Advies: verplaatsen WTW nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• S.Azrael
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-05 14:03
Zoals de titel al doet weggeven heb ik een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen, maar loop ik persoonlijk een beetje aan tegen de technische ruimte die in het midden van de zolder geplaatst gaat worden. Ruimtetechnisch lijkt me dit gewoon onhandig als ik later nog extra kamers wil gaan maken.

Nu had ik uiteraard zelf ook een beetje nagedacht en ben toen op dit plan uitgekomen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1jd551zNceyvAsmKiVt04CX0VA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOLwfqXFfnin2sm5hCsjDjy5.jpg?f=fotoalbum_large

De woning naast mij krijgt de wtw unit (en WM/WD) wel in dezelfde hoek als ik die voor ogen zou hebben. Zij hebben alleen geen steekdak.

Ik kan het antwoord van de aannemer al raden: “ruwbouwopties die buiten de standaardopties vallen gaan we niet doen”. Dus ik vroeg me af wat jullie hiermee zouden doen. Wachten tot de oplevering en dan zelf eea verplaatsen? Is dat goed mogelijk en moet ik dan van tevoren al rekening gaan houden met aansluitingen? Of toch proberen de aannemer zo ver te krijgen dat deze aanpassing gerealiseerd wordt. Ik hoor graag jullie ideeën.

Alvast veel dank voor het meedenken!

Beste antwoord (via S.Azrael op 20-05-2026 11:27)

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:47

bbblije

Riiiiight

Wtw is klote, want zijn grote pijp diameter, en dakdoorvoer, zoals ik nu kan zien aan de voorzijde van de woning... welstand. En wtw moet in een kast vanwege geluidseis. Dus je kunt hem niet los in de ruimte hangen, dan voldoet je woning niet aan het bouwbesluit. Krijg je geen bouwgarant oid. Kan de aannemer niet opleveren.

Wasmachine en droger zijn relatief makkelijk. Er zit al een afvoer bij de warmtepomp, die heeft een expansievat en dus een overstort.

Opnemen met aannemer, en uit laten rekenen wat het kost.

[ Voor 23% gewijzigd door bbblije op 20-05-2026 11:20 ]

Alle reacties

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:51
Ik neem aan dat de WTW pijpen enerzijds richting dak, anderzijds in de betonnen vloer verdwijnen. Dat wordt het een hele operatie om die te verleggen, ook al is het 'maar' 3 meter.

Toen wij dit ooit aan de hand hadden (nieuwbouwhuis), hoorde ik later van buren dat ze de uitvoerende bouwvakker € 100 in zijn hand gedrukt hadden om zoiets buiten de officiële kanalen om voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:47

bbblije

Riiiiight

Wtw is klote, want zijn grote pijp diameter, en dakdoorvoer, zoals ik nu kan zien aan de voorzijde van de woning... welstand. En wtw moet in een kast vanwege geluidseis. Dus je kunt hem niet los in de ruimte hangen, dan voldoet je woning niet aan het bouwbesluit. Krijg je geen bouwgarant oid. Kan de aannemer niet opleveren.

Wasmachine en droger zijn relatief makkelijk. Er zit al een afvoer bij de warmtepomp, die heeft een expansievat en dus een overstort.

Opnemen met aannemer, en uit laten rekenen wat het kost.

[ Voor 23% gewijzigd door bbblije op 20-05-2026 11:20 ]