Ik zie door de LoRa bomen het bos niet meer...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mijn vraag

Ik heb een opslag weten te huren op ongeveer anderhalve kilometer (hemelsbreed) van mijn woning af in de bebouwde kom.
Deze opslag heeft geen stroom of water en dit is ook niet te realiseren.
Nu wil ik 1 deur sensor en een Vocht/tempratuur sensor in die ruimte hangen.
Ik zelf denk dat daarvoor een LoRa variant het slimste is om te gebruiken maar er zijn zoveel opties op het gebied van LoRa dat ik de weg even kwijt ben.

Ik ben dus voornamelijk opzoek naar een LoRa systeem dat met beide sensoren kan communiceren en kan worden verbonden met Home Assistant.
En mocht ik geheel in de verkeerde richting denken met LoRa en heb je een betere optie om dit te realiseren hoor ik dat natuurlijk ook graag?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Home assistant (RPI4)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

LoRaWan - commerciële optie met slechte HA integratie
Meshtastic - Opensource optie met goede HA intergratie maar geen kant en klare sensoren.
Pirbox-max - Opensoruce optie met HA intergratie maar niet bepaald lange afstand 200m+
OMG - ???
LoRa TTGO - ???

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Alle reacties

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kan je niet gewoon met ESPHome een LoRa gateway opzetten?
https://shop.m5stack.com/...-lora-into-home-assistant

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:37
Ik mis in ieder geval The Things Network, maar overweeg ook eens nb-iot met bijvoorbeeld https://www.thingsmobile.com/business

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Yucon
  • Laatst online: 14:03

Yucon

*broem*

LoRaWAN is niet perse commercieel. Zoals hierboven al genoemd heb je ook TTN. Nu weet ik niet gek veel van HA, maar waarom zou die integratie slecht zijn? De backend geeft gewoon een json terug.

• copywizard
  • Niet online
Dit ziet er inderdaad goed uit maar werkt dit dan weer specifiek met alleen dit soort "LoRa" of ook met andere soorten? en ik zie zo snel geen sensoren. maar ik ga me hier aankomende tijd even op inlezen. thanks.
DiedX schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:10:
Ik mis in ieder geval The Things Network, maar overweeg ook eens nb-iot met bijvoorbeeld https://www.thingsmobile.com/business
Dit lijkt me meer een commerciële sim kaart voor IoT devices? ipv iets van LoRa?
Op zich zou ik ook een super cheap 4g abo kunnen nemen bij een netwerk provider en het daarmee verzenden dat is op zich geen slecht idee alleen gebruik zoiets denk ik wel meer stroom dan LoRa?
Yucon schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:30:
LoRaWAN is niet perse commercieel. Zoals hierboven al genoemd heb je ook TTN. Nu weet ik nie gek veel van HA, maar waarom zou die integratie slecht zijn? De backend geeft gewoon een json terug.
Het kan zijn dat je gelijkt hebt mijn bevinding is puur van het googelen dat ik al heb gedaan en daar wordt meerdere keren aangehaald dat LoRaWAN ookk iets is dat KPN ondersteund en "verkoopt" en dat je een gateway moet kopen die moeilijk te integreren lijkt in HA vandaar mijn idee.

[ Voor 52% gewijzigd door copywizard op 19-05-2026 15:15 ]

• DiedX
  • Laatst online: 10:37
copywizard schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:11:
[...]
Dit lijkt me meer een commerciële sim kaart voor IoT devices? ipv iets van LoRa?
Op zich zou ik ook een super cheap 4g abo kunnen nemen bij een netwerk provider en het daarmee verzenden dat is op zich geen slecht idee alleen gebruik zoiets denk ik wel meer stroom dan LoRa?
NB-IoT is inderdaad mobiel, maar dan specifiek voor IoT. Ik pak nu een willekeurige provider, maar ik zou in combinatie met de hardware zeker even een rekensommetje maken.

Qua stroomverbruik: volgens mij wil je een keet bewaken qua temperatuur en overstroming. Ik ga er vanuit dat je redelijk snel / vaak daar komt. Een batterij die je jaarlijks vervangt lijkt mij overkoombaar. Eens per dag een signaal "niemand verzopen" en als SHTF direct een bericht, in combinatie met pollen van een webservice die je ergens in de cloud gooit lijkt mij een oplossing.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Hambjorger
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:28
LoRaWAN wordt aangeboden door een aantal providers. TTN is in beginsel gratis, als je rekening houdt met de fair-use policies (zoals de tijd die je aan het zenden bent).

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
Shelly heeft een lora addon:

AI-overzicht

De Shelly LoRa Add-on heeft een maximaal bereik van tot wel 5 kilometer in open ruimtes dankzij de externe antenne. [1]

In praktijktesten variëren de afstanden op basis van obstakels: [1]
  • Vrij zicht (Line of Sight): Tot ongeveer 5 tot 8 kilometer.
  • Bebouwde omgeving (Non-Line of Sight): Tot ongeveer 3 kilometer. [1]
Deze add-on is ontworpen om Gen3 en Gen4 Shelly-apparaten te verbinden op locaties waar Wi-Fi of Bluetooth tekortschieten, zoals in grote tuinen, schuren of buitengebieden. [1, 2]

Yolink gebruikt ook lora, of de opgegeven afstanden gehaald worden? geen idee

• Yucon
  • Laatst online: 14:03

Yucon

*broem*

[...]

Het kan zijn dat je gelijkt hebt mijn bevinding is puur van het googelen dat ik al heb gedaan en daar wordt meerdere keren aangehaald dat LoRaWAN ookk iets is dat KPN ondersteund en "verkoopt" en dat je een gateway moet kopen die moeilijk te integreren lijkt in HA vandaar mijn idee.
Die gateway heb je alleen nodig als er nog geen dekking in je gebied is. Dit kun je checken op https://ttnmapper.org/heatmap/

Mocht die er niet zijn en je een gateway nodig hebt dan staat dat los van HA. Als je het puur als gebruiker bekijkt is zo'n gateway vergelijkbaar met een wifi router. Technisch is het anders, maar dat maakt hier niet uit. Het is gewoon een kastje dat in de infra hoek thuishoort. Met je HA heeft het verder niets te maken. Daar zit je router ook niet omdat het beide gewoon kastjes zijn die signaal doorgeven.

Dus het klopt in zoverre dat het wat betreft gateway moeilijk te integreren is. Er valt namelijk niets te integreren.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:57
Ik zit niet zo in de materie, maar misschien heb je hier iets aan?
Wat ik wel weet is dat dit soort oplossingen (zonder een provider) alleen goed kunnen werken voor langere afstanden wanneer de antennes voor zenden/ontvangen hoog (als in 10 meter of hoger) worden geïnstalleerd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• copywizard
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:35:
[...]

Die gateway heb je alleen nodig als er nog geen dekking in je gebied is. Dit kun je checken op https://ttnmapper.org/heatmap/

Mocht die er niet zijn en je een gateway nodig hebt dan staat dat los van HA. Als je het puur als gebruiker bekijkt is zo'n gateway vergelijkbaar met een wifi router. Technisch is het anders, maar dat maakt hier niet uit. Het is gewoon een kastje dat in de infra hoek thuishoort. Met je HA heeft het verder niets te maken. Daar zit je router ook niet omdat het beide gewoon kastjes zijn die signaal doorgeven.

Dus het klopt in zoverre dat het wat betreft gateway moeilijk te integreren is. Er valt namelijk niets te integreren.
Helaas weinig tot geen dekking op beide locaties en dus lastige HA integratie dus deze sla ik even over maar wel bedankt zeker een interessante map om in de gaten te houden.
Yaksa schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:08:
Ik zit niet zo in de materie, maar misschien heb je hier iets aan?
Wat ik wel weet is dat dit soort oplossingen (zonder een provider) alleen goed kunnen werken voor langere afstanden wanneer de antennes voor zenden/ontvangen hoog (als in 10 meter of hoger) worden geïnstalleerd.
Ooo wow 10 meter gaat hem niet worden inderdaad hahaha misschien dan toch maar kijken naar een soort oplaadbare wifi/mifi router met een sim erin en dan met een flinke powerbank eraan ofzo?

[ Voor 25% gewijzigd door copywizard op 20-05-2026 08:45 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

<knip>

[ Voor 108% gewijzigd door fsfikke op 20-05-2026 19:27 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• copywizard
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:44:
TTN is toch prima te integreren met HA? https://www.home-assistant.io/integrations/thethingsnetwork/
Het is misschien iets ingewikkelder dan een Philips Hue lampje koppelen, maar met een beetje IT kennis prima te doen.
Als er daar geen dekking is zal je een gateway'tje neer moeten zetten. Die kan je zelf in elkaar knutselen met bijv een RaspberryPI: https://shop.sb-component...pi?variant=42149785796691
Of je koopt iets kant en klaars zoals een https://delmation.nl/product/ug63/

Voor wat betreft je statement dat Lora commercieel is... Je krijgt de hardware die je nodig hebt niet cadeau ja. Schande! :P

Qua bereik kan niemand je garanties geven, maar dat het enkel werkt als de antenne 10m in de lucht hangt is wel redelijk grote onzin :p
Met commercieel bedoel ik dat het niet opensource is gezien KPN je de hardware verkoopt en je dus ook een contract/Abo moet afnemen bij KPN om het te mogen gebruiken dat voelt voor mij als commercieel.

"De kosten voor KPN LoRa-connectiviteit (landelijke dekking) bedragen €1,29 per maand per licentie. Voor specifieke toepassingen zoals bijenmonitoring (BEEP) zijn de kosten €50,- per jaar per base. KPN biedt ook gratis "Things Freemium" aan met 3 LoRa-licenties voor tests."

Dit terwijl andere LoRa Varianten opensource lijken te zijn en geen contract of abo vormen gebruiken dus naar mijn inziens niet commercieel en tuurlijk moet je betalen voor de hardware dat lijkt me logisch.

ik denk dat we beide een ander idee hebben van hoe ik "commercieel" bedoel.
Ik wil niet vast zitten aan een KPN die bepaald of ik een dienst wel of niet mag gebruiken.

Ik ga toch ook even kijken naar een andere oplossing met en RPI > powerbank > 4g antenne ofzo? gezien LoRa mij toch nog iets te ingewikkeld lijkt.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

<knip>

[ Voor 102% gewijzigd door fsfikke op 20-05-2026 19:27 ]

• copywizard
  • Niet online
Goed dit wordt weer lekker uit zijn verband getrokken ik wil gewoon niet vast zitten aan een leverancier/provider die mij geld vraag voor iets dat ook "gratis" (en met gratis bedoel ik dus de verbinding zelf niet de apparaten) kan en dus ook kan bepalen hoe en tot wanneer ik iets kan gebruiken.

Maar terug op de rails weer even.

Ik zit te kijken om dit setje te kopen denken jullie dat ik hier een begin mee kan maken om een van deze te gebruiken als gateway voor mijn Home assistent setup en dan de andere in de opslag kan hangen en er bijvoorbeeld op de GPIO pins sensoren kan verbinden?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door fsfikke op 20-05-2026 19:27 ]

• copywizard
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:45:
[...]

En waaruit maak je op dat je bij Lora vast zit aan een leverancier/provider? Want ik heb nu al een paar keer geprobeerd uit te leggen dat dit dus juist niet zo is bij LoRa. Maar schijnbaar lukt me dat heel slecht :D
Dit bedoel ik dus met van de rails af dat beweer ik ook niet nogmaals dit gaat om het VERPLICHTE abo dat ik bij KPN MOET afnemen om hun product te kunnen gebruiken.

<knip> Verder on topic

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 20-05-2026 19:36 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:22

franssie

Save the albatross

@copywizard meshtastic ondersteund ook in beperkte mate telemetrie. Je zou kunnen kijken of twee Heltec v3 bordjes elkaar kunnen zien en anders verkoop je ze weer. Zijn vrij populair. Je kan er ook een lorawan firmware op zetten.
Er is ook een specifiek lorawan topic.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• copywizard
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:04:
@copywizard meshtastic ondersteund ook in beperkte mate telemetrie. Je zou kunnen kijken of twee Heltec v3 bordjes elkaar kunnen zien en anders verkoop je ze weer. Zijn vrij populair. Je kan er ook een lorawan firmware op zetten.
Er is ook een specifiek lorawan topic.
Dankjewel voor je duidelijke antwoord ik ga twee van deze devices halen met een betere antenne. En dan eerst kijken of ze de afstand kunnen halen. En daarna eens kijken hoe ik alles ga verbinden.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
ik zie zo snel geen sensoren. maar ik ga me hier aankomende tijd even op inlezen. thanks.
Dit is op basis van een ESP met ESPHome-firmware. Dus daar kun alles mee bouwen dat je ook normaal met een ESP + sensoren kunt maken, maar met het verschil dat de data niet via de wifi van de ESP gaat, maar via LoRa naar je LoRa-gateway :)

Voor temperatuur en luchtvochtigheid hang je bijvoorbeeld een BMP280 aan je ESP. Kost je enkele euro's. Als je niet houdt van zelf knutselen/solderen, dan kun je je ook richten op de producten van M5-stack (die ook in dat betreffende blog worden gebruikt). Die hebben een BMP280 die je direct met een kabeltje kan verbinden aan een M5-ESP.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Was even dicht op verzoek van @copywizard. Maar gezien er behulpzaam gereageerd werd toch weer open naar kleine opruiming. Het is aan TS of hij nog wil reageren.

• copywizard
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:17:
[mbr]Was even dicht op verzoek van @copywizard. Maar gezien er behulpzaam gereageerd werd toch weer open naar kleine opruiming. Het is aan TS of hij nog wil reageren.[/]
Dankjewel. <knip>
Gizz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Dit is op basis van een ESP met ESPHome-firmware. Dus daar kun alles mee bouwen dat je ook normaal met een ESP + sensoren kunt maken, maar met het verschil dat de data niet via de wifi van de ESP gaat, maar via LoRa naar je LoRa-gateway :)

Voor temperatuur en luchtvochtigheid hang je bijvoorbeeld een BMP280 aan je ESP. Kost je enkele euro's. Als je niet houdt van zelf knutselen/solderen, dan kun je je ook richten op de producten van M5-stack (die ook in dat betreffende blog worden gebruikt). Die hebben een BMP280 die je direct met een kabeltje kan verbinden aan een M5-ESP.
Dit klinkt als iets wat wel haalbaar is momenteel zijn er twee van die LoRa 32 zenders onderweg met langere antennes erbij. Ik zal eerst testen of deze met de huidige firmware de afstand die ik hoop weten te halen. Zo ja dan ga ik er een inzetten als gateway naar HA en dan zal ik eens kijken naar de sensoren die jij noemt of ik die werkend krijg op de ontvangen.

Ik laat het hier aankomende dagen even weten of het setje dat onderweg is kwa afstand voldoet.

Geen sneers, alle reacties zijn behulpzaam

[ Voor 70% gewijzigd door Septillion op 20-05-2026 18:43 ]

Pagina: 1