Vraag

• SvenVlieghe
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-05 13:26
Hey iedereen,

Ik ben vooral op zoek naar een klankbord als er gaten zitten in m'n verhaal. Indien niet, hoop ik dat deze post nuttig kan zijn voor eender wie die in m'n situatie zit. :)

Situatie

Momenteel heb ik:
  • zonnepanelen, 3.7 Wp
  • een EV, pakweg 30k km per jaar
  • Smappee EV One Home laadpaal, 3 fase
  • CREG terugbetaling via de werkgever
  • Home Assistant app, op NAS draaiend
  • geen batterij
  • nog geen geoptimaliseerd energiecontract
Veronderstelling

Na wat rekenwerk met m'n huidig energiecontract, zou ik ongeveer 5c/kWh minder moeten betalen aan m'n leverancier dan wat CREG terugbetaalt. In m'n eerste jaar ging dat zelf 11c/kWh zijn, en bij enkele andere energieleveranciers nog iets meer.

Als ik dan bekijk hoeveel km's ik doe, zou ik per jaar zo een 600-750€ geld kunnen winnen als ik die allemaal kan thuisladen, bij 10c/kWh winst. Als ik nog een realistisch deel via de zonnepanelen kan doen, denk ik hier nog (slechts) +- 50€ bovenop te doen.

Voorwaarde

Uiteraard moet ik m'n capaciteitstarief in de gaten houden. Deze lag tot nu toe al rond 5kW, wat misschien wel vrij hoog is (gezin van 5 met precies toch vrij veel sluimerverbruik). Maar ik zou dit op 5kW kunnen houden denk ik.

Daarvoor heb ik dus de Home Assistant app geïnstalleerd op mijn NAS, met volgende configuratie:
  • als ik 's nachts in de stekker zit, laden aan minimale snelheid (4kWh, 3 fase)
  • als ik langer dan 3 minuten over 5kWh verbruik, stoppen met laden tot ik weer onder een bepaalde drempel val
  • als ik overdag in de stekker zit, laden bij negatief verbruik door zonnepanelen, en stoppen indien m'n verbruik hoger dan +- 4kWh ligt, aangezien ik dan de zonnepanelen niet meer gebruik
Ook moet ik best jaarlijks kijken naar de energiemarkt, om telkens te veranderen van leverancier. Daarbij spelen vaste kosten weinig belang, maar moet ik vooral kijken om de variabele kosten zo min mogelijk te houden.

Mogelijke optimalisaties/vragen
  • Ik ga dus kijken voor een ander energiecontract, hierbij twijfel ik tussen variabel of dynamisch tarief. Ik denk voorlopig voor variabel te gaan omwille van transparantie & complexiteit, maar ik zou vermoedelijk wel meer winst pakken met dynamisch + 's nachts laden, niet? Er zijn nu ook vb tarieven met superdaluren, kan ook interessant zijn. Enige tips hier?
  • een batterij... daar ben ik helemaal niet van overtuigd, en lijkt me misschien nog wat te vroeg te zijn. Evt een stekkerbatterij, die kan dan misschien slechts vb 800 kWh tegelijk voeden, maar m'n laadproces duurt toch wel makkelijk 5-8u per nacht aan de laagste snelheid. Evt interessant in combo met dynamisch tarief.
  • extra zonnepanelen kunnen niet efficiënt op m'n dak, en zou ik er wellicht ook niet te gauw uit kunnen halen.. dus dat laat ik ook even liggen
  • andere ideetjes van iemand?
  • zitten er gaten in m'n verhaal? Kosten waar ik geen rekening mee gehouden heb?
Alvast heel erg bedankt voor enige feedback!

Sven

Alle reacties

• SvenVlieghe
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-05 13:26
(mijn excuses, ik heb nu pas gezien dat er hele subforums zijn met EV vragen & oplossingen, ik zal daar verder gaan :) Deze topic mag gewoon verwijderd worden, maar dat lijk ik niet te kunnen)

Vraag dus nu hier gesteld: SvenVlieghe in "Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic"

Bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door SvenVlieghe op 20-05-2026 06:26 ]