E/OS en Graphene OS - hoe om te gaan met Google Maps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05 20:49
Hoi!

Al een tijdje gebruik ik Fairphone 6 icm E/OS. Voor het meeste werkt het prima maar ik kan niet zonder Google maps. Ik heb veel alternatieven geprobeerd, en ik word nergens blij van. Voor mij is het OK dat ik nog een stukje Google gebruik, waarbij ik het al voor 95% heb afgebouwd.

Nu zie ik twee opties voor mij waarbij ik de impact qua privacy moeilijk vind in te schatten.
1) ik gebruik Google Maps op E/OS in de aparte private/werk map. (huidige situatie)

2) Ik gebruik Graphene OS waarbij is gewoon de playstore erop zet en waarbij ik vertrouw op de compartimentering van het systeem. Naar ik begrijp zou het systeem de apps uit google play store strikt apart houden (sandbox).

Hoe zien jullie dit? Begrijp ik het zo goed en wat mis ik? Ik vind het lastig omdat voor mij heel onzichtbaar is welke data waarheen gaat als ik zoiets installeer.

Achtergrond: iha ben ik best tevreden met mijn Fairphone maar heb een Google Pixel 8a gekocht en daar Graphene OS op gezet als burnphone voor naar China. Inmiddels ben ik terug en heb ik deze gewist. Nu gebruik ik de telefoon om ervaringen op te doen.

Alle reacties

• buglife
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:44
Het eerste wat ik dacht toen ik het las waarom al die moeite doen om Google Maps te gebruiken? Juist wanneer je Maps blijft gebruiken, worden locatiegegevens gebruikt. Dus de impact op privacy is mijns inziens sowieso al groot, wat je er ook voor handelswijze omheen bedenkt.

• KucingT
@buglife mijn aanpak is dat ik voor zover mogelijk privacy vriendelijke systemen gebruik. Echter Google Maps is voor mij onmisbaar.

Ik ga niet voor perfect, ik ga voor zo goed als mogelijk zonder een te grote impact op dagelijks leven. Dus ik weet dat veel privacy minded mensen niet die keuze zouden maken. Ik heb met e/os, proton, ente en de overstap naar Linux Mint in 2025 grote stappen gezet. Maar perfectie hoeft niet.

Graag wil ik de consequenties van beide opties beter kunnen inschatten.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 18:34
Ik gebruik zelf het Czechische Mapy.com op CrDroid custom rom als alternatief voor Google Maps. Voor navigatie experimenteer ik momenteel met TomTom and HereWeGo.

Ik vond op mijn toestel dat Mapy wat vlotter en vloeiender werkt. Wellicht leuk om mee te spelen een keertje,

• KucingT
Ik gebruik Google maps ook voor reviews, openingstijden etc. alle andere kaartenapps hebben daar maximaal de helft van, helaas.