Vraag

• mvanzelst1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:08
Voor mijn ouders zijn we aan het inventariseren hoe we het plafond van de kelder kunnen isoleren om zo de vloer van de keuken (die erboven zit) behaaglijker te maken. Graag zouden we dit met PIR platen willen doen.

De kelder is niet verwarmd, en wordt ongeveer 2 uur per dag geventileerd dmv een afzuiginstallatie.

Het plafond van de kelder is gemaakt van kwaaitaal, dus vocht moet zeker worden vermeden om zo schade aan het beton te vermijden.

Vragen waar ik mee zit:

- PIR met aluminium laag?

- Dampremmende of dampdichte folie?

- Wat moet de opbouw zijn (vanuit onderkant isolatiepakket)?

Super bedankt voor het meedenken en de hulp!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20
Als vocht niet opgesloten mag worden, kun je niet dampdicht isoleren: dus geen PIR, geen aluminium.

Folie met PIR heeft dus ook geen zin.

Wat zegt de bouwkundige van vereniging eigen huis :-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30
mvanzelst1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:33:
Voor mijn ouders zijn we aan het inventariseren hoe we het plafond van de kelder kunnen isoleren om zo de vloer van de keuken (die erboven zit) behaaglijker te maken. Graag zouden we dit met PIR platen willen doen.

De kelder is niet verwarmd, en wordt ongeveer 2 uur per dag geventileerd dmv een afzuiginstallatie.

Het plafond van de kelder is gemaakt van kwaaitaal, dus vocht moet zeker worden vermeden om zo schade aan het beton te vermijden.

Vragen waar ik mee zit:

- PIR met aluminium laag?

- Dampremmende of dampdichte folie?

- Wat moet de opbouw zijn (vanuit onderkant isolatiepakket)?

Super bedankt voor het meedenken en de hulp!
Voordeel van Kwaaitaal in een kelder is dat deze goed te inspecteren is. Als de vloer nu nog geen schade vertoont, dan verwacht ik niet dat dit gaat gebeuren. De oorzaak van de specifieke betonrot bij deze systemen was het gebruik van een versneller bij de beton. De dekking was verder geen probleem. Als de betonrot na 50 jaar nog niet is opgetreden zie ik niet hoe een vochtige omgeving dit nu nog gaat veroorzaken. Blijkbaar heb je dan gewoon niet de pech van een slechte batch (Kwaaitaal heeft ook heel veel probleemloze prefab gemaakt)

Als je hier toch wat mee wilt, dan is een goede mogelijkheid tot inspecteren belangrijk en is eigenlijk iedere isolatie onhandig.

• mvanzelst1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:08
Super bedankt tot nu toe met de antwoorden!

Een deskundige hebben we nog niet geraadpleegd aangezien het niet zo heel moeilijk zou moeten zijn (denk ik).

Volgens mij is het het beste alles dampopen te isoleren. Dus een vezel isolatiemateriaal (steenwol oid zonder een dampwerende laag erop) en dan geen folie of eventueel een dampopen folie.

Kan iemand deze aanpak bevestigen?