Herkend iemand dit gedrag als een virus voor Linux?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 20:41
Ik heb hier een nog vrij verse Linux Mint Cinnamon installatie van pas een paar weken oud op een gloednieuwe game pc met een eveneens gloednieuwe draadloos MK270 toetsenbord en muis set van Logitech.

Ik gebruik internet thuis via een Odido Klik & Klaar verbinding. Mijn pc is bedraad met de router van Odido verbonden.

Na een aantal weken begon mijn toetsenbord ineens vaag te doen: nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Zomaar uit zichzelf. Idem voor spaties.
Als ik op een andere toets ram houd dat gedrag op. Daarom dacht ik aan een hardware defect in het toetsenbord als oorzaak.

Maar nu word mijn IP-adres ook nog gedeeltelijk geblokkeerd op een forum waar ik elke dag op inlog, volgens de melding door spamhaus.org. Ik gebruik hiervoor Chromium.

Volgens de website spamhaus.org komt dat doordat er malware op mijn Linux pc staat en aan het zenden is.

Als ik in Ungoogled Chromium (een sandboxed browser) iets op dat forum probeer te plaatsen gaat het wel goed en word mijn IP-adres niet geblokkeerd.

Als ik Firefox (niet sandboxed) gebruik krijg ik ook geen melding.

Zodoende lijkt het er op dat spamhaus.org inderdaad gelijk heeft en dat er malware op mijn Linux pc actief is, meer specifiek in mijn Chromium browser.

Ik heb ClamUI op mijn pc staan en daar heb ik nog geen volledige scan mee uitgevoerd.

Edit:
Ik ben er net met nog even snel wat klooien al achter gekomen: de IP-blokkade kwam door de extensie uBlock Origin Lite.

Bedankt voor het lezen en wees gewaarschuwd. Die extensie moet je mijden als de pest.

Dit topic mag van mij op slot.

[ Voor 13% gewijzigd door Uruk-Hai op 18-05-2026 14:36 ]

Ryzen 7 7700, 32GB RAM DDR5, 1TB SATA SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3

Beste antwoord (via Uruk-Hai op 18-05-2026 19:13)

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:51

Internet Janny

He does it for free

Heb je al een ander toetsenbord geprobeerd?

2008 Citroën C1 113k km te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2334850

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:51

Internet Janny

He does it for free

2008 Citroën C1 113k km te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2334850

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 01:01
Uruk-Hai schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:21:
gloednieuwe draadloos MK270 toetsenbord en muis set van Logitech.
Heb je de wireless receiver dongle aangesloten op een USB3 poort op je PC?

Zo ja --> Verplaats deze eens naar een (tragere) USB2.0 poort.. dan is dat probleem met je keystroke-repeat wellicht ook opgelost. Ik heb dat soort repeat gedrag ook wel eens incidenteel gezien met wireless keyboards, en was opgelost als ik de ontvanger van een USB3 naar een UBS2 poort verplaatste.

Wat betreft die forum blokkade:
Hebben ze je daar niet gewoon automatisch op een blocklist gezet omdat ze het niet cool vonden dat je hun advertentie-inkomsten blokkeerde door je ad-blocker? (eventueel met bijbehorende scare-tactics over dat 'virus')

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Uruk-Hai
Internet Janny schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:11:
Ja. Zo:

Ik ben naar de Mediamarkt terug gegaan met de MK270 set, heb daar mijn geld teruggevraagd en gekregen, ben naar het winkelschap gelopen, heb een ander en iets duurder type toetsenbord en muis set van Logitech uitgekozen, heb die gekocht, ben er mee naar huis gegaan, thuis aangesloten en nu constateer ik dat ik een 100% goed werkend toetsenbord heb.

Wat ik nu heb is de MK295 set. Die kost 37 euro, terwijl de Mk270 set 25 euro kost. Ik ging uit van goedkoop = duurkoop en dat wanneer iets duurder is, het ook beter is. Tot nu toe blijkt dat inderdaad het geval te zijn.

Het enige waar ik een beetje aan moet wennen is geen nadeel, maar een speciale eigenschap van de MK295 set: soft touch. Ik heb nog nooit eerder een soft touch toetsenbord gehad. Het voelt alsof ik op kussentjes druk als ik nu aan het typen ben. Daar moet ik even aan wennen.

Ryzen 7 7700, 32GB RAM DDR5, 1TB SATA SSD, ATI Radeon RX 5500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.3

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat je toetsenbord nu geen problemen meer geeft kan ook te maken hebben met een ander kanaal dat 't gebruikt voor de verbinding. Net iets andere frequentie dat geen interferentie van andere apparatuur ondervind.

En wat betreft je blokkade door uBlock Lite, men heeft iets moeten doen om toch advertentie te kunnen blokkeren, dus goed mogelijk dat alles via een externe server liep om zo het request limiet die Google in manifest v3 afdwingt te omzeilen.

Commandline FTW

• Uruk-Hai
Hero of Time schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:28:
Dat je toetsenbord nu geen problemen meer geeft kan ook te maken hebben met een ander kanaal dat 't gebruikt voor de verbinding. Net iets andere frequentie dat geen interferentie van andere apparatuur ondervind.

En wat betreft je blokkade door uBlock Lite, men heeft iets moeten doen om toch advertentie te kunnen blokkeren, dus goed mogelijk dat alles via een externe server liep om zo het request limiet die Google in manifest v3 afdwingt te omzeilen.
Als het kanaal het probleem was, waarom gaven dan alleen bepaalde toetsen zoals de spatiebalk, de n toets en op het laatst de CAPS LOCK toets problemen en de rest van de toetsen niet?

Dat is toch niet logisch? Als het aan de draadloze verbinding lag had ik met alle toetsen een probleem moeten hebben.

Ik denk zelf dat het aan het membraan binnenin het toetsenbord lag.

Ik was om die reden eigenlijk van plan om in de plaats van de MK270 een mechanisch toetsenbord te kopen, maar toen ik zag dat die 121 euro kost bedacht ik me.

Pagina: 1