Buddy PC kijkt naar upgrades - wil hem helpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shizukana08
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-05 21:55
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Betere GPU, extra (NVME) ssd en indien mogelijk RAM upgrade, momenteel is de VRAM in games zoals BF6 de grootste bottleneck voor hem. Hij gebruikt een 1440p scherm en moet op low/medium spelen en zit dan al tegen de vram limiet aan. Daarnaast is zijn opslag capaciteit voor games de 2e grootste bottleneck, huidig heeft hij maar 1TB maar de steam bibliotheek en games worden alleen maar groter, zijn huidige externe HDD is niet voor alle games geschikt.

Wat is je budget?
±800 - ±950

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Hij is eigenlijk fan van Nvidia, maar meeste games die hij speelt heeft hij denk ik meer native performance nodig (PvP), hij is minder van de singleplayer games (ray-trace). DLSS is hij bekend mee en krijgt de voorkeur tegenover amd of intel arc variant, indien nodig.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 183,99€ 183,99
1MoederbordenASUS Prime B550-PLUS€ 95,-€ 95,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4060 8GB VERTO Dual Fan€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 179,-€ 179,-
1VoedingenCorsair RM850x Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,99
Wat ik zelf voor hem gezocht/gevonden heb:
PNY GeForce RTX 5070 Overclocked - ±€580
maar misschien nu ook ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6 ±€670 Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT ±€690 (beste 1440p gpu mei 2026)
Daarnaast: Lexar NM620 2TB - ±€200 maar een meer budget 1TB zou ook kunnen.
budget optie? PNY CS2230 1TB - ±€119
en RAM (budget): PNY XLR8 MD32GK2D4320016XR ±€106
zelfde merk is fors duurder Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 ±€245

Dat het een "rot" periode is om RAM en opslag te upgraden is helaas maar zo.
Alle suggesties zijn welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door Shizukana08 op 19-05-2026 14:01 ]

Beste antwoord (via Shizukana08 op 22-05-2026 14:58)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens de best buy guide van vandaag, die je zelf ook linkt, is afhankelijk van hoeveel FPS je wilt vooral de keuze of je wel of geen XT variant wilt. :)

Ik zou dan wel of voor de Sapphire Pulse gaan, of de PowerColor Hellbound. Kiezen voor een merk, want het moederbord is ook dat merk is niet echt een reden wat mij betreft. Zie ook de review: Radeon RX 9070 'non-XT' - De strijd om stilte en review: 13x Radeon RX 9070 XT Mega-round-up - De slimste koop is niet de duurste

Daarnaast is het ook wel heel erg welk probleem je exact wilt tacklen, de oplossingen daarvoor kunnen immers verschillend zijn, afhankelijk van het budget.

Voor wat betreft de prijzen ivm geheugen prijzen... Ik zie het op de korte termijn niet gaan dalen ik zie het eerder juist nog duurder en alleen maar duurder worden. Een weg terug naar lage prijzen verwacht ik zelf ook niet en anders blijf je aan het wachten, want dan komt er over X maanden wel weer een nieuwe CPU of nieuwe GPU.Ik denk dus echt dat we deze prijzen moeten gaan accepteren.

[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 19-05-2026 10:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens de best buy guide van vandaag, die je zelf ook linkt, is afhankelijk van hoeveel FPS je wilt vooral de keuze of je wel of geen XT variant wilt. :)

Ik zou dan wel of voor de Sapphire Pulse gaan, of de PowerColor Hellbound. Kiezen voor een merk, want het moederbord is ook dat merk is niet echt een reden wat mij betreft. Zie ook de review: Radeon RX 9070 'non-XT' - De strijd om stilte en review: 13x Radeon RX 9070 XT Mega-round-up - De slimste koop is niet de duurste

Daarnaast is het ook wel heel erg welk probleem je exact wilt tacklen, de oplossingen daarvoor kunnen immers verschillend zijn, afhankelijk van het budget.

Voor wat betreft de prijzen ivm geheugen prijzen... Ik zie het op de korte termijn niet gaan dalen ik zie het eerder juist nog duurder en alleen maar duurder worden. Een weg terug naar lage prijzen verwacht ik zelf ook niet en anders blijf je aan het wachten, want dan komt er over X maanden wel weer een nieuwe CPU of nieuwe GPU.Ik denk dus echt dat we deze prijzen moeten gaan accepteren.

[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 19-05-2026 10:30 ]

• Shizukana08
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-05 21:55
CH4OS schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:56:

Ik zou dan wel of voor de Sapphire Pulse gaan
Dank, stil en koeling is uiteraard ook belangrijk de Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT lijkt me dan ook een uitstekende keuze. nu momenteel is de GPU de grootste bottleneck in praktijk. in games als Hell Let Loose heeft huidige systeem moeite om FPS te krijgen, games zoals BF6 zit hij tegen de VRAM limiet, games zoals Rainbow six X ook VRAM limiet. Voorheen BF2042 had hij mager FPS (40- 70) en ook tegen de VRAM limiet. Hij is ook van 1080p 75hz monitor naar een 1440p 100hz/120hz gegaan en nu merkt hij natuurlijk dat hij performance nodig heeft.

Ik wil gewoon en adviseer hem om liever meer te besteden aan een gpu zodat die voorlopig jaren mee kan ipv vloeken dat zijn in-game performance laag zijn.

In games welke meer cpu en RAM afhankelijk zijn heeft hij geen problemen, zoals WoWs en WoT (wargaming). Ook kan hij makkelijk nog met zijn 16gb ram gamen en andere dingen open laten staan. Daarnaast 9070 vs 9070 XT buiten het budget om, meer fps is fijner in shooters.