo zorgen over maken. maar na 3, zou ik echt denken of het waard is.

Je bottleneck op 1080p zal CPU zijn. ligt aan de game maar op 1080p wordt er wel meer geleunt op je CPU. 1440P is het wat gebalanceerder. maar na 9070XT/5070TI worden de prestaties minder stijl m.b.t betere performance. Je kan dan de graphics wat lager zetten en kan je genieten op 144fps bij de meeste games.

Suc6 verder! :)

[ Voor 9% gewijzigd door agittunc op 21-05-2026 09:44 ]


  • Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Aangezien FS24 ook veel heeft aan X3D is wellicht de 7500X3D een optie. Dan heb je net wat meer speelruimte met de rest van het systeem.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+


  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:32
Ik zou voor iets als dit gaan, gezien je mogelijk in de toekomst naar 1440p wilt gaan.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B650 AERO G (rev. 1.0)€ 119,-€ 119,-
1BehuizingenMontech Air 903 Base Zwart€ 54,07€ 54,07
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE V3€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 384,99€ 384,99
1VoedingenCorsair RM750e (2025) Zwart€ 83,-€ 83,-
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 989,96
De Air Base (non-max) is ook prima. De ventilators die bij de kast zitten zijn 3x 140mm PWM fans met een redelijk stil geluidsprofiel, maar hebben erg goede airflow. Zie ook www.techpowerup.com/review/montech-air-903-base/8.html Alternatief is de uitvoering: Chieftec APEX AIR die vergelijkbaar is.

Dan heb je nog zo'n 300 euro voor een GPU 2e hands, maar ik zou eerlijk gezegd een RX 9060 XT met 16GB pakken voor totaal dan zo'n 1400 euro, of nog even doorsparen voor een RX 9070/XT. Geheugen kan je misschien via V&A ook nog onderhandelen. Ook zou je er voor kunnen kiezen om nu eerst een stick van 16GB te kopen, en later een 2e, en dan iets meer voor de GPU uit te geven. Lees ook review: 2x 8GB, 1x 16GB en 2x 16GB ram - Geld besparen met minder geheugen
Kortom: voor de beste prestaties op dit moment is een kit van twee 8GB-modules de beste optie als je wilt besparen op het geheugen. Ga je echter voor het makkelijkste en goedkoopste upgradepad in de toekomst, dan is een enkele 16GB-module de slimmere keuze.
De TR Peerless Assassin V3 SE is nu bij Amazon in de aanbieding voor 26,35€ https://www.amazon.nl/-/e...ssin-120-SE/dp/B0FMRKWCNZ

[ Voor 13% gewijzigd door Apart op 21-05-2026 14:14 ]

https://ko-fi.com/apart


  • flyman
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04-06 16:36
Apart schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:56:
Ik zou voor iets als dit gaan, gezien je mogelijk in de toekomst naar 1440p wilt gaan.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B650 AERO G (rev. 1.0)€ 119,-€ 119,-
1BehuizingenMontech Air 903 Base Zwart€ 54,07€ 54,07
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE V3€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 384,99€ 384,99
1VoedingenCorsair RM750e (2025) Zwart€ 83,-€ 83,-
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 989,96
De Air Base (non-max) is ook prima. De ventilators die bij de kast zitten zijn 3x 140mm PWM fans met een redelijk stil geluidsprofiel, maar hebben erg goede airflow. Zie ook www.techpowerup.com/review/montech-air-903-base/8.html Alternatief is de uitvoering: Chieftec APEX AIR die vergelijkbaar is.

Dan heb je nog zo'n 300 euro voor een GPU 2e hands, maar ik zou eerlijk gezegd een RX 9060 XT met 16GB pakken voor totaal dan zo'n 1400 euro, of nog even doorsparen voor een RX 9070/XT. Geheugen kan je misschien via V&A ook nog onderhandelen. Ook zou je er voor kunnen kiezen om nu eerst een stick van 16GB te kopen, en later een 2e, en dan iets meer voor de GPU uit te geven. Lees ook review: 2x 8GB, 1x 16GB en 2x 16GB ram - Geld besparen met minder geheugen


[...]


De TR Peerless Assassin V3 SE is nu bij Amazon in de aanbieding voor 26,35€ https://www.amazon.nl/-/e...ssin-120-SE/dp/B0FMRKWCNZ
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Die build ziet er echt goed uit, vooral voor MSFS en later eventueel 1440p.

Ik denk dat ik waarschijnlijk voor een RX 9060 XT 16GB ga, waarschijnlijk de Gigabyte Gaming OC of de ASUS DUAL versie.

Denk je trouwens dat het slim is om de pc in meerdere keren te kopen?
Dus eerst bijvoorbeeld:En daarna later pas:Zodat ik kan wachten op betere prijzen/promoties voor die onderdelen.

En alles is compatibel samen toch?

En nog een vraagje: zijn er goede tutorials/build guides met vergelijkbare onderdelen?

  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:32
Enigste van die componenten die in de "glazen bol" waarschijnlijk echt aanbiedingen gaat krijgen is de processor en misschien de videokaart. Videokaart, geheugen, en opslag zijn nu duur door AI... dus die prijzen gaan waarschijnlijk alleen maar omhoog.

https://ko-fi.com/apart


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens maar... ik denk dat de geheugen en SSD prijzen wel laten zien dat ze de afgelopen gestabiliseerd zijn op dit niveau. Met name bij SSD's zie je vaak dat het met scherp op aanbiedingen letten een stuk onder de €400 nog wel kan. Ik zou nu bijv. deze snel meepakken, veel goedkoper wordt het niet snel: uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000Z36

Maar ook bij processoren gaan de prijzen langzaam omhoog las ik al ergens. Vraag is of dat klopt en wanneer het inzet, maar toch. In den brede gaat het een beetje om goede deals spotten. Deze voeding is nu bijv. ook erg mooi geprijsd weer: uitvoering: Chieftec Vega 750 watt en van prima kwaliteit.

Langzaam via aanbiedingen alles inslaan kan zeker geen slecht idee zijn.

  • LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:28:
Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens maar... ik denk dat de geheugen en SSD prijzen wel laten zien dat ze de afgelopen gestabiliseerd zijn op dit niveau. Met name bij SSD's zie je vaak dat het met scherp op aanbiedingen letten een stuk onder de €400 nog wel kan. Ik zou nu bijv. deze snel meepakken, veel goedkoper wordt het niet snel: uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2E6000Z36
Dan moest je wel heel snel zijn, vandaag is dat geheugen alweer € 410.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Yup, zoals al gezegd het is even dealtjes scouten. Nu is deze er weer voor 369: uitvoering: Crucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B
Pagina: 1