Domme omvormers slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rmfbakker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 10:56
Hallo,

Ik heb twee Solar Frontier SF-WR-3000 omvormers uit 2015 welke ik wil laten aansturen door een Home Energy Management System. Doel is om de omvormers automatisch uit te schakelen als de terugleververgoeding negatief is.

Echter, hoewel de inverters een eigen IP-adres hebben, zijn ze verder 'dom'. Weten jullie of er een relais/schakelaar is die ik kan gebruiken om de inverters 'slim' te maken en te laten praten met Home Assistant?

Bij voorbaat dank voor jullie tips!

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als ik deze handleiding van SF bekijk, zie ik op pagina 5 dat de SF-WR-3600 eigenlijk een Stecagrid 3600 is met een SF-label erop geplakt. Geldt dat ook voor de Solar Frontier SF-WR-3000, dat het eigenlijk een Stecagrid 3000 is? Dat zou je zoektocht online een stuk makkelijker maken dan als je specifiek zoekt op de Solar Frontier SF-WR-3000 :)

De Stecagrid kun je uitlezen via Modbus, waardoor je allerlei meetwaardes en kWh-standen in HA kunt krijgen. Helaas zie ik in de handleiding geen mogelijkheid om via Modbus het vermogen van de Stecagrid terug te regelen of de opwek zelfs uit te schakelen.

Ik denk dat je enige reële optie is om de omvormers aan de AC-zijde te schakelen. Nieuwe omvormers die wél aanstuurbaar zijn kan natuurlijk ook, maar dat lijkt me een vrij dure oplossing die zich niet terugverdiend.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 19-05-2026 10:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20
Verdien je misschien niet terug, maar als je de AC maar gaat schakelen dan gaat het DC-relais er wel aan… die is daar niet voor gemaakt.

Hoeveel vermogen ligt er per richting in hoeveel strings?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.