Vraag

• LAWNCOWER
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:05
Ik heb een Autarco Solar Inverter SX Mark III omvormer en wil deze graag deze uit kunnen schakelen via HA bij negatieve stroomprijzen. Echter zit er geen WiFi stick D / LAN stick D bij en kan ik deze ook nergens bestellen.

Heeft iemand ervaring met het slim maken van Autarco Solar Inverter SX Mark III, of is dit geen geschikte omvormer ?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:47
Pagina 24 van handleiding:
2 opties zonder extra apparatuur: NOM of maximum vermogen aanpassen
met extra appartuur: rechtstreeks verbinden, external EPM set aanzetten in menu omvormer.

* handleiding heb ik hier vandaan: https://www.autarco.com/f...nstallatiehandleiding.pdf

ps - hoofdstuk 7 (p26) is letterlijk wat je zoekt :) je moet via RJ45 werken.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 18-05-2026 12:12 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dit is wel rs-485 en geen ethernet.

• LAWNCOWER
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:05
Bedankt voor de reacties.

Ik heb aan de communicatiepoort RS485 naar ETH gehangen, hierbij is het nog de vraag via welk pin's de communicatie loopt. Er is niet heel veel info beschikbaar in de manual. Ik heb ook verbinding met HA maar nog geen bruikbare gegevens. Ik heb geen ervaring geen ervaring met MODBUS etc, is dit voor een leek een kansloze opgaven ? En kan het gevaarlijk zijn ?

[ Voor 7% gewijzigd door LAWNCOWER op 22-05-2026 10:01 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Meestal praat zo'n ding met een energie meter, die is een modbus slave. Als je weet welke OEM de meter van autarco origineel maakt kun je mogelijk de modbus register address space vinden en instellen om te emuleren in je converter.

Je kunt ook kijken welke registers hij opvraagt, als je converter dat kan anders met een logic analyzer, en op die addressen proberen te zoeken met AI.

[ Voor 30% gewijzigd door jeroen3 op 22-05-2026 20:00 ]