Inspiratie voor PC-case met ruimte voor DVD/CD-brander

Pagina: 1
Acties:

• JeSuisUnPain
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-05 07:55
Hoi!

Ik ben niet meteen op zoek naar een nieuwe PC-case, maar kwam recent dit artikel tegen: review: Corsair 3200D-behuizing - Dikke airflow hoeft niet duur te zijn

Hierdoor vroeg ik me af, of er nog Tweakers zijn die een PC-case met ruimte voor een DVD/CD-brander gebruiken. Aangezien dat niet meer zo hedendaags blijkt te zijn. Want ja, zo’n DVD/CD-brander, dat heb je wel nodig als je de nostalgiedoos met games nog eens wilt boven halen.

Een kwestie van wat inspiratie op te doen voor de toekomst, luister ik graag eens naar wat de community zoal bezit.

Ikzelf heb al heel wat jaren een Sharkoon S25-W case. Basic, maar zeer tevreden van.

Benieuwd naar jullie reacties. ;-)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05:36

HugoBoss1985

Xenotech

Ha, toevallig dat jij die Sharkoon ook hebt. Die gebruik ik voor een gemaximaliseerde Windows98SE (Socket A cpu met KT333 chipset) bak. Athlon 64 en/of Pentium 4 is overigens écht het gemaximaliseerde met nog driver support voor Win98SE. Voor het installeren en cd-audio (kabeltje tussen geluidskaart en cd/dvd-drive) van sommige games gebruik ik inderdaad nog een cd/dvd drive.

Voor mijn Windows XP bak gebruik ik geen behuizing met cd/dvd-drive meer aangezien ik vrijwel alles vanaf GOG installers of images installeer. En voor de ene keer dat ik het systeem installeer sluit ik even tijdelijk een floppy drive en cd/dvd-drive aan. Installeren met een usb floppy drive en usb cd/dvd drive lukt niet altijd (even goed).

Er zijn nog wel genoeg moderne opties bijvoorbeeld wat behuizingen van Be Quiet! of Fractal Design.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-05-2026 13:25 ]

• JeSuisUnPain
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-05 07:55
Nostalgisch boeltje. Wat doe je met of speel je dan nog zoal op zulke systemen? Ik kan me moeilijk voorstellen waar je zoiets voor nodig hebt.

Ikzelf heb m’n brander in een hedendaagse PC geinstalleerd. Dus niets retro aan bij mij. Soms tover ik nog wat games zoals Far Cry 2, of de Stronghold games tevoorschijn uit de doos. Oude LEGO games passeren ook weleens. Vaak werken die nog wel, na wat prutswerk in de instellingen.

Een game van DVD-ROM spelen brengt toch nog altijd een iets ander gevoel mee in plaats van zo’n download te gebruiken. Alles voor de nostalgie. 😎

Thanks voor de suggestie van merken met gepaste cases. Ik ga zeker kijken eens kijken!

[ Voor 7% gewijzigd door JeSuisUnPain op 19-05-2026 06:58 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik heb zelf m'n stokoude kast vervangen door: uitvoering: Fractal Design Pop Air RGB Black TG Clear

Maar grote vraag is; welk voordeel behaal je met een nieuwe kast t.o.v. jouw oude? Af en toe gaat er een cdtje of DVD in. Had ook met externe speler gekund maar waarom niet intern. Of heeft het vervallen van de 5,25 bay een wel voordeel? Zo ja, welke dan? Maar waarom zou je überhaupt dan nog een grote kast willen?

Ik zou overwegen om in de toekomst een maatje kleiner te gaan. Dat kan ook met DVD speler:

uitvoering: Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP

[ Voor 32% gewijzigd door bombadil op 19-05-2026 09:40 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 15:46
Ik gebruik een externe CD/DVD. En helaas werken de meeste nostalgie doos CDs niet op Windows 11.
Dan heb je andere manieren die niet de originele CD vereisen, zoals GoG

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD