Bewegingssensor blijft "aan" na plaatsen Deco XE75pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:16
Sinds kort heb ik een TP-Link Deco XE75 Pro mesh set geplaatst. Sindsdien heb ik een vreemd probleem: Mijn simpele lamp met bewegingssensor in de hal blijft continu aan staan (alsof er constant beweging wordt gedetecteerd).

Wat relevante info:
- De Deco node staat in de meterkast, die zich ook in de hal bevindt
-Voorheen werkte de lamp/bewegingssensor probleemloos
-Vermoeden: interferentie/storing door de Deco (WiFi 6E?)

De Deco verplaatsen is helaas geen optie, dus ik ben op zoek naar een andere oplossing. Ik ben daarom aan het kijken naar een nieuwe bewegingssensor (inbouw). Ik heb overal GIRA E2 schakelmateriaal, maar de prijzen van hun sensoren zijn nogal... stevig en het is mij niet direct duidelijk welke "kapjes" combineerbaar zijn met welk binnenwerk.

Mijn vragen:
-Ga ik het probleem oplossen met een "degelijke" inbouw bewegingssensor (of waar moet ik op letten qua type sensoren?)
-Herkent iemand dit probleem (bewegingssensor die triggert door WiFi apparatuur)?
-Zijn er alternatieven voor GIRA bewegingssensoren die: in een standaard inbouwdoos passen, een beetje matchen met GIRA E2 (of i.i.g. netjes ogen) & niet meteen €100+ kosten

ps. bewust in B&K geplaatst i.p.v. in d&i/smarthome wegens mijn oplossingsrichting

Alle reacties

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Als je de TP-Link uit zet, gaat dan de bewegingssensor wel weer uit / naar rust?

• BlietZ
Ja, het is duidelijk de deco box die het probleem veroorzaakt.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een simpele PIR sensor zal (als het goed is) niet moeten reageren op iets wat WiFi uitzend.

Een PIR-Radar combi (de 'duurdere' variant) zal dat wel kunnen. Sommige radar systemen werken op 5,8GHz wat een overlap heeft met de hoge kant van het 5GHz WiFi spectrum. Ik zou het alleen wel raar vinden dat een simpele lamp een PIR + Radar heeft. Dat zie je vaker bij alarm systemen e.d..

Of het ook daadwerkelijk dit probleem is, is ietwat speculeren.

Heb je controle over welke frequenties de Deco gebruikt? Dan zou je namelijk eens kunnen schakelen naar de lage kant van de 5GHz band en kijken of dat iets oplost.

• BlietZ
Zojuist de lamp los gehaald en het typenr van de beweginssensor genoteerd. Het betreft een Merrytek MC070s. Wat ik kan vinden hierover is dat deze op de volgende frequentie werkt (link):
Radio Frequency:5.8 GHz ±75 MHz

De enige optie die ik via de app van TP-Link heb is het wijzigen van de 5ghz band kanaalbreedte van 160MHz naar 80MHz. Dat zou negatieve invloed hebben op de prestaties en dan zit ik volgens mij dichter op die 75MHz van de merrytek

• BlueKeenan
  • Niet online
Je zou het kunnen proberen. 160MHz is sowieso een behoorlijke brede band en de potentiele snelheden die je daarmee kunt behalen heb je vaak thuis niet eens nodig en gaan ten kosten van het bereik. Dus voor gewoon thuisgebruik zou ik altijd 80MHz aanraden.

Maar wat ik niet begrijp, er zijn in Europa maar 2 5GHz 160MHz kanelen, namelijk 50 (36 t/m 64) en 114 (100 t/m 128) die hebben een band van respectivielijk 5170MHz tot 5330MHz en 5490MHz tot 5650MHz.

Beide zouden niet in de buurt van die sensor moeten komen dat zou alleen kanaal 163 moeten zijn en die is niet toegestaan om te gebruiken in Nederland.

Kun je zien op welke kanaal de Deco uitzend? Hier zie ik overigens wel de mogelijkheid om een kanaal aan te passen trouwens: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/4407/

• BlietZ
BlueKeenan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:33:
Je zou het kunnen proberen. 160MHz is sowieso een behoorlijke brede band en de potentiele snelheden die je daarmee kunt behalen heb je vaak thuis niet eens nodig en gaan ten kosten van het bereik. Dus voor gewoon thuisgebruik zou ik altijd 80MHz aanraden.

Maar wat ik niet begrijp, er zijn in Europa maar 2 5GHz 160MHz kanelen, namelijk 50 (36 t/m 64) en 114 (100 t/m 128) die hebben een band van respectivielijk 5170MHz tot 5330MHz en 5490MHz tot 5650MHz.

Beide zouden niet in de buurt van die sensor moeten komen dat zou alleen kanaal 163 moeten zijn en die is niet toegestaan om te gebruiken in Nederland.

Kun je zien op welke kanaal de Deco uitzend? Hier zie ik overigens wel de mogelijkheid om een kanaal aan te passen trouwens: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/4407/
Ik ga de band wijziging vanavond uitproberen, to be continued.

Helaas krijg ik die opties die worden benoemd in je url naar tp-link niet te zien (De XE75pro staat ook niet in de lijst van "Applies to"). Enige optie die ik heb is de hiervoor genoemde 160 / 80 MHz.
Zal ook straks controleren op welk kanaal ze uitzenden, die info haal ik ook niet uit de app.

• BlietZ
Helaas heeft de 160/80mhz switch niks uit gemaakt. Daarna zelfs de 6ghz band en de 5ghz band uitgeschakelt, maar ook dat gaf geen verschil. Het enige kanaal dat op dat moment nog werd gebruikt was channel 5.

Om te testen heb ik de lamp ingesteld op 5seconden aan na beweging en je ziet dat hij dan elke ~30sec voor 5 seconden aan slaat. Haal ik de deco van de stroom af is er niks aan de hand.

Ik denk dat ik de conclusie moet trekken dat de deco box en de huidige bewegingssensor sowieso interferentie met elkaar hebben en dus beter een bewegingssensor in kan bouwen bij de schakelaar. Welke bewegingssensoren zijn dan nog verder compatible met het Gira E2 schakelmateriaal (op die van Gira na die belachelijk duur zijn)

• BlueKeenan
  • Niet online
Vervelend dit ja. Het software matig uitschakelen van die band is natuurlijk geen garantie dat die helemaal niets meer uitzend daarop.

Kijk eens naar deze PIR sensor: https://www.sandervunderink.nl/koban-pir-bewegingsmelder-met-gira-afdekplaat-mat-zwart-set.html
Pagina: 1