12VHPWR zwarte pin/smelt, Thermaltake Psu. Vervangende kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oyxl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:26
Ladies and gents,

Sinds gisteravond besloot m'n computertje er mee te stoppen tijdens het gamen en later ook tijdens regulier gebruik. Ik ben er na enige analyse achter dat de 12vhpwr 450w kabel voor mn 'gtx 4080 super' een zwarte pin en enige sporen van gesmolten plastic vertoont aan de PSU (thermaltake 850w) zijde. De binnenkant van de PSU ziet er schoon uit. De pinnen aan de kant van de GPU ook.

Ik zoek een?
Thermaltake 12vhpwr 450w (of liever 600w?) kabel.

Ik lees overal dat je absoluut geen 12vhpwr kabel van een ander merk mag gebruiken, maar kan (of ik ben echt volslagen blind) geen Thermaltake 12vhpw kabels vinden.

Moet ik maar gewoon een nieuwe voeding kopen en dan een 'be quiet', zodat ik de kabels makkelijk kan vervangen als er weer iets gebeurt? Die kabels zie ik namelijk wel overal.

Wat is je budget?
Zou mooi zijn als een kabel niet de hoofdprijs kost. Voeding ergens rond de 125? In principe koop ik liever kwaliteit en doet de prijs er niet toe.

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:31
Gebruik alleen kabels die bij je voeding komen, of kabels die uitsluitend door de fabrikant worden aangemerkt als compatibel met jouw voeding. In dit geval zul je denk ik een nieuwe voeding moeten kopen.

Ik zou eerst even kijken of je garantie kunt verhalen bij de fabrikant of de verkoper.

be quiet! heeft stilletjes een paar van hun voedingen veranderd intern, maar SKUs hetzelfde gehouden wat niet echt normaal is.

Als je geen garantie kunt claimen, kijk dan naar deze voedingen:
uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W
uitvoering: Montech Century II 850W

Je kan makkelijk zelf checken hoe goed een voeding is op https://cybenetics.com/index.php?option=power-supplies en aan de hand van de https://psutierlist.org/

https://ko-fi.com/apart

• Oyxl
Apart schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:11:
Gebruik alleen kabels die bij je voeding komen, of kabels die uitsluitend door de fabrikant worden aangemerkt als compatibel met jouw voeding. In dit geval zul je denk ik een nieuwe voeding moeten kopen.

Ik zou eerst even kijken of je garantie kunt verhalen bij de fabrikant of de verkoper.

be quiet! heeft stilletjes een paar van hun voedingen veranderd intern, maar SKUs hetzelfde gehouden wat niet echt normaal is.

Als je geen garantie kunt claimen, kijk dan naar deze voedingen:
uitvoering: XPG Core Reactor II VE 850W
uitvoering: Montech Century II 850W

Je kan makkelijk zelf checken hoe goed een voeding is op https://cybenetics.com/index.php?option=power-supplies en aan de hand van de https://psutierlist.org/
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ben na m'n pauze weer aan het werk dus een diepe reactie blijft nog even achterwege.

Ik ga sowieso proberen garantie te krijgen inderdaad, maar weet ook van mezelf dat ik er geen weken op ga zitten wachten 😅

Ik zal vanmiddag alles uitgebreid bekijken.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:38

SpamLame

niks

Verkoopt TT zelf geen extra cables (als garantie niet mocht lukken)

Configurator - CableMod Global Store

Even juiste PSU inkloppen en de v2/pro configurator proberen.
Er zijn iig 12V-2x6 cables voor de 750w sfx v3.1 PSU.

Als er een pin (omhulsel) gesmolten is aan de kabel zijde, moet je er zeker van zijn dat de PSU zijde on aangetast is. Zou vervelend zijn dat over het hoofd te zien, de nieuwe kabel nieu kunnen plaatsen, of erger verkeerd kunnen plaatsen

• Oyxl
SpamLame schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:13:
Verkoopt TT zelf geen extra cables (als garantie niet mocht lukken)

Configurator - CableMod Global Store

Even juiste PSU inkloppen en de v2/pro configurator proberen.
Er zijn iig 12V-2x6 cables voor de 750w sfx v3.1 PSU.

Als er een pin (omhulsel) gesmolten is aan de kabel zijde, moet je er zeker van zijn dat de PSU zijde on aangetast is. Zou vervelend zijn dat over het hoofd te zien, de nieuwe kabel nieu kunnen plaatsen, of erger verkeerd kunnen plaatsen
Dank!

Ik, zal ook hier naar kijken straks. Ik kan niet 100% goed beoordelen of de PSU zelf nog in orde is. Ik zie niets. Niet op het oog, maar ook niet dmv een foto (met flits, want het is anders bijna niet te zien), maar ik neig wel naar volledige vervanging van de PSU, want ik houd niet zo van gokken. Maarja, in eerste instantie denk je, ik haal even ergens een kabel voor een paar tientjes en test de PSU, want die ziet er schoon uit.

We gaan zien wat m'n garantieverzoek teweeg brengt.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

Umbrah

The Incredible MapMan

De zoveelste... alle respect, deze connector an-sich heeft gewoon veel problemen, en de grap is dat je zwarte pin waarschijnlijk de "goede" pin was: immers hoewel de stekker pins heeft, de videokaart maakt geen onderscheid. Die vraagt 37,5A. Hoewel dat normaliter 6,25A/pin is, krijg je dat als een pin slechter is/meer weerstand heeft, dat een andere pin meer belasting krijgt. En die belasting zorgt er voor dat hij zwart wordt, heet wordt, en smelt.

Hoe komt dat? Soms zit het aan de GPU, soms zit het in de kabel, maar eigenlijk zelden zit het in de PSU... het punt is echter inherent het slechte ontwerp. Denk echter dat dit een garantie kwestie is die verder gaat dan kabel/voeding... denk ook aan de GPU zelf.

• Oyxl
Umbrah schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:19:
De zoveelste... alle respect, deze connector an-sich heeft gewoon veel problemen, en de grap is dat je zwarte pin waarschijnlijk de "goede" pin was: immers hoewel de stekker pins heeft, de videokaart maakt geen onderscheid. Die vraagt 37,5A. Hoewel dat normaliter 6,25A/pin is, krijg je dat als een pin slechter is/meer weerstand heeft, dat een andere pin meer belasting krijgt. En die belasting zorgt er voor dat hij zwart wordt, heet wordt, en smelt.

Hoe komt dat? Soms zit het aan de GPU, soms zit het in de kabel, maar eigenlijk zelden zit het in de PSU... het punt is echter inherent het slechte ontwerp. Denk echter dat dit een garantie kwestie is die verder gaat dan kabel/voeding... denk ook aan de GPU zelf.
Ja ik zie je punt. Ik heb alleen geen teststraat ter beschikking waarmee ik dit kan aantonen en ook al kan ik m'n weg aardig vinden (ik bouw zelf m'n PCs), hier schiet ik toch aardig tekort op het gebied van kennis. Waar begint het probleem en waar toont het zich. Ik weet het niet.

Ik heb ooit een GPU teruggebracht naar Alternate waarvan ze zeiden dat t niet de oorzaak kon zijn en die blies vervolgens hun hele testsysteem op. Een dergelijk scenario (de test, niet het opblazen) zou evt nog kunnen.

Edit. Het hele systeem draaide ook al een jaar+..

• Oyxl
Umbrah schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:19:

Nog een vraag.

Ik zie dat er 3x8 naar 2x6+4 kabels zijn. Is dat nog een optie? En wat betekent dat voor de PSU? Zouden die evt. wel variabele merken ondersteunen?

Edit voor CPU = PSU . Oeps.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:38

SpamLame

niks

Oyxl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:18:
[...]

Nog een vraag.

Ik zie dat er 3x8 naar 2x6+4 kabels zijn. Is dat nog een optie? En wat betekent dat voor de PSU? Zouden die evt. wel variabele merken ondersteunen?

Edit voor CPU = PSU . Oeps.
Dat zou kunnen, pigtails krijg je over het algemeen bij de GPU.

Als jouw PSU voldoende kan leveren over de door jouw beoogde bekabeling kan je dat proberen.
Ja wollig, je hebt niet je specifieke PSU model genoemt dan blijft het bij generalistische termen.

• Oyxl
SpamLame schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:31:
[...]

Dat zou kunnen, pigtails krijg je over het algemeen bij de GPU.

Als jouw PSU voldoende kan leveren over de door jouw beoogde bekabeling kan je dat proberen.
Ja wollig, je hebt niet je specifieke PSU model genoemt dan blijft het bij generalistische termen.
Excuses, Ik doe nu alles via mobiel, dus het is ff wat meer werk om te copy pasten. Dus ik hield het kort 😅

De volledige titel is:

Thermaltake Toughpower GF3 Power Supply Unit 850 W 24pin.
Pagina: 1