Hoe touw verwijderen in loze leiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn vraag
Voor het plaatsen van een cat6 kabel heb ik een touwtje proberen te zuigen door een loze leiding. De trekveer kwam met geen mogelijkheid door de hoek heen. (Ongeveer 1m vanaf de wcd de muur in)

Het touwtje ging er de eerste keer goed door, deze was niet sterk genoeg en brak bij het trekken. Het nieuw touwtje is bij het zuigen gaan frommelen in de hoek en zit daar nu vast. Bij het trekken aan de touw brak deze ook af. Hoe krijg ik het gefrommelde touw uit de buis weg?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Trekveer, touw en compressor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met de compressor blazen aan de ene kant, met de stofzuiger aan de andere kant en met de trekveer aan beide kanten proberen te duwen. Er is bijna geen drukverschil meer te voelen aan beide kanten van de buis met blazen of zuigen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Alle reacties

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05 13:13

Freakie1NL

Grote Baas

Nieuw touwtje proberen te zuigen met een stofzuiger. Probeer cadeaulint. Daaraan nooit trekken, maar juist een trekveer gebruiken. C.q. trekveer invoeren en touwtje alleen gebruiken om te sturen, hoek om te helpen.

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• DaWizza
  • Niet online
@Bauke87 ik heb een zinken trekveer gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stQ8Yj-IrMy4Cm-3vsGZ1OK6Ubg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58wdGvNc6wBN26BDHKzY6HoF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik twijfel of een nylon er wel doorheen gaat.

@Freakie1NL dat gaat dus niet, want er zit een stuk touw vast :+

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:08
Ik heb zelf een zware verstopping ooit weg gekregen met zo een veer voor water afvoer leidingen. Die eindigen in een spiraal

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:10

klown

geek

Ik heb zelf een zware verstopping ooit weggekregen door te meten waar de verstopping zat. Daar wat muur weggebikt en het buisje doorgesneden. Was 5/8 buis en die past precies in 3/4 buis..zo een koppelstuk gemaakt van 3/4 buis. Muur weer dichtgesmeerd met roodband en daarna met de trekveer (eventueel met een touwtje om em die hoek door te helpen) de gewenste kabel er doorheen getrokken.

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Freakie1NL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:13:
Nieuw touwtje proberen te zuigen met een stofzuiger. Probeer cadeaulint. Daaraan nooit trekken, maar juist een trekveer gebruiken. C.q. trekveer invoeren en touwtje alleen gebruiken om te sturen, hoek om te helpen.
zo doe ik het ook meestal, eerst een cadeaulint erdoor heen zuigen, daar een dunner draadje aan (ik heb wat verschillende soorten vislijn hiervoor.

Dan kun je opbouwen naar een lijn die je echt niet stuk trekt of de trekveer erop zet als laatste.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:50
Je kan een stukje elektriciteits kabel (of klein vishaakje wat makkelijk in de buis past) gebruiken, isolatie eraf en dan aan het eind van je trekveer in het gaatje plaatsen en wat uitpluizen en dan duimen dat het uitgepluiste stukje kabel met draaien, dat touwtje oppakt en meeneemt.

Is er niet een mogelijkheid met een slang en wat water of olie (of ander glijmiddel wat veiliger is, thnx @Thijsmans ) erdoorheen persen als het een kort stukje buis is?

[ Voor 7% gewijzigd door GameNympho op 20-05-2026 10:25 ]

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05 13:13

Freakie1NL

Grote Baas

DaWizza schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:00:

[Afbeelding]

Heb je het überhaupt geprobeerd met cadeaulint? Je vraag ik heb goed gelezen maar mijn antwoord blijft staan. Zelf heeft mij dit een keer in een dergelijke situatie uit de brand gehaald. Cadeaulint vliegt veel makkelijker langs obstakels.

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:11

[Afbeelding]

Dat touw blokkeert waarschijnlijk niet 100% van de doorsnede, maar het zit gewoon vast. Als je een stofzuiger erop zet, dan merk je dat snel genoeg. De kans is groot dat fijn lint er nog prima langs vliegt :)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:37
Je kunt dan toch vanaf de andere kant het touwtje er uit proberen te zuigen? Daarna een nieuw sterker touwtje er in.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat het touwtje gewoon vast zit, is niet ergens een koppeling van de buis losgeschoten? Je zou er eventueel een endoscopische camera in kunnen duwen om te kijken.

• Bauke87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:02

[Afbeelding]

@DaWizza zo'n trekveer had ik ook en kwam ook een bocht niet lekker door. Waarschijnlijk lukt dat met een nylon variant wel en zou het propje touw wat in beweiging kunnen krijgen en dan eruit zuigen/blazen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 13:05
Ik heb een tijd terug een trekveerpomp gekocht voor iets vergelijkbaars. Was een beetje een investering, maar aangezien we aan het verbouwen waren heb ik hem nog een aantal keer vaker met goed gevolg kunnen gebruiken. Het heeft zelfs beton losgekregen dat in een buis was gevallen en daar is uitgehard.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:55
Als je nog een oud cassettebandje hebt liggen dan kun je proberen de smalle tape er doorheen te zuigen. Vederlicht materiaal en redelijk sterk.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

GameNympho schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:55:
Is er niet een mogelijkheid met een slang en wat water of olie erdoorheen persen als het een kort stukje buis is?
Nooit olie gebruiken; na het indrogen weet je zeker dat alles muur- en muurvast zit :) Gebruik dan beter een kabelglijmiddel - al lijkt het me daarvoor in dit geval wat laat, want meestal doe je dat vooraf op de kabel :+

@DaWizza Ik zou nooit tegelijkertijd een compressor en stofzuiger gebruiken. Ik begrijp de gedachte, maar als de compressor meer lucht uitspuugt dan de stofzuiger afvoert, ben je overdruk aan het maken die de doorstroom juist belemmert.

Mogelijk is het touw tot een bolletje gezogen. Als je een stukje schakeldraad pakt, en daar aan het einde een kleine kurkentrekker (of klein haakje) aan draait, kun je wellicht het balletje uit elkaar pulken of lostrekken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• DaWizza
  • Niet online
Dank voor alle tips. Einde vd week ben ik weer in het huis en ga ik wat proberen met de tips, wordt vervolgd!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-05 13:11
Wat je ook nog kunt proberen is een stuk slang van kleine diameter (passend in de leiding) met tape aan de stofzuigerslang vastzetten. Daarmee proberen in de leiding te gaan en het touw vast te zuigen.
Pagina: 1