• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Er komt een CO2 heffing op gas aan in de toekomst. Om deze heffing te ontlopen zou ik van het gas af kunnen gaan, maar dat zie ik nog niet zitten.

Nu produceer ik ook stroom via zonnepanelen die wordt opgeslagen in accu's om op een later tijdstip zelf te gebruiken of terug te leveren als de prijs hoog is. De stroom van de zonnepanelen bespaart CO2 maar deze kan ik op dit moment nog niet verrekenen of te gelde maken. Het zou kunnen via ERE certificaten, maar dat is voor het laden van de elektrische auto.

Hoe kan een particulier de CO2 besparing uit pv-stroom verrekenen met de heffing op gas?

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:44

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Technisch gezien bespaar je geen CO2 met de opbrengst van je zonnepanelen, omdat je met die stroom niet iets vervangt wat je normaal op gas zou verbruiken. Je verbruikt een X hoeveelheid gas en daar betaal je in de toekomst Y aan CO2 heffing over. Daar veranderen zonnepanelen in de basis niks aan.

Om stroom om te zetten in iets was daadwerkelijk gas bespaart zul je dus iets moeten uitruilen. In mijn vorige woning waar een warmtepomp ook heel lastig was, heb ik een airco laten plaatsen. Met deze airco heb ik de woning verwarmd en op die manier gas bespaart. Los van de toekomstige CO2 heffing leverde mij dat een mooie duit op, omdat verwarmen met een airco een stuk goedkoper is dan verwarmen met een gasgestookte CV ketel. En nu salderen nog mag, kun je de stroom die je in de zomer opwekt, in de winter verrekenen met de stroom die je airco nodig heeft om de boel te verwarmen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Boschkabouter Of de CO2-heffing via het ETS-2 in 2028 komt is nog niet zeker.
Er was al een uitstel van een jaar en er is volgens het PBL een kleine kans dat dit nog een keer gebeurt (aanleiding: de recente "energiecrisis")

Ik zelf verbrand geen gas meer en gebruik een wp + wpb.
Besparing sinds 2024 ca. € 1300 - 1500,- per jaar, vanaf volgend jaar waarschijnlijk minder,
maar als de gasprijzen hoog blijven . . .

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 19-05-2026 21:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
@DexterDee , ik bespaar wel gas want de stroommix wordt voor een groot deel met gas opgewekt. Bijvoorbeeld de ERE certificaten berekend zo de vergoeding voor de laadpaal. Omdat ik teruglever als de prijs/vraag hoog bespaart dat ook gas in de energie centrale.

@dunklefaser , als de saldering eraf is verwacht ik een hogere stroomprijs in het stookseizoen. De warmtepomp is in het stookseizoen nauwelijks goedkoper na het salderingtijdperk.

Ik zou graag willen dat de CO2 besparing door zonnestroom ook een opbrengst wordt, net zoals ERE, HBE en groene stroom certificaten. Ik ga er vanuit dat deze opbrengst nu door de energieleveranciers worden geïncasseerd. Dit is goed mogelijk, want wij zijn verplicht om onze zonnepanelen aan te melden. Alle teruglevering is dus afkomstig van zonnepanelen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Boschkabouter
De warmtepomp is in het stookseizoen nauwelijks goedkoper na het salderingtijdperk.
De warmtepomp verbruikt natuurlijk evenveel stroom en die is vergeleken met het gas wat je anders zou verbruiken nog steeds duidelijk goedkoper, tenminste bij mij als ik mijn spreadsheet skills kan vertrouwen.
Verder kan ik in het voor- en najaar nog een aantal kWh's van de zonnepanelen in de wp+wpb pompen - geschat ca. 300-400 kWh van de ca.1600 kWh voor de warmtepomp.
Eerst 800 m³ gas nu netto 1200 kWh stroom - ook zonder saldering een stuk goedkoper,
denk alleen aan de vermeden vaste kosten voor gas van nu nog ca. € 420,- per jaar.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights