Kurk kiert + egaline kapot na eerste zomer vloerkoeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• J S Reinders
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21-06 14:54

Kurk plakvloer kiert massaal + egaline gebarsten op begane grond — oorzaak onbekend, input gevraagd

Hallo,

Ik hoop dat jullie kunnen helpen de oorzaak van ernstige vloerschade te achterhalen. De situatie is ingrijpend: de kurk plakvloer op de hele begane grond vertoont massaal kieren, en op twee plekken is de egaline volledig gebarsten en losgelaten. Onze inschatting is dat herstel neerkomt op het volledig verwijderen van de kurkvloer, de egaline, en waarschijnlijk ook de fermacel ondervloer in het oude deel, inclusief alle vloerverwarmingsleidingen die daarin zijn ingefreesd. Alleen de kurkvloer vertegenwoordigt al circa €7.500. Tel daarbij sloopwerk, nieuw leidingwerk, nieuwe ondervloer en arbeid op en we spreken vermoedelijk over tientallen duizenden euro's schade. We zitten behoorlijk in de rats en zoeken dringend naar de oorzaak.

Ik presenteer hieronder alle feiten en foto's zonder conclusies. Ik hoor graag wat mogelijke oorzaken zijn, wat kan worden uitgesloten, en welk vervolgonderzoek zinvol is.
Achtergrond
Grootschalige verbouwing juni–oktober 2023: aanbouw gerealiseerd, volledig van het gas af, overstap op vloerverwarming. Vier betrokken partijen:
  • Aannemer: ondervloeren aangelegd, verdelers geplaatst, egaline aangebracht (door of in opdracht van de aannemer)
  • Installateur: leidingwerk van verdelers naar warmtepomp
  • Leverancier warmtepomp: warmtepomp geleverd, in bedrijf gesteld, en in 2025 de koelmodule op afstand ingeschakeld op ons verzoek
  • Vloerenboer: kurk plakvloer gelegd, september 2023

Opbouw vloeren
Begane grond - oud deel: Fermacel ondervloer → vloerverwarmingsleidingen ingefreesd → egaline → kurk plakvloer

Begane grond - aanbouw: Noppenplaten → vloerverwarmingsleidingen → cementen dekvloer → egaline → kurk plakvloer

1e en 2e verdieping: Noppenplaten → vloerverwarmingsleidingen → fermacel vloerpanelen → kurk plakvloer (geen egaline)

Dezelfde warmtepomp bedient alle verdiepingen. Geen aparte instellingen per verdieping. Op de bovenverdiepingen iets minder vermogen per m².
Verwarmings- en koelsysteem
Warmtepomp: Mastertherm BoxAir Inverter BA37I, lucht/water. Zowel verwarmen als koelen via dezelfde vloerleidingen.

Koeling: voor het eerst gebruikt in de zomer van 2025, op ons verzoek op afstand ingeschakeld door de leverancier. Het systeem werkt met een koelcurve, vergelijkbaar met de verwarmingscurve, waarbij de watertemperatuur varieert met de buitentemperatuur. De minimumtemperatuur van het systeem is 18°C. Hoe de koelcurve precies is ingesteld zou te achterhalen moeten zijn. Mogelijk is dit uit te lezen uit het systeem, maar het is ons niet bekend hoever de historische data teruggaat. Eén zomer gekoeld.
Schade — wat we zien
Kurk plakvloer, begane grond: Kieren tussen de kurktegels, verspreid over meerdere ruimtes. Zowel langs de muren als midden in de ruimte. Kieren tot ruim 5mm breed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/708SyUHK_aJ336pEtaDMDDEG6rI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sh12hZOexJJ55G5Wbbvn12p1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2RUD233cAQ1gW6_vPXfNo4fyiw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aATlumEMmzxDwuIMOsorMRTZ.jpg?f=fotoalbum_tile
[Foto 1: kier langs de muur met houten liniaal — ca. 3-4mm breed]
[Foto 2: kieren midden in de ruimte, kruispatroon zichtbaar]

Egaline, twee locaties op de begane grond: Op twee plekken is de egaline gebarsten en losgelaten — één in het oude deel (hal, fermacel ondervloer), één in de aanbouw (cementen dekvloer). Het materiaal ziet er lichtgrijs en gipsachtig uit en breekt in scherpe stukken. We weten niet wat voor product er precies is gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy2OtGTpQtOHbxk01M5fluql6jw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H5ye9h8jSfcWZzKOn0alaMqc.jpg?f=user_large

[Foto 3: zijaanzicht hal (oud deel) — kurk ligt plat, egaline gebarsten, blauwe vloerverwarmingsbuis zichtbaar in de fermacel]

Noot bij foto 3: de vloerverwarmingsbuis is zichtbaar omdat wij bij het inspecteren van de scheur de buis per ongeluk hebben losgewrikt met een schroevendraaier. Minimale lekkage, direct hersteld. Dit is een ongelukje tijdens inspectie, geen onderdeel van de originele schade.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaU7xOgJN2uFS5j6WM2kxuAAk1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOUsmxJf0fMId2EmvAJ9vfum.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdQBktwmLPsQuAc5QmwQ8aWrkEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEvXkkVVJKHI8bjtPq2NMODn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G52yAVnIAu4Php7G7q7TDycdA08=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJMZCv4JXcvELDhIHPKPx8yB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GT9KTMLczfffkXBiJ3WY4g3Dtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuKUebdZ9hI2xIRS5Yj46x6R.jpg?f=fotoalbum_tile
[Foto 4: bovenaanzicht aanbouw — sterpatroon van barsten in de egaline, kurk rondom losgelaten]
[Foto 5: bovenaanzicht hal — kurk deels verwijderd, barsten in de egaline zichtbaar]
[Foto 6: bovenaanzicht aanbouw — groot losgelaten stuk egaline, onderliggende constructie deels zichtbaar]
[Foto 7: close-up aanbouw — zijaanzicht gebroken egalinestukken, lichtgrijs gipsachtig materiaal goed zichtbaar]

Ter vergelijking — 1e en 2e verdieping: Dezelfde kurk plakvloer, dezelfde vloerverwarming, geen aparte instelling per verdieping. Geen enkele kier zichtbaar. Verschil met begane grond: kurk ligt hier direct op fermacel vloerpanelen, zonder egalinelaag.
Vragen
  • Wat zijn mogelijke oorzaken van deze schade?
  • Welke oorzaken kunnen op basis van het bovenstaande worden uitgesloten?
  • Wat zegt het dat de bovenverdiepingen (kurk op fermacel, zonder egaline) volledig intact zijn?
  • Wat voor materiaal lijkt de egaline te zijn op basis van de foto's, en is dat relevant?
  • Welk vervolgonderzoek is zinvol?
Alle input welkom.

Vriendelijke groeten,
Jasper

Beste antwoord (via J S Reinders op 22-05-2026 21:56)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:16
J S Reinders schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:26:
Dank voor alle reacties! Heel welkom, ik zal de vervolgvragen zo goed mogelijk beantwoorden. Ik ben benieuwd of jullie dan verdere suggesties hebben.

(Ik weet niet wat gebruikelijk is maar ik doe het allemaal in 1 post. Ik weet niet of dat handig is. Als niet, mijn excuses, en ik hoor het graag als het beter anders kan.)

[...]

Dat durf ik niet te zeggen maar in mijn herinnering is er niet heel lang gedroogd. Na twee dagen zei de aannemer dat we er voorzichtig op konden. Ongeveer een week later is de kurk er op gegaan.

[...]

Weet ik helaas niet. De aannemer heeft volgens mij de egaline bij een onderpartij uitgevraagd. Ik heb stukjes los liggen. Is er iets dat ik zelf kan onderzoeken met het materiaal?

[...]

Dank Dabbel, zeker. Vraag over jouw situatie: heb je die expert zelf ingehuurd en betaald voordat er een verzekeraar aan te pas kwam? Hoe is de afhandeling verlopen. Ik zit nu met eerste prioriteit oorzaak achterhalen maar daarnaast is er natuurlijk ook een aansprakelijkheids vraagstuk. Zou ik contact van de expert eventueel van je mogen?

[...]

Een ruime cm, 10~11mm

[...]

2023: verbouwing - 2025: koelen ingeschakeld - december 2025/januari 2026: kurk begint te kieren
-> de 3 maanden daarop schade verergert, kieren worden groter en de vloer komt op 2 plekken omhoog vanwege de scheuren.

Het hoger liggende egaline ligt los van de cemente dekvloer, daar zit ruimte tussen. Dat is gelijk aan het hoogteverschil aan het oppervlak. Voor de aanbouw is door nieuwe voorschriften extra dik geheid. Het zou natuurlijk kunnen maar er zit geen scheuren of iets in de cemente dekvloer. Bovendien hebben we scheuren in de egaline in zowel het oude deel, als de aanbouw - vrij ver uit elkaar ook. Al met al, lijkt mij op dit moment de verzakkingstheorie niet aannemelijk. Als er suggesties zijn om dit verder uit te sluiten hoor ik het graag.

[...]

Dank. De verzekering zegt niks voor ons te kunnen betekenen. Hun reactie: "Wanneer de oorzaak niet vaststaat, kan de dekking niet bepaald worden. Daarnaast wijst alles in de richting van een constructief probleem of een eigen gebrek van de vloer, geen van buitenkomend onheil."
Een expert in de hand nemen lijkt mij ook een goed idee, maar ik zit erg in over het kostenplaatje. Kunnen we dit uiteindelijk ook verhalen op de partij die aansprakelijk wordt gehouden?

[...]

Dit zou nog wel eens een struikelblok kunnen zijn. Ik zal kijken of ik de data kan ophalen. Mastertherm is een Tjechisch bedrijf en ik weet dat ze alle data centraal monitoren. Als dit het probleem is, wie is in dit geval aansprakelijk? Leverancier warmtepomp, aannemer, wij zelf?

[...]

Dit lijkt mij ook. De cruciale vraag is, kan het zijn dat de egaline niet goed is uitgehard en dit na 2 jaar door een tweede winter verwarmen is gebeurd, of zit het em in de koeling tijdens de zomer?
Luchtvochtigheid in huis is volgens mij zo tussen de 45-55%, in de zomer aan de bovenkant, in de winter aan de onderkant. Ik kan het zien op thermostaat/bediening warmtepomp in de woonkamer en kijk er incidenteel naar, dus precies weet ik het niet. Zelfde voor aanvoer temp, die is in de winter als hij aan staat dacht ik 27 graden. Ook hiervoor geldt dat ik zou kunnen proberen de data op te vragen.

[...]

In de aanbouw lijkt inderdaad de cementedekvloer en de egaline niet goed te zijn gehecht.
Ik heb eigenlijk twee dingen waar ik hulp bij nodig heb:
1. vaststellen oorzaak. Op afstand lastig, snap ik, maar het bepalen van factoren die wel/niet van invloed kunnen zijn, is zeer welkom. Evenals het uitsluiten van oorzaken.
2. Hoe nu verder in het proces? Verzekering en aannemer komen op dit moment niet in beweging. Voordat ik allemaal kosten maak aan experts wil ik een soort van routeplan hebben waarbij ik het gevoel heb dat de zaak niet uit de bocht vliegt qua kosten die we misschien wel zelf moeten dragen.

Nogmaals dank voor de input en het meedenken.
  1. Waarschijnlijk primer, werkproces bij plaatsen egaline, vocht of afstand tot de muren (foam). Meeste zijn op locatie prima te onderzoeken.
  2. Als je de aannemer hebt gevraagd (want daar valt de vloer opbouw onder) en die reageert niet / wil niet in actie komen: schriftelijk dit vastleggen en als je daar de kennis niet voor hebt een jurist inschakelen. Die zal dan ook verwoorden dat eventuele onderzoekskosten mogelijk gedeclareerd gaan worden.
Het mooiste is het natuurlijk als je er samen met de aannemer uitkomt. Dat is voor iedereen de minst kostbare oplossing.

De reactie van de verzekering lijkt een opstal verzekering? Je verzekeringsadviseur bellen en vragen wat er wel- en niet in je verzekering valt.

De overeenkomst met je aannemer zal mogelijk ook wat info bevatten voor de jurist over eventuele geschillen beslechting, stappen te nemen om een probleem te melden etc.

Is een expert niet ingegrepen bij je verzekering dan zal je die toch echt zelf in moeten gaan schakelen.

Als laatste: ik begrijp je afweging over kosten voor professionele hulp aan de ene kant wel. Maar aan de andere kant, je hebt een schade van tienduizenden euro’s. Waarom zou je daar zelf, als je de kennis niet hebt, mee gaan rommelen en communiceren? Denk dat je de kosten in verhouding moet zien omdat je door teveel zelf te doen je ook fouten kunt maken. De kosten daarvan kunnen mogelijk hoger uitvallen.

Qua kosten zal de verzekeringsadviseur waarschijnlijk gratis zijn als je klant bent. Jurist als je niet verzekerd bent is vaak eerste intake gratis/voordelig. Bouwkundig onderzoek kan je dan in overleg met de jurist afstemmen (mogelijk kennen ze partijen) zodat je in 1x hetgeen onderzoekt wat de jurist ook nodig heeft. Bouwkundig onderzoek naar dit specifieke issue zal in basis een paar honderd euro kosten gok ik, daar kan je offertes voor opvragen. Zorg dat iemand het onderzoek doet die een goede reputatie heeft mocht het tot een conflict komen.

Alle reacties

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Deze komt beter tot zijn recht in bouwen& klussen, dus verplaatst.

Wise enough to play the fool

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:26
Is er na het leggen/gieten van de egaline een opstookprotocol gevolgd?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Egaline, twee locaties op de begane grond: Op twee plekken is de egaline gebarsten en losgelaten — één in het oude deel (hal, fermacel ondervloer), één in de aanbouw (cementen dekvloer). Het materiaal ziet er lichtgrijs en gipsachtig uit en breekt in scherpe stukken. We weten niet wat voor product er precies is gebruikt.
Ik vind die egaline er niet lichtgrijs en gipsachtig uitzien.Weet je zeker dat het geen cementgebonden egaline is?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
timmert26 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:20:
Dit

En foto's 6 en 7, hoe dik zijn die stukken 'wit' ?
Lijkt me vrij dik voor egaline.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:07
Ik kan jouw niet helpen met jouw specifieke situatie, maar ik kan mijn situatie van 2 jaar geleden wel hier zetten. Misschien heb je er wat aan.

Wij hadden vloerverwarming erin gevreesd. Daarna werd het dichtgegooid met egaline op basis van gips. Door omstandigheden was dit niet goed gegaan en er zat haast achter de klus. Daarna werd er te snel egaline op basis van cement er overheen gegooid. Tot slot ging de gietvloer er overheen. de cementbasis egaline hechtte niet goed met de gipsgebonden egaline. Na een aantal maanden ging de tweede laag egaline loslaten vd eerste.

Er kwam een expert langs. Eentje die echt weet wat hij doet. Hij gaf aan dat het kwam doordat de eerste laag waarmee de vloerverwarming werd gedicht nog niet goed droog was. Door zo snel de tweede laag erop te gooien hechten de 2 lagen egaline niet goed op elkaar.

Samengevat. De vloer werd helemaal bol, er ontstond ruimte tussen de 2 lagen egaline. De laatste egaline laag hechtte wel goed op de gietvloer. Oorzaak, 2 verschillende soorten egaline en niet lang genoeg laten drogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dabbel op 21-05-2026 09:14 ]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:20
Ik weet niets over de andere problemen, maar de kieren tussen de kurkdelen kunnen komen door te droge lucht. Bij een massief houten vloer wordt 50-60% luchtvochtigheid jaarrond geadviseerd. Op welk luchtvochtigheidspercentage hielden jullie de benedenverdieping?

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wat is de tijdlijn nu precies van de schade?

2023: verbouwing - 2025: koelen ingeschakeld - 202?: schade

Wanneer ontstonden de kieren / losgelaten 'egaline'?

Op foto 7 lijkt een deel 'egaline' hoger te liggen, kan het zijn dat je fundering deels is verzakt? In 2018 hadden wij onze badkamer verbouwd en daarbij ook een niet dragend muurtje geplaatst t.b.v. douchenis. In de zomer van 2021 (kan een jaar eerder of later zijn) ontstonden opeens barsten in de tegels van dit muurtje, doordat het huis onmerkbaar weinig was verzakt en de tegels strak tegen het plafond zaten kwam er te veel druk op van de breedplaatvloer van de zolder. Het huis staat er al 50 jaar, maar de droge zomer heeft de grond toch wat doen inklinken met schade als gevolg. De (opstal) verzekering dekt geen schade a.g.v. verzakking helaas...

• djluc
Gezien de omvang van je schade heb je een professioneel expert nodig die ter plaatse de schade en oorzaken kan vaststellen. Dit kan mogelijk via je verzekering.

Je hebt metingen nodig. Denk aan temperaturen van de leidingen, vloer etc in zowel actief koelen, verwarmen etc.

Ook zaken als vocht wil je bijvoorbeeld meten. Eventueel per laag qua materiaal.

Ook wil je de opbouw exact in kaart brengen. Dus welke materialen zijn er gebruikt. Welke merken, primers, etc. Als het kan met tijdslijn van de plaatsing.

Je foto’s zijn erg goed maar je mist dus nog data.

Gezien de omvang van de schade zou ik zorgen dat je het onderzoek en de aansturing daarvan in eigen hand hebt. Eventueel begeleid door iemand die je goed kent om het proces te begeleiden.

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 16:07
Aan de kleur van de betonvloer/fermacell te zien hebben ze volgens mij ook geen primer gebruikt.

Ook even snel voor de werkwijze op google gezocht: https://vloerenconcurrent.com/stappenplan-fermacell-vloer-egaliseren/

[ Voor 27% gewijzigd door dakong op 21-05-2026 12:18 . Reden: Niet goed gelezen, de leidingen waren dichtgesmeerd alleen het is losgekomen. ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Paar vragen:

-Wat is de luchtvochtigheid in huis?

-Wat is de aanvoertemperatuur voor warmte? (met alleen een laagje egaline tussen de buis en het kurk mag die eigenlijk nooit meer dan 28 graden zijn)

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:25
TS geeft aan dat het probleem is ontstaan bij inschakeling koeling. Wat was de aanvoer temperatuur van het koelwater?

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:14
eatme schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:33:
TS geeft aan dat het probleem is ontstaan bij inschakeling koeling. Wat was de aanvoer temperatuur van het koelwater?
Minimaal 18 graden zoals in TS staat aangegeven. :O

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-06 16:33
Rond 17 a18 gr is omslagpunt voor condensvorming, weet dat van testen met bepaalde luchtkoelers. Warme dag 27 gr , aanvoer temp 19 gr ging prima , 17 gr condens en condens druppels aan de leidingen. Ook bij een marmeren vloer, groot oppervlak voor crematorium, 17 gr water kwam er condens op de vloer en werd het spekglad binnen met deuren open en 25 gr buiten, temparatuur werd aangepast naar 19 gr ,geen last meer van condens op de vloer.

[ Voor 37% gewijzigd door Harry21 op 21-05-2026 19:39 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het probleem kan ook zijn ontstaan door uitdroging van het kurk die zich pas uitte bij koeling en dus krimp. Dus wederom de vraag: Wat is de luchtvochtigheid en hoe warm is de aanvoer bij verwarmen?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

de egalisene ziet er erg dik uit en als het inderdaad gips gebonden is dan is vocht een mogelijk probleem. (Kan van condens zijn)

Verder lijkt er weinig hechting te hebben plaatsgevonden tussen de egaline en de ondervloer.

@J S Reinders Hoe zie je dit zelf?

[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 21-05-2026 22:45 ]

• djluc
Misschien ten overvloede na mijn laatste bericht: je hebt een professional nodig en je moet het juiste proces volgen. In basis is dit een juridisch proces. Voor de juristen heb je goede rapporten nodig.

Let hierbij ook op de eisen die er zijn qua timing. Bijvoorbeeld: als je schade ontdekt moet je dit tijdig melden.

Dus het is goed en interessant om hier te zoeken naar oorzaken etc maar pas op dat je niet het proces om zeep helpt door niet ook de officiële stappen te volgen.

• J S Reinders
  • Laatst online: 21-06 14:54
Dank voor alle reacties! Heel welkom, ik zal de vervolgvragen zo goed mogelijk beantwoorden. Ik ben benieuwd of jullie dan verdere suggesties hebben.

(Ik weet niet wat gebruikelijk is maar ik doe het allemaal in 1 post. Ik weet niet of dat handig is. Als niet, mijn excuses, en ik hoor het graag als het beter anders kan.)
timmert26 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:20:
Dat durf ik niet te zeggen maar in mijn herinnering is er niet heel lang gedroogd. Na twee dagen zei de aannemer dat we er voorzichtig op konden. Ongeveer een week later is de kurk er op gegaan.
Wolly schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:25:
[...]

Ik vind die egaline er niet lichtgrijs en gipsachtig uitzien.Weet je zeker dat het geen cementgebonden egaline is?
Weet ik helaas niet. De aannemer heeft volgens mij de egaline bij een onderpartij uitgevraagd. Ik heb stukjes los liggen. Is er iets dat ik zelf kan onderzoeken met het materiaal?
Dabbel schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:13:
Ik kan jouw niet helpen met jouw specifieke situatie, maar ik kan mijn situatie van 2 jaar geleden wel hier zetten. Misschien heb je er wat aan.
Dank Dabbel, zeker. Vraag over jouw situatie: heb je die expert zelf ingehuurd en betaald voordat er een verzekeraar aan te pas kwam? Hoe is de afhandeling verlopen. Ik zit nu met eerste prioriteit oorzaak achterhalen maar daarnaast is er natuurlijk ook een aansprakelijkheids vraagstuk. Zou ik contact van de expert eventueel van je mogen?
ZeRoC00L schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:30:
En foto's 6 en 7, hoe dik zijn die stukken 'wit' ?
Lijkt me vrij dik voor egaline.
Een ruime cm, 10~11mm
Tehh schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:43:
Wat is de tijdlijn nu precies van de schade?
2023: verbouwing - 2025: koelen ingeschakeld - december 2025/januari 2026: kurk begint te kieren
-> de 3 maanden daarop schade verergert, kieren worden groter en de vloer komt op 2 plekken omhoog vanwege de scheuren.

Het hoger liggende egaline ligt los van de cemente dekvloer, daar zit ruimte tussen. Dat is gelijk aan het hoogteverschil aan het oppervlak. Voor de aanbouw is door nieuwe voorschriften extra dik geheid. Het zou natuurlijk kunnen maar er zit geen scheuren of iets in de cemente dekvloer. Bovendien hebben we scheuren in de egaline in zowel het oude deel, als de aanbouw - vrij ver uit elkaar ook. Al met al, lijkt mij op dit moment de verzakkingstheorie niet aannemelijk. Als er suggesties zijn om dit verder uit te sluiten hoor ik het graag.
djluc schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:15:
Gezien de omvang van je schade heb je een professioneel expert nodig die ter plaatse de schade en oorzaken kan vaststellen. Dit kan mogelijk via je verzekering.
Dank. De verzekering zegt niks voor ons te kunnen betekenen. Hun reactie: "Wanneer de oorzaak niet vaststaat, kan de dekking niet bepaald worden. Daarnaast wijst alles in de richting van een constructief probleem of een eigen gebrek van de vloer, geen van buitenkomend onheil."
Een expert in de hand nemen lijkt mij ook een goed idee, maar ik zit erg in over het kostenplaatje. Kunnen we dit uiteindelijk ook verhalen op de partij die aansprakelijk wordt gehouden?
Harry21 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:34:
Rond 17 a18 gr is omslagpunt voor condensvorming, weet dat van testen met bepaalde luchtkoelers. Warme dag 27 gr , aanvoer temp 19 gr ging prima , 17 gr condens en condens druppels aan de leidingen.
Dit zou nog wel eens een struikelblok kunnen zijn. Ik zal kijken of ik de data kan ophalen. Mastertherm is een Tjechisch bedrijf en ik weet dat ze alle data centraal monitoren. Als dit het probleem is, wie is in dit geval aansprakelijk? Leverancier warmtepomp, aannemer, wij zelf?
pagani schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:13:
Het probleem kan ook zijn ontstaan door uitdroging van het kurk die zich pas uitte bij koeling en dus krimp. Dus wederom de vraag: Wat is de luchtvochtigheid en hoe warm is de aanvoer bij verwarmen?
Dit lijkt mij ook. De cruciale vraag is, kan het zijn dat de egaline niet goed is uitgehard en dit na 2 jaar door een tweede winter verwarmen is gebeurd, of zit het em in de koeling tijdens de zomer?
Luchtvochtigheid in huis is volgens mij zo tussen de 45-55%, in de zomer aan de bovenkant, in de winter aan de onderkant. Ik kan het zien op thermostaat/bediening warmtepomp in de woonkamer en kijk er incidenteel naar, dus precies weet ik het niet. Zelfde voor aanvoer temp, die is in de winter als hij aan staat dacht ik 27 graden. Ook hiervoor geldt dat ik zou kunnen proberen de data op te vragen.
prein2 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:55:
de egalisene ziet er erg dik uit en als het inderdaad gips gebonden is dan is vocht een mogelijk probleem. (Kan van condens zijn)

Verder lijkt er weinig hechting te hebben plaatsgevonden tussen de egaline en de ondervloer.

@J S Reinders Hoe zie je dit zelf?
In de aanbouw lijkt inderdaad de cementedekvloer en de egaline niet goed te zijn gehecht.
1. vaststellen oorzaak. Op afstand lastig, snap ik, maar het bepalen van factoren die wel/niet van invloed kunnen zijn, is zeer welkom. Evenals het uitsluiten van oorzaken.
2. Hoe nu verder in het proces? Verzekering en aannemer komen op dit moment niet in beweging. Voordat ik allemaal kosten maak aan experts wil ik een soort van routeplan hebben waarbij ik het gevoel heb dat de zaak niet uit de bocht vliegt qua kosten die we misschien wel zelf moeten dragen.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-06 08:32
Wat zeggen de partijen zelf? Wat is het standpunt van de aannemer, vloerenboer etc.? Buiten dat de aannemer 'niet in beweging komt'.

Je begint hier over aansprakelijkheid, maar heb je deze partijen al op de hoogte gesteld van het probleem en de kans gegeven te komen kijken of wellicht al een reparatiepoging te wagen?

Het lastige is hier dat je te maken hebt met meerdere partijen. Het risico is groot dat zij naar elkaar gaan wijzen waar het betreft de oorzaak van het geheel.

Begin dus bij de personen/bedrijven die jij opdracht hebt gegeven: leg het probleem voor en verzoek om een oplossing en een toelichting op hun visie van de oorzaak. Weigeren ze of geven ze een oplossing die je niet bevalt, kijk dan verder.

Zelfs al ga jij nu met een dure expert achterhalen dat het bijvoorbeeld aan de egaline ligt, dan nog ben jij gehouden je schade zo veel mogelijk te beperken. Door dan meteen een dure expert te laten komen, ipv eerst de aannemer/leveranciers zelf de kans te geven te komen kijken, krijg jij die kosten mogelijk niet terug.

Als men niet reageert dan zou ik een vriendelijk emailtje sturen waarin je ze erop wijst dat jij dan een expert laat komen, waarbij jij hen aansprakelijk zult houden voor de kosten daarvan indien de uitkomst laat zien dat het aan het door hen geleverde ligt.

Sidenote: je posts zijn behoorlijk bewerkt in AI-stijl. Weet niet of je dit bewust doet maar dat leest vrij vervelend.

Acties:
  • Beste antwoord

• djluc

[...]

[...]

[...]

[...]

Een ruime cm, 10~11mm

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

1. Waarschijnlijk primer, werkproces bij plaatsen egaline, vocht of afstand tot de muren (foam). Meeste zijn op locatie prima te onderzoeken.
  2. Als je de aannemer hebt gevraagd (want daar valt de vloer opbouw onder) en die reageert niet / wil niet in actie komen: schriftelijk dit vastleggen en als je daar de kennis niet voor hebt een jurist inschakelen. Die zal dan ook verwoorden dat eventuele onderzoekskosten mogelijk gedeclareerd gaan worden.
Het mooiste is het natuurlijk als je er samen met de aannemer uitkomt. Dat is voor iedereen de minst kostbare oplossing.

De reactie van de verzekering lijkt een opstal verzekering? Je verzekeringsadviseur bellen en vragen wat er wel- en niet in je verzekering valt.

De overeenkomst met je aannemer zal mogelijk ook wat info bevatten voor de jurist over eventuele geschillen beslechting, stappen te nemen om een probleem te melden etc.

Is een expert niet ingegrepen bij je verzekering dan zal je die toch echt zelf in moeten gaan schakelen.

Als laatste: ik begrijp je afweging over kosten voor professionele hulp aan de ene kant wel. Maar aan de andere kant, je hebt een schade van tienduizenden euro’s. Waarom zou je daar zelf, als je de kennis niet hebt, mee gaan rommelen en communiceren? Denk dat je de kosten in verhouding moet zien omdat je door teveel zelf te doen je ook fouten kunt maken. De kosten daarvan kunnen mogelijk hoger uitvallen.

Qua kosten zal de verzekeringsadviseur waarschijnlijk gratis zijn als je klant bent. Jurist als je niet verzekerd bent is vaak eerste intake gratis/voordelig. Bouwkundig onderzoek kan je dan in overleg met de jurist afstemmen (mogelijk kennen ze partijen) zodat je in 1x hetgeen onderzoekt wat de jurist ook nodig heeft. Bouwkundig onderzoek naar dit specifieke issue zal in basis een paar honderd euro kosten gok ik, daar kan je offertes voor opvragen. Zorg dat iemand het onderzoek doet die een goede reputatie heeft mocht het tot een conflict komen.

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:07

[...]

Mijn expert was aangewezen door de rechtbank. Ik zou even kijken of ik gegevens kan vinden van hem. Maar hij was niet goedkoop en de tegenpartij moest het uiteindelijk betalen doordat het hun schuld was.

• epicrates86
  • Laatst online: 08:59
Beetje vreemd om al meteen met juridische stappen te gaan schermen terwijl hier niets aan ten grondslag ligt. Als je laptop kapot is dan ga je ook niet meteen een jurist inschakelen dan ga je terug naar de winkel voor garantie.

Fermacell kan absoluut niet tegen vocht, gaat uitzetten en vervolgens bij warm stoken krimpen. Dat is hoogstwaarschijnlijk wat hier ook is gebeurd. De topic starter geeft ook duidelijk aan dat het probleem pas begon nadat er een zomer gekoeld was. Bij een Fermacell ondervloer is het van belang dat er een regelunit wordt geïnstalleerd samen met een warmtepomp die kan koelen die voorkomt dat er onder het dauwpunt gekoeld word. Dan krijg je namelijk condens vorming rondom de leidingen in de vloer en het Fermacell neemt dit vocht goed op. Met als gevolg de egalisatie vloer die los/kapot gedrukt wordt. Daarnaast is kurk ook bekend als een vloer die niet goed tegen vocht kan. Kurk gaat dan opzetten en als er in de winter gestookt wordt dan gaat het weer enorm krimpen. Maar het kan ook zijn dat de kruk uit elkaar is gaan staan door de egaline die kapot is/los ligt. Een inregeling met een minimum temperatuur van 18 graden is leuk maar als een watertemperatuur van 18 graden i.c.m een hoge luchtvochtigheid in huis en een dusdanige lucht temperatuur in huis dan kan het nog zijn dat je onder het dauwpunt koelt met als gevolg vocht. Oftewel een dauwpunt regelunit is noodzakelijk.

Ik denk dan ook niet dat er zozeer een technisch probleem is met de vloer, want dan had je in de eerdere twee jaren al dit probleem gehad. Het probleem zit hem hoogstwaarschijnlijk in het koelen, een Fermacell en kurk vloer is hier eigenlijk gewoonweg niet geschikt voor.

Een aannemer heeft ten aller tijden het recht om als eerste van het probleem op de hoogte gesteld te worden en voor een oplossing te zorgen indien er ook een fout of product probleem zit in zijn werk deel. Als een ander bedrijf de warmtepomp heeft geïnstalleerd dan hadden zij er ook voor moeten zorgen dat er een beveiliging op zat met een dauwpunt regelunit voor als je gaat koelen. Maar ik blijf van mening dat een Fermacell vloer gewoon niet geschikt is voor koeling, het risico is gewoonweg te groot dat het fout gaat, dat zie je hier wel.

V.w.b. de vloer op de eerste verdieping die dit probleem niet heeft. Femacell en kurk is beide flexibel, dus als daar vocht in de Fermacell zat en de Fermacell ging opzetten dan bewoog de kurk mee, daar merkte je niets van. Egaline kan niet uitzetten en krimpen dus dat wordt kapot gedrukt door de onderliggende Fermacell die opzet door het vocht. Ik denk dat het voor 99% zeker is dat dit door een vochtprobleem komt welke is ontstaan door het koelen van de vloer. Ik denk dan ook dat je bij het bedrijf moet zijn van de warmtepomp, al zullen die wel weer met de vinger wijzen naar de aannemer en wordt het een welles nietes spelletje.

Oplossing je vloer niet meer koelen in de toekomst, deze vloer is daar gewoonweg niet geschikt voor. Er is wel beveiliging voor qua dauwpunt maar ik ben ook een aannemer en ik zou een klant met een dergelijke vloer afraden om te gaan koelen. En als ze dat wel willen dan is dat hun eigen risico. Vergelijk het met een badkamer, je weet dat een badkamer gevoelig is voor vocht, dan ga je daar ook geen vloer neerleggen die daar wel gevoelig voor is.

[ Voor 22% gewijzigd door epicrates86 op 24-05-2026 20:19 ]

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Beetje vreemd om een account aan te maken speciaal hiervoor.

Ligt allemaal aan wat er is afgesproken met de aannemer. Daarnaast zie ik online dat, afhankelijk van het exacte product, vloerkoeling prima mogelijk is. Als het dan toch niet blijkt te kunnen, is een ondeugdelijk product gebruikt.

Maar, is dus ook allemaal afhankelijk van wat er met de aannemer is afgesproken.

Mijn reviews al gezien?

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-06 22:40
PeacekeeperNL schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:30:
[...]

Beetje vreemd om een account aan te maken speciaal hiervoor.
Hoezo? Ik kan een behulpzame reactie wel waarderen. Ik vind deze opmerking eerder vreemd.

• epicrates86
Heel simpel, ik lees regelmatig op dit forum maar nog nooit de noodzaak gevoeld te reageren. En aangezien dit grenst aan mijn werkzaamheden en er hier direct werd geadviseerd juridische stappen te zetten terwijl daar geen grondslag voor is voelde ik me genoodzaakt een keer te reageren i.p.v. alleen te lezen.

Het is inderdaad ook van belang wat er met de aannemer is afgesproken. Maar om direct alle schuld bij de aannemer neer te leggen en te dreigen met juridische stappen dat is natuurlijk tekort door de bocht. Zo werkt het in Nederland niet. Zaak is om eerst de aannemer op de hoogte te stellen en een afspraak met hem te maken zodat hij langs kan komen om het probleem te bekijken en het met de klant netjes door te spreken.

Maar ik kan al a.d.h.v. het verhaal en de foto's aangeven dat de krans heel erg groot is dat het probleem is ontstaan door het koelen met de warmtepomp. En het zal best dat er online staat dat koelen met Fermacell platen prima kan. Er staat heel veel online tegenwoordig over zaken in de bouw en het merendeel is klinklare onzin maar ook veel is afkomstig van producenten zelf. Een beetje de categorie wij van wc eend raden aan dat.........

Je wilt niet weten hoe vaak er producten in de bouw op de markt gebracht worden die tien jaar later ineens weer verdwijnen omdat er heel veel problemen mee zijn. Kijk naar spaanplaat dakplaten, kijk naar bepaalde type leidingsystemen, kijk naar "waterdichte" platen voor in de badkamer. Etc etc.

Feit blijft dat Fermacell niet tegen vocht kan en dit i.c.m. een egalisatievloer die niet tegen uitzettende en krimpende Fermacell kan en daardoor kapot gedrukt wordt, dit problemen oplevert. Een egalisatievloer is heel sterk en die gaat niet uit zichzelf kapot. De enige andere manier waarop het zou kunnen gebeuren is als de hechting op de ondervloer niet goed is. Maar dan had je dit al heel snel moeten opmerken, binnen enkele maanden. En dan zou de vloer ook niet op sommige plekken omhoog zijn gekomen. De vloer die omhoog komt dan komt hoogstwaarschijnlijk door vocht die zich uit de vloer forceert. Ditzelfde zie je heel vaak bij gietvloeren waar nog vocht in de ondervloer zit of waar vocht in de ondervloer kan trekken.

[ Voor 50% gewijzigd door epicrates86 op 24-05-2026 23:03 ]

• djluc
epicrates86 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:51:
Heel simpel, ik lees regelmatig op dit forum maar nog nooit de noodzaak gevoeld te reageren. En aangezien dit grenst aan mijn werkzaamheden en er hier direct werd geadviseerd juridische stappen te zetten terwijl daar geen grondslag voor is voelde ik me genoodzaakt een keer te reageren i.p.v. alleen te lezen.
Volledig mee eens. Echter in deze situatie geeft TS aan dat aannemer reeds geïnformeerd is:
Ik kan je analyse van het probleem betreft de combinatie egaline + Fermacell geheel volgen. Maar dat doe je op basis van je bouwkundige kennis. Ook doe je dat op afstand zonder de exacte producten en montage te kennen. Ik vermoed dat je gelijk hebt maar daar kan de TS voor zover ik kan overzien niet mee tot een oplossing komen.

Als de aannemer de kans heeft gehad om het probleem op te lossen of onderzoek te doen maar er geen beweging in komt: Wat zou de TS dan in jouw ogen moeten doen als stappen? Het is toch niet te verwachten van TS dat hij zelf een analyse maakt van het probleem gezien hij die kennis niet heeft?

Ook het coördineren van de 2 partijen: aannemer en installateur is zonder kennis van zaken en bij naar elkaar verwijzen voor een normale consument bijna niet te doen.

Daarnaast heeft de consument over het algemeen een verplichting in zowel de aannemingsovereenkomst, overeenkomst met installateur en de verzekeringsovereenkomst om tijdig het probleem op de juiste manier te melden. Dit om verdere schade te voorkomen cq. de schade te beperken. Dat is ook weer goed voor alle partijen die betrokken zijn bij het probleem.
Bij een Fermacell ondervloer is het van belang dat er een regelunit wordt geïnstalleerd samen met een warmtepomp die kan koelen die voorkomt dat er onder het dauwpunt gekoeld word. Dan krijg je namelijk condens vorming rondom de leidingen in de vloer en het Fermacell neemt dit vocht goed op. Met als gevolg de egalisatie vloer die los/kapot gedrukt wordt.
Eens, zeer aannemelijk dat een dergelijke situatie kan ontstaan. De vraag is hoe is deze situatie ontstaan, waar komt dat door, wie moet dit oplossen en hoe moet het opgelost worden. Hoezeer ik je gevoel snap dat er snel naar de aannemer gewezen wordt is het vooral van belang dat het oplost wordt toch? Of de installateur of de aannemer of nog iemand anders een fout heeft gemaakt is juist wat uitgezocht moet worden.
Koeling: voor het eerst gebruikt in de zomer van 2025, op ons verzoek op afstand ingeschakeld door de leverancier.
Hier heeft de TS opdracht gegeven tot aanpassing van de werking van de installatie. De vragen die hier komen zijn bijvoorbeeld: Had dit in overleg met de aannemer gemoeten. Was het überhaupt bekend bij de aannemer dat er ook gekoeld gaat worden. Had de installateur zaken moeten checken voor de start van de koeling? Etc. er zit veel waarde in het snel en goed onderzoeken van de daadwerkelijke feiten voordat het een lange discussie wordt op basis van veel aannames. Vandaar het advies om een deskundige partij de kern te laten onderzoeken.

Edit:

In aanvulling, stel dat het dit product is (dus van het origineel merk Fermacell etc:

https://www.fermacell.nl/.../nl-NL/0695I00000OKe5HQAT

Dan vind je in de verwerkingsinstructies in de grafiek op bijvoorbeeld pagina 35 het dauwpunt met de maximale temperatuur verschillen. Dat kan een basis vormen voor het onderzoeken van het probleem als dit het juiste product is met de toegepaste montage wijze.

Op pagina 10 in dezelfde PDF onder 4.3 vind je de typen egaline die toegepast kunnen worden bij de verschillende diktes.

Op pagina 17n vind je wat info over de primer/diepgrond die aangebracht moet worden bij egaliseren.

Etc. in dit soort documenten van de fabrikant kan je vaak veel informatie vinden om de oorzaak te vinden. Als er onderzoek gedaan wordt dan wordt vaak ook de fabrikant of leverancier van de producten betrokken.

[ Voor 11% gewijzigd door djluc op 25-05-2026 10:30 . Reden: meer info over de producten ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 11:59

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Vraagje nog. Ik zie dat koeling pas 2 jaar na oplevering vloer is ingeschakeld.

Is de koeloptie ten tijde van het vloeradvies met de aannemer wel besproken?

• epicrates86
djluc schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Volledig mee eens. Echter in deze situatie geeft TS aan dat aannemer reeds geïnformeerd is:

[...]

Ik kan je analyse van het probleem betreft de combinatie egaline + Fermacell geheel volgen. Maar dat doe je op basis van je bouwkundige kennis. Ook doe je dat op afstand zonder de exacte producten en montage te kennen. Ik vermoed dat je gelijk hebt maar daar kan de TS voor zover ik kan overzien niet mee tot een oplossing komen.

Als de aannemer de kans heeft gehad om het probleem op te lossen of onderzoek te doen maar er geen beweging in komt: Wat zou de TS dan in jouw ogen moeten doen als stappen? Het is toch niet te verwachten van TS dat hij zelf een analyse maakt van het probleem gezien hij die kennis niet heeft?
Als ik het goed begrijp dan zijn er hier meerdere partijen actief geweest. Er wordt wel gesproken over een aannemer maar er wordt ook genoemd vloeren bedrijf en bedrijf van de warmtepomp. Als de aannemer deze heeft ingeschakeld dan moet je bij de aannemer zijn. Zoniet dan wordt het een heel lastig verhaal en zal het van belang zijn wat er op papier is afgesproken, daar zal een jurist ook naar gaan vragen.

Als er in de offerte is meegenomen dat de vloer geschikt moet zijn voor koeling dan heb je een sterke zaak. Staat dit er niet in dan wordt het lastig.

Als de aannemer niet reageert dan is hij sowieso fout. Ik ken het bedrijf niet, weet niet hoe groot het bedrijf is. Bestaat het bedrijf überhaupt nog wel?

Ik vind dit een beetje categorie, er wordt weer iets nieuws verzonnen in de bouw en na een aantal jaren blijken er heel veel problemen mee te zijn en vervolgens wordt het niet meer toegepast. Maar zitten er wel heel veel consumenten en aannemers met de gebakken peren.

Daarom blijft ik bij wat ik ken en wat al wat jaren op de markt is. Vloeren koelen met een warmtepomp is relatief nieuw. Er worden in de bouw heel veel nieuwe zaken aangeboden wat zogenaamd geweldig is met allerlei marketing praatjes er omheen. Maar als het fout gaat geeft de producent niet thuis en hebben de aannemer en consument een probleem. En dat kan al zoiets simpels zijn als een nieuwe houtrotvuller. Als deze na een paar jaar los blijkt te laten dan kun je als aannemer tientallen/honderden uren gratis gaan staan te maken om het weer te herstellen.

• djluc
Ja je wilt sowieso opletten met nieuwe technieken. Geheel mee eens. Zeker daarbij is de detaillering nog belangrijker. Tegelijkertijd is vernieuwing ook niet altijd fout, daar zit ook wel een randje in de branche soms. Maar het moet sowieso goed voorbedacht en uitgedacht zijn.

In algemeen kan je stellen dat koeling zeer kritisch is qua dauwpunten etc. Veel meer dan verwarming.
Pagina: 1