Led TL bak repareren (led driver verbrand)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:14
Beste elecronici,

deze led armatuur is nog prima en pas 5 jaar oud. Waarschijnlijk te warm gehad en zegt nu doet t zelf maar. De led's zijn 4 prints in serie parralel die elk zo'n 115 V DC stroomgeregeld kregen. Die spanning is er niet meer aan de uitgang, maar een paar elco's voeren wel zo'n 300 V.

Kan iemand mij op weg helpen wat ik kan doen om de lichtbak weer aan de praat te krijgen? Misschien gewoon een nieuwe print ergens bestellen, of hoe ga ik te werk om vast te stellen welke onderdelen allemaal defect zijn. Domweg vervangen lukt mij waarschijnlijk wel maar staat niet meer in verhouding tot de prijs van zo'n lichtbak. Weggooien kan ik slecht tegen, dat zou toch 50.000 uur mee moeten gaan??

Ik heb wel wat electronica ervaring, labvoedinkje 30V 10A goede multimeter en soldeer gereedschap, maar mis wat structuur, een soort van stappen plan.

Dank alvast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFz9PYQBaXjvJNICdi61A0cBJ6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyBW2lDEXoFmQ4wz1eLoPrUI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPjJAfue2RCfseulV-LNoY5tewU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shmmIzDreiucHfjjrPfoPUCq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efAlKJvalg9gdvZDGEwO60Y5NAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osEaB0waoAJkyVlLSbXVmaii.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVT6DQq00SCvz6MD7YTYhN9pKhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbljMjYIZ5YDbJqCM6j1RRoW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqV8YvH-Ga_oh7-8BNS13Fv_5f4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGQNQg6jSjF2cUK6ooHBA1ZR.jpg?f=fotoalbum_large

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

Alle reacties

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:52
Ziehier het geweldige effect van het verplicht overschakelen van een verlichting systeem waarvan alles uitwisselbaar was (tl-verlichting) naar een systeem waarvan alles uniek en eigenlijk zo goed als niet meer uitwisselbaar is. Een geweldig effect op de impact voor het milieu.

Ik zou persoonlijk het complete armatuur vervangen. De kans dat je dit weer fatsoonlijk wekend krijgt zonder alles inclusief de lichtbron te vervangen is vrij klein.

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:14
Leuke reactie, fijn dat ons uitgangspunt t zelfde is, maar het was mijn vraag niet. Ik wil snappen wat er stuk gaat en ga GEEN nieuwe tl bak kopen. ( schreef ik toch al?)

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 18:44
Led driver in zijn geheel vervangen door iets van betere kwaliteit (Osram oid). Deze gaat na reparatie weer stuk. Btw de driver komt uit 2018 dat zit je al aan de 70000 uur. En dan heeft die vast niet altijd aangestaan maar heel kort vind ik het ook niet

[ Voor 38% gewijzigd door Bamboozled op 18-05-2026 12:57 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat voor led buizen wil je aansturen? Ik zou ook de driver vervangen door iets wat er specifiek voor bedoeld is. Of iets dat direct 230V lust.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53
Verkleuring hoeft niet altijd te betekenen dat dit betreffende component is doorgebrand. Maar als ik zo op de foto af ga, zie ik een doorverbinding of een diode (D5) met een zwart pootje. Het lijkt net of dit heeft staan vonken en nu een slechte/geen verbinding meer heeft. Verder: Als je weet hoe je met een multimeter aan de gang moet, kan je de losse diodes eens doormeten (D1/D5 etc.). En uiteraard R01 en R02 (fusable resistors).

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:31

Yucon

*broem*

Even voor het idee, zijn dit die standaard bouwmarkt buizen? De behuizing lijkt daar wel op. Als je daar wat meer details over plaatst maakt het het enerzijds makkelijker info te vinden. En anderzijds help je anderen die dit topic ooit nog met de search gaan vinden.
offtopic:
ongelofelijk trouwens dat een print uit 2019 nog steeds through hole gebruikt.. dat had ik niet verwacht

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat bij schakelende voedingen ook wel eens kapot gaat is de kleine elco, CE4 op deze print. Die kan je eens nameten of lukraak vervangen als je er eentje hebt liggen. De vervanger moet gespecificeerd zijn op 105 graden als je wilt dat de print lang meegaat. Voor het testen maakt het niet uit. Mocht het nodig zijn om de pootjes te buigen, gebruik dan twee tangen en zorg dat het pootje niet binnen of vlakbij de rubberen afdichting buigt.

[ Voor 42% gewijzigd door TBTL op 18-05-2026 13:21 ]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:52
jeroegro schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:13:
Leuke reactie, fijn dat ons uitgangspunt t zelfde is, maar het was mijn vraag niet. Ik wil snappen wat er stuk gaat en ga GEEN nieuwe tl bak kopen. ( schreef ik toch al?)
En dat is dus het probleem. Je weet niet wat er stuk is en je weet niet wat de specs van de leds zijn. Om het armatuur (de behuizing) te behouden en er geen uren aan kwijt te raken kun je het beste zowel de leds als de drivers vervangen.

De 50.000 uur zou ik met een korrel zout nemen. Dit geldt alleen onder de meest ideale omstandigheden dus in een ruimte waar de temperatuur altijd constant is, de luchtvochtigheid altijd constant is, de voedingsspanning altijd constant is en het armatuur nooit uit wordt gezet.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

jeroegro schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:13:
Wij kunnen dat op een foto ook niet bepalen, dan moet er echt met meetapparatuur bekeken worden waar het mis gaat. Er zit een klein IC op de onderkant, als je de code kunt aflezen kan je proberen er een datasheet bij te zoeken en van daar meer zicht krijgen hoe de schakeling moet werken en zelfs terug rekenen naar de uitgangsspanning en/of stroom.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1