Politiechatbot Wout begon over antisemitisme bij vraag over…

Pagina: 1
Acties:

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59
Artikel: nieuws: Politiechatbot Wout begon over antisemitisme bij vraag over Palestijnen
Auteur: @Hayte

Geen idee of dat dit de juiste plek is echter vraag ik mij af wat voor doel dat dit nieuws artikel nu eigenlijk heeft? Er word een vaag stuk nieuws naar buiten gebracht waarover we niet weten wat er precies is gebeurt, wat er precies mis ging en vooral wat de oorzaak er van was. Vervolgens zie ik in de reacties precies dat gebeuren wat ik al dacht dat zou gaan gebeuren.

Er worden aannames gedaan over wat het dan zou kunnen zijn, er worden pro Palestijnse/Israëlische protesten met de haren bij gesleept, woke komt natuurlijk voorbij en als je denkt dat dat nog niet genoeg is wordt er ook nog even aan de stoel van de linkse politiek gezaagd.

Dus wat is precies het idee achter dit artikel? Er mist simpelweg teveel informatie en dan heb ik nog niet over de zeer summiere (linkje naar de overheid) uitleg wat een conversational AI is..

Moge duidelijk zijn, alleen omdat het over een Chatbot gaat maakt het nog niet tweakers.net waardig m.i.

Strava | AP | IP | AW

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:48

Hayte

Nieuwsredacteur
Ik ben het met je eens dat het artikel niet alle vragen beantwoordt, maar dat betekent wat mij betreft niet dat we het artikel dan niet moeten publiceren.

De kern van het nieuws blijft nieuwswaardig: een chatbot van de Nederlandse politie, die je altijd moet kunnen vertrouwen op neutraal advies, blijkt geen neutrale reactie te geven. Zeker bij een gevoelig onderwerp als Palestina en antisemitisme is dat opvallend en dus nieuwswaardig.

• Snowdog
  • Laatst online: 22:32
Hayte schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:11:
Ik ben het met je eens dat het artikel niet alle vragen beantwoordt, maar dat betekent wat mij betreft niet dat we het artikel dan niet moeten publiceren.

De kern van het nieuws blijft nieuwswaardig: een chatbot van de Nederlandse politie, die je altijd moet kunnen vertrouwen op neutraal advies, blijkt geen neutrale reactie te geven. Zeker bij een gevoelig onderwerp als Palestina en antisemitisme is dat opvallend en dus nieuwswaardig.
Het beantwoordt niet alleen niet alle vragen, het beantwoordt geen enkele vraag, plaats de exacte quote of plaats het nieuwartikel niet? Hier is 0,0 nieuwswaardigs aan. Dit is zo vaag omschreven dat dit geen nieuws mag heten. Je verspreidt hiermee gewoon geruchten en doet niets anders dan de Telegraaf, hier kan je echt alles van maken, kwalijke zaak imo.

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:48

Hayte

Nieuwsredacteur
Snowdog schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:22:
[...]

Het beantwoordt niet alleen niet alle vragen, het beantwoordt geen enkele vraag, plaats de exacte quote of plaats het nieuwartikel niet? Hier is 0,0 nieuwswaardigs aan. Dit is zo vaag omschreven dat dit geen nieuws mag heten. Je verspreidt hiermee gewoon geruchten en doet niets anders dan de Telegraaf, hier kan je echt alles van maken, kwalijke zaak imo.
De exacte quote is niet bekend, maar het was wel 'foutief' genoeg voor de politie om de chatbot helemaal offline te halen. Dat zegt mijns inziens genoeg.

• Webgnome
  • Laatst online: 19:59
Dat het foutief genoeg was om offline te halen is toch niet perse aanleiding om er dan een zeer summier stukje tekst over te schrijven? Dat een NOS, Telegraaf of een algemeen medium dit soort tekstjes naar buiten poept snap ik nog. Immers, andere doelgroep. Ik verwacht op Tweakers toch net dat klein beetje diepgang over het waarom.

Strava | AP | IP | AW