2-T maaier niet aan te trekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rothigro
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19-05 16:51
Mijn vraag
Ik probeer een vrijwel nieuwe, maar jaren verwaarloosde Chinese 52cc tweetakt bosmaaier weer aan de praat te krijgen.

Carburateur gereinigd, nieuw lucht- en brandstoffilter, nieuwe brandstofslang, nieuwe bougie, verse brandstof. Eerlijk gezegd heb ik hiervoor nooit geprobeerd te starten.

Probleem na het achterdtallig onderhoud: de trekstarter geeft zoveel weerstand, dat ik de motor bij aantrekken nauwelijks rondkrijg, laat staan kan starten. Zonder bougie is er geen vuiltje aan de lucht en draait de motor soepel rond als ik de trekstarter gebruik.

Wat kan hier aan de hand zijn en hoe los ik het op?

...

Alle reacties

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:42

Fanta

FordPerformance™️

*knip*
Maak dan een tr of laat zien wat de oplossing is, maar reageer niet op deze manier aub.

[ Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 21-05-2026 14:10 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wonen > BK

Tweakers Discord

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:14
rothigro schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:51:
Zonder bougie is er geen vuiltje aan de lucht en draait de motor soepel rond als ik de trekstarter gebruik.
Ik heb vandaag ook onderhoud gedaan aan een oude grasmachine met startkoord, de koord moest vervangen worden. Was ook héél stroef. Blijkt dat een deeltje van de plastic in de spindel was afgebroken waardoor de koord eigenlijk in over een scherp deel plastic werd getrokken. Vandaar het idee en het is een long shot kan het zijn dat de elektrode afstand iets te lang is op de nieuwe bougie waardoor dat die de koord blokkeert? Soms moet je die lichtjes bijbuigen.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:09

ResuCigam

BOFH

Ik heb geen verstand van maaiers maar als je motor zonder bougie wel goed draait klinkt het alsof hij 'verzopen' is en er teveel brandstof in de cylinder kop zit. Brandstof toevoer afknijpen of loshalen, bougie er uit en trekken maar. Doe dit 5 minuten, draai de bougie er weer in (nog geen brandstof toevoer!) en probeer de motor weer te starten. Als de motor nu wel normaal draait start hij misschien zelfs heel even en kan je daarna de brandstof toevoer weer aansluiten (en mogelijk de toevoer wat dicht draaien).

We do what we must because we can.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mogelijk zit je luchtfilter dichtgekoekt, dan trek je hem ook vaccuum. Daarnaast kan het zijn dat de cilinder(-wand) vol prut zit en moet je mogelijk de boel demonteren, reinigen en weer assembleren.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:42

Fanta

FordPerformance™️

Ook AI dumps zijn niet toegestaan.

[ Voor 92% gewijzigd door Septillion op 21-05-2026 16:16 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Verwaarloosd kan betekenen dat de lagers of de zuiger vastgerot zitten. Openmaken en alles gangbaar maken :)
edit:
ik lees nu over dat het wel rondgaat als de bougie eruit is (dus als er geen compressie is) Is de uitlaat helemaal vrij?

[ Voor 39% gewijzigd door SniperGuy op 21-05-2026 15:00 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:21
Heerlijk dat ie ook tweakers als bron geeft.

[ Voor 51% gewijzigd door Septillion op 21-05-2026 16:17 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:08
Bij sommige tweetaktmotoren zit er een decompressiehendeltje wat je tijdens het starten aan moet trekken. Dan krijgt de motor wel brandstof maar de compressie is dan lager. Zodra de motor start dan dat hendeltje weer terug en dan loopt de motor normaal.
Ook even checken of de bougie wel vonkt bij het ronddraaien van de krukas. Je draait de bougie er uit en die leg je dan (incl. het dopje/kabel) op de cilinder zelf. Door daarna aan het startkoord te trekken kun je zien of de bougie vonkt. Geen vonk = geen ontbranding, en dan moet je het in de bedrading zoeken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Wat @Yaksa zegt, decompressie hendel of knopje bovenop de cilinderkop.

Heb je foto/meer info over de machine?

Live from Denmark

Pagina: 1