Vraag

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:35
Hoi allemaal,

Ik wil graag jullie mening en ervaringen over de beste opstelling voor een aircosysteem in onze situatie.

Het gaat om een rijtjeswoning met een schuur aan de voorkant. We willen in totaal 4 ruimtes voorzien van airco: 3 slaapkamers op de eerste verdieping en 1 ruimte beneden. Koelen is voor ons het belangrijkst, maar verwarmen is ook een wens.

Ons idee is als volgt:
Op de schuur aan de voorkant willen we 2 buitenunits plaatsen. Eén multi-split systeem met leidingen naar de zolder en van daaruit naar de slaapkamers. De zolder is een bergzolder. En één losse single-split unit voor de benedenverdieping. De meterkast bevindt zich onder de schuur en er is een dakdoorvoer aanwezig, destijds gemaakt voor de zonnepanelen. Er zijn nog lege, niet-gebruikte groepen in de meterkast. Ik zou zeggen dat het heel simpel kan: je kunt via de gevel omhoog naar de zolder, de leidingen over de vloer leggen en vervolgens naar beneden boren. Alle kamers bevinden zich namelijk ook onder de zolder. Maar ik ben natuurlijk geen expert.

Het mogen uiteraard ook twee multi-split systemen zijn met elk twee binnenunits.

De installateur adviseert echter iets anders:
4 losse units. Twee buitenunits aan de achtergevel (onder de slaapkamers van de kinderen), een unit op de schuur aan de voorkant voor de slaapkamer aan de voorkant en een unit in de achtertuin voor de woonkamer.

Volgens hem is dit de beste oplossing. Zijn argumenten zijn dat een multi-split duurder is en dat de installatie complexer is. En een multi-split kan gaan pendelen of minder goed werken als er bijvoorbeeld maar één unit aan staat.

Ik twijfel nu wat verstandiger is: ons idee (meer gecentraliseerd met een multi-split) of juist de aanpak met 4 losse systemen zoals de installateur voorstelt. Ik ben vooral bang dat de kinderen aan de achtergevel last gaan krijgen van de units als deze aan staan, door trillingen of brommen.

Zijn er hier mensen met ervaring met een vergelijkbare situatie? Wat zouden jullie doen en waarom?

Alle reacties

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:35
Hallo allemaal,

Na veel puzzelenzijn wij er denk ik aan uit. Uiteindelijk willen we dan voor en achter opslitsen. twee duo-split systemen (2x2 opstelling), verdeeld over een voor en achter.

het idee is dan om de unit voor achter in de tuin te zetten op rubberen blokken en via de gevel de bekabeling omhoog de slaapkamers in. op deze manier hebben we zeker geen trillingshinder voor de kinderen. de unit voor zal dan zo goed als direct naar binnen geboord worden de slaapkamer en woonkamer in.

[ Voor 26% gewijzigd door Xeor op 18-05-2026 16:27 ]