slopen van in beton gelegde terras tegels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Psychokraai
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-06 10:55
ik heb een terras van flagstones die op een gewapende betonnen laag zijn gelegd.

dit terras wil ik slopen maar weet nog niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken. ik zie 2 mogelijkheden: 1 sloophamer huren en het beton tussen de wapening uitbreken 2 het beton met wapening met een grote slijptol in vierkante tegels slijpen.

heeft iemand hier ervaring mee?

Beste antwoord (via Psychokraai op 23-05-2026 07:18)

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:01
Het ligt er ook aan hoe groot het terras is dat je wilt slopen.
Met een (gehuurde) breekhamer kom je redelijk makkelijk door het beton maar de de wapening kun je het best met een haakse slijper doorslijpen. Als er een krimpnet is gebruikt dan kun je dit met een betonschaar doorknippen.
Probeer dus het terras in stukken te verdelen en sloop met de breekhamer tot op de wapening, dan deze doorslijpen en de stukken met de breekhamer doorbreken.

Alle reacties

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-06 16:23
Hangt ook af hoe groot het terras is en of het tegen de woning of iets anders is aangelegd?

• steineken
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:09
Als het beton niet heel dik is kan je het met een grote slijptol wel af maar dit soort dingen kan je beter gewoon aan beginnen met de makkelijkste / goedkoopste optie. Als die niet werkt overschakelen.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:30
Ik zou eerst eens kijken hoe dik de laag is, is het terras volledig gewapend?

Bij bestrating is gewapend niet gebruikelijk.

Het komt soms voor bij een gebied wat echt snel verzakt en iemand wil het voorkomen, maar dan is het ook onderheid?

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:50
Tenzij je het in heel kleine stukken wil slijpen, ga je het hoe dan ook nog moeten breken.Het is niet dat je die blokjes anders makkelijk opneemt of iets.

Ga dus voor een zware sloophamer en voorzie voldoende tijd (en geduld). Of eventueel klein kraantje met sloopmateriaal indien bereikbaar.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:09
In (grote) stukken slijpen is ook pokkewerk en niet te tillen.

Zou een sloophamer kopen (bijvoorbeeld https://www.vevor.nl/jack-hamer-c_11014/vevor-krachtige-betonbreker-elektrische-breekhamer-2200w-286mm-2-beitelset-p_010726978674). Deze heb je er met 2 dagen huur er al uit.

Heb deze zelf ook gekocht om mijn (deels) gewapende betonvloer met betonfundering er uit te slopen en nog veel meer andere zaken. Uiteindelijk begaf het apparaat het, na wat e-mails heen en weer kreeg ik een nieuw exemplaar opgestuurd en heb ik het defect exemplaar aan mijn klushulp gegeven (die het gerepareerd heeft en nu dus een gratis sloophamer heeft).

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:20
Wil je alles er uit hebben en hier geen terras terugleggen?
Dan idd grote sloophamer huren of kopen (of als het heel groot is kun je evt. een kraantje met sloophamer huren wellicht)

Maar als je enkel de flagstones wil vervangen voor iets anders zou je evt. enkel die tegels incl. cementdekvloer kunnen verwijderen; dan kun je beter een maatje lichtere sloophamer pakken met bredere beitel.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:44
Ik moet precies hetzelfde doen aanstaande vrijdag doch gegoten gewapend beton zonder flagstones. Het terras sluit aan tegen het huis dus die zal ik eerst uitslijpen, ik heb weliswaar een slijpschijf van 400mm geleend bij een vriend. Plan hier is exact hetzelfde als uw idee. Ik heb een gat gegraven ernaast om te zien hoe diep het gaat én of er niet nog anders aanwezig is. In dit geval zit er nog plastic en styrofoam onder dus dat gaat geen cadeau worden... Alles doorslijpen lijkt mij enorm veel werk en te grote stukken gaan te zwaar zijn.

Hou er ook rekening mee dat er vanalles in die beton kan zitten als die gegoten is. Ik heb er vorige week ook één gedaan (zelfde manier) en gewapend betekende hier de oude metalen tuinafsluiting, een poortje en allerlei metalen rotzooi van spillen tot brackets, nagels en zelfs twee stukken asbest. Je wilt echt niet weten wat voor rotzooi mensen hier soms ingooien.

Het idee is eerst de betonplaat te breken en dan telkens hoeken af te breken, eventueel een koevoet gebruiken om stukken los te wrikken en waar nodig/mogelijk met de slijpschijf het metalen net door te zagen. Dit gaat relatief snel en hopelijk met dezelfde methode laat die de styrofoam intact want die wil ik echt niet in stukjes in het gazon. Soms kan je ook een niet goed aangesloten "plaat" eruit tillen met een koevoet of zelfs een mechanische krik.

En niet vergeten, veiligheidsbril, masker, veiligheidsschoenen en oorbescherming.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vergis je niet in het verschil tussen een professionele sloophamer en deze qua arbeidsintensiviteit.

Ik zou zowel een grote haakse slijper als een grote sloophamer paraat hebben. En gewoon een begin maken met de sloophamer en kijken waar je uitkomt. Ook hier, vele handen maken licht werk.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:44
We wilden ooit bij de vorige woning gaan verbouwen. Daar lagen mooie tegels in gewapend beton als verrassing (was niet bij de koop verteld).

De aannemer had het erover dat je hier blokken van gingen zagen en deze er dan stuk voor stuk zouden uithalen. We zijn verhuist IPV verbouwen, dus kan je niet vertellen hoe het gegaan is.

Een derde optie is trouwens om een sloper te vragen om het weg te breken. Kan best dat die dat in een ochtendje voor elkaar heeft. Dan ben je misschien minder kwijt als dat je gereedschap moet gaan kopen en je rug blijft heel.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Bouwmarkt kun je zo'n grote unit huren, staande jack hammer achtig geval, daar ram je zo door het beton heen. en is niet heel zwaar voor je rug als je kunt afwisselen met iemand GAMMA | Breekhamer 18KG 230V HEX-28 huren? | Boren & breken

Acties:
  • Beste antwoord

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:01
Het ligt er ook aan hoe groot het terras is dat je wilt slopen.
Met een (gehuurde) breekhamer kom je redelijk makkelijk door het beton maar de de wapening kun je het best met een haakse slijper doorslijpen. Als er een krimpnet is gebruikt dan kun je dit met een betonschaar doorknippen.
Probeer dus het terras in stukken te verdelen en sloop met de breekhamer tot op de wapening, dan deze doorslijpen en de stukken met de breekhamer doorbreken.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:24
Doe jezelf een plezier en huur een asfaltzaag;

https://www.boels.com/nl-nl/huren/steen-betonbewerken/asfalt-betonzagen/c/k9k9wdls?srsltid=AfmBOooZrcw_zWijw4BUU9vq9Iqc4Ztj59-fNV8HL6pGqoIT6W_Hs_OF

Die loop je er zo doorheen, en door de wateraansluiting zit je ook niet met (schadelijk) stof zoals je bij een normale slijptol zult hebben. Scheelt je ook je rug/knieen.

• Psychokraai
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-06 10:55
bedankt allemaal! voor de tips. ik ga denk ik een sloophamer ga huren/kopen en gewoon maar ga beginnen

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 13:02
slijpen en dan in stukken meppen lijkt mij het slimste. de bewapening is te zwaar meestal om in een vak te tillen gok dat je daar toch echt een zaag voor nodig hebt en met beton word het nog zwaarder :D

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1