Slecht wifi zolder ondanks versterker + kabel trekken

Pagina: 1
Acties:

• SSJSonGoku
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:52
Hi,

Paar weken geleden een deco TP Link Deco65 3 pack gekocht, omdat het internet op 1e verdieping en zolder (eengezinswoning jaren 80) erg slecht was. Leek het redelijk te doen, echter merkt nu paar dagen thuis te werken dat het op zolder alsnog er matig is. Videobellen met cliénten hapert het continu en moet ik weer terug naar hotspot 5g van telefoon anders kan ik mijn werk niet uitvoeren.

Ik heb tussen 30-50mbps op zolder gemeten via de verschillende speedtests op intern. Heb kpn internet 1gb glasvezel. Op de eerste verdieping wel rond 300mbps. Heb 1 unit in meterkast, 1 op 1e verdieping en 1 op zolder.Heb wat proberen te wijzigen in de instellingen van de Deco, maar nog niet echt succes.

Vraag:

Iemand enige ideeën waarom het alsnog zo slecht is op zolder?

Vervolgvraag: wil daaarom een kabel toch maar trekken vanaf de meterkast naar zolder en dan aansluiten op de unit op zolder. Begrijp dat UTP Cat6a kabel daar het best voor is momenteel qua prijs/kwaliteit, maar zie overal CCA kabels. Iemand een site waar ze volledig koperen 20-25m kabel volledig koper hebben?

Alvast dank!

[ Voor 5% gewijzigd door SSJSonGoku op 18-05-2026 11:12 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat bij mij hielp was een extra wifi 5gzh only netwerk aan te maken. De 2,4gzh band was dermate vol, teveel storing.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Had je toch beter op tweakers moeten lezen voordat je veel geld uitgaf aan een mesh setje.

Om je netwerk te verbeteren zijn de opties 1,2 en 3: kabels trekken, kabels trekken en kabels trekken.

Pas bij optie 4 komen "oplossingen" als mesh in beeld.

Als je 300 mbps wil halen is cat6 inderdaad prima. Koop wel gelijk een hele rol, is goedkoper en komt altijd van pas.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Prisma16 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:18:
Had je toch beter op tweakers moeten lezen voordat je veel geld uitgaf aan een mesh setje.

Om je netwerk te verbeteren zijn de opties 1,2 en 3: kabels trekken, kabels trekken en kabels trekken.

Bij bij optie 4 komen "oplossingen" als mesh in beeld.

Als je 300 mbps wil halen is cat6 inderdaad prima. Koop wel gelijk een hele rol, is goedkoper en komt altijd van pas.
Kabels zijn zeker beter, soms is dat niet mogelijk. Wifi is zeker niet hopeloos, kost soms wel wat extra aandacht om het stabiel te krijgen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• SSJSonGoku
Prisma16 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:18:

Bij bij optie 4 komen "oplossingen" als mesh in beeld.

Wilde in eerste instantie uberhaupt geen kabels trekken, dus zag ik ook niet als optie. Vandaar die aangeschaft aangezien die een van de beste was op de markt. Dus vandaar zoals je zegt eigenlijk eerst gelijk naar optie 4 gegaan haha i.p.v. andere opties.

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:00
SSJSonGoku schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:06:
Hi,

Vraag:

Iemand enige ideeën waarom het alsnog zo slecht is op zolder?
Is de WiFi alleen slecht op zolder?
Hangt de WiFi zender in de buurt van veel leidingen?
Of een CV ketel?
Heb je geprobeerd de access point iets te verplaatsen?
Heb je tests gedaan op meedere momenten van de dag?

Ik probeer je te laten achterhalen of het komt door externe factoren :P

En: wat KAN je laptop? heb je die speedtests met zowel laptop als telefoon gedaan?

Bij ons werkt Mesh-wifi al jaren prima ook voor gaming en videoconferencing; flauw dat sommigen alleen maar met kabels,kabels,kabels als optie komen

[ Voor 20% gewijzigd door kleijn1985 op 18-05-2026 11:45 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
kleijn1985 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:42:
[...]

....

Bij ons werkt Mesh-wifi al jaren prima ook voor gaming en videoconferencing; flauw dat sommigen alleen maar met kabels,kabels,kabels als optie komen
Met je eens dat mesh kan werken. Maar je bent sterk afhankelijk je omgeving. Zeker als je in een bebouwde omgeving bent is de kwaliteit van je draadloze netwerk sterk afhankelijk van het "wifi-gedrag" van je buren. Met een bedraad netwerk is dit effect veel kleiner.

• SSJSonGoku
kleijn1985 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:42:
[...]

Is de WiFi alleen slecht op zolder?
Hangt de WiFi zender in de buurt van veel leidingen?
Of een CV ketel?
Heb je geprobeerd de access point iets te verplaatsen?
Heb je tests gedaan op meedere momenten van de dag?

Ik probeer je te laten achterhalen of het komt door externe factoren :P

En: wat KAN je laptop? heb je die speedtests met zowel laptop als telefoon gedaan?

- Zolder en eigenlijk 1e verdieping ook niet super. Soms lagg tijdens een game. De wifi zender staat gewoon op mijn bureautafel dicht bij de gang, zonder leidingen in de buurt. CV ketel is op 1.5-2m afstand.

- Wel bezig met de accepoint verplaatsen, moet alleen dan alsnog een langere kabel gebruiken om hem uit de meterkast te halen. Dacht juist makkelijk dure versterker halen, zal anno 2026 vast wel dit soort dingen makkelijk oplossen. De test inderdaad meerdere malen al op een dag gedaan via 3 apparaten (laptop, werklaptop en mobiel, steeds verschillende snelheden op zolder, opeens naar 50-150mbit (zolder) en dan weer naar 5mbps, op werklaptop zelfs onder de 1mbps op momenten als ik de test doe. Ook al verschillende testsites gebruikt.)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-05 16:16

MsG

Forumzwerver

Hoe is het een en ander ingesteld? Welke kanalen, welke wifi-versies etc. Ik zou voordat je blind naar een bekabelde optie grijpt (wat opzichzelf natuurlijk prima is), veel meer info verwachten. Met 30Mbit doen hele volksstammen hun dagdagelijkse thuiswerk, dus het zou bijzonder zijn dat dat niet al afdoende zou zijn. Heb je de units wel ver genoeg uit elkaar? Heb je ze allemaal niet-bedraad of anderen wel? Kortom info info info en nog eens info.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:58
Wifi punten hebben vaak moeite om door een verdiepingsvloer heen te komen, helemaal als deze gewapend is, folie ondervloer, vloerverwarming heeft.

een oplossing kan zijn om al je punten richting het trappengat te verplaatsen dat ze vrij omhoog kunnen stralen.

ik zou dat eerst proberen, tijdelijk met wat verlengkabels voor stroom/utp.

Als dat ook slecht werkt zijn je opties eigenlijk wel op en mag je aan de kabel. Werkt dat goed dan kun je vanuit daar verder werken.

verder denk ik prima aanpak ook al komen er nog kabels. Een mesh setje is relatief goedkoop tov losse accesspoints/controllers. Dus ook al zou je hem vanaf het begin bekabeld aangesloten hebben dan is dit nog steeds prima keuze.

Ok niet helemaal waar want dit is een duur tri band model wat eigk vooral voordeel heeft bij draadloze mesh setup. Bedraad zou een be25/x50 een stuk goedkoper zijn goor vergelijkbare prestaties

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 19-05-2026 11:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-05 15:57
de 3 mesh punten kunnen mogelijk ook onderling storen, probeer ook eens om de mesh op je 1e verdieping uit te zetten.

mocht je de mesh niet beter krijgen is er maar 1 optie om kabels te trekken. mogelijk nu eerst langs/over de muren en later om in de muur te verwerken?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:00
Ik heb voorheen een Deco MESH gebruikt, nooit issues, maar bedacht me dat in de menu's van de app ook al was het consumer-friendly (aka niet zo profesioneel als bij ubiquity) best veel instelmogelijkheden zitten:

Even snel gegoogled: Ik denk dat je gerust DECO door TP-link kan veranderen ;)

Directe softwarematige optimalisatie
  • Netwerkoptimalisatie: Open de Deco-app, ga naar 'Meer' en kies voor Netwerkoptimalisatie. Het systeem scant direct naar Wi-Fi-interferentie en kiest automatisch de beste kanalen en frequenties voor je apparaten.
  • Fast Roaming & Beamforming: Zorg ervoor dat Fast Roaming (802.11r) en Beamforming aan staan in de app (onder Geavanceerd). Dit zorgt voor een naadloze overgang van het ene naar het andere mesh-punt wanneer je door het huis loopt.
  • Firmware-updates: Controleer in de app of er updates voor je Deco-units beschikbaar zijn. Updates bevatten vaak bugfixes en betere prestaties voor de stabiliteit van je netwerk.
Heb je dit al geprobeerd?

Daarna komt inderdaad de fysiekestap:

Plaatsing van de hardware (fysieke optimalisatie)
  • Afstand tussen stations: Plaats de primaire Deco bij je modem, en de tweede/derde satelliet maximaal één of twee muren of kamers van de hoofdeenheid vandaan. Ze hebben een sterk signaal van elkaar nodig om optimaal te kunnen zenden.
  • Vrij zicht: Plaats mesh-units niet in een meterkast, achter een tv of op de grond. Zet ze op een open, centrale plek op ongeveer 1 meter hoogte voor het beste bereik.
  • Kabelgebonden Backhaul: Heb je netwerkkabels in huis (ethernet)? Sluit de satelliet-nodes dan rechtstreeks met een kabel aan op de hoofd-Deco. Dit ontlast het draadloze signaal en levert de allerhoogste snelheden.
en last but not least: verzeker dat je router niet de storing/vertraging veroorzaakt :)

Configuratie en netwerkmodi
  • Access Point (AP) Modus: Heb je het mesh-systeem aangesloten achter de router van je eigen internetprovider (bijvoorbeeld Ziggo of KPN)? Zet de Deco dan in de Access Point (AP) modus (via App > Meer > Geavanceerd > Bedrijfsmodus). Zo voorkom je conflicten en dubbel NAT (een dubbele routerwerking) in je netwerk.
  • Gebruik 5GHz voor de hoofdapparaten: Plaats intensieve apparaten (zoals smart tv's, consoles en pc's) dicht bij de hoofd-node. Als je systeem Band Steering ondersteunt, forceer deze apparaten dan zoveel mogelijk op de 5GHz-band, aangezien deze veel sneller is dan de 2.4GHz-band
SSJSonGoku schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:02:
[...] De test inderdaad meerdere malen al op een dag gedaan via 3 apparaten (laptop, werklaptop en mobiel, steeds verschillende snelheden op zolder, opeens naar 50-150mbit (zolder) en dan weer naar 5mbps, op werklaptop zelfs onder de 1mbps op momenten als ik de test doe. Ook al verschillende testsites gebruikt.)
onder de 1mbps is wel extreem slecht :o

[ Voor 8% gewijzigd door kleijn1985 op 19-05-2026 14:49 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:44
CCA of Cca? De spelling met of zonder hoofdletter is hier van groot belang:
  • CCA heeft betrekking op het geleidend materiaal
  • Cca heeft betrekking op de brandwerendheid.
Om het extra verwarrend te maken is Cca in Nederland ook nog eens de meest voorkomende klasse mbt brandwerendheid, veel 100% koper/CU UTP zijn dan ook Cca.

Spel en typfouten voorbehouden

• SSJSonGoku
kleijn1985 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:47:
Ik heb voorheen een Deco MESH gebruikt, nooit issues, maar bedacht me dat in de menu's van de app ook al was het consumer-friendly (aka niet zo profesioneel als bij ubiquity) best veel instelmogelijkheden zitten:

Even snel gegoogled: Ik denk dat je gerust DECO door TP-link kan veranderen ;)

Directe softwarematige optimalisatie
  • Netwerkoptimalisatie: Open de Deco-app, ga naar 'Meer' en kies voor Netwerkoptimalisatie. Het systeem scant direct naar Wi-Fi-interferentie en kiest automatisch de beste kanalen en frequenties voor je apparaten.
  • Fast Roaming & Beamforming: Zorg ervoor dat Fast Roaming (802.11r) en Beamforming aan staan in de app (onder Geavanceerd). Dit zorgt voor een naadloze overgang van het ene naar het andere mesh-punt wanneer je door het huis loopt.
  • Firmware-updates: Controleer in de app of er updates voor je Deco-units beschikbaar zijn. Updates bevatten vaak bugfixes en betere prestaties voor de stabiliteit van je netwerk.
Heb je dit al geprobeerd?

Daarna komt inderdaad de fysiekestap:

Plaatsing van de hardware (fysieke optimalisatie)
  • Afstand tussen stations: Plaats de primaire Deco bij je modem, en de tweede/derde satelliet maximaal één of twee muren of kamers van de hoofdeenheid vandaan. Ze hebben een sterk signaal van elkaar nodig om optimaal te kunnen zenden.
  • Vrij zicht: Plaats mesh-units niet in een meterkast, achter een tv of op de grond. Zet ze op een open, centrale plek op ongeveer 1 meter hoogte voor het beste bereik.
  • Kabelgebonden Backhaul: Heb je netwerkkabels in huis (ethernet)? Sluit de satelliet-nodes dan rechtstreeks met een kabel aan op de hoofd-Deco. Dit ontlast het draadloze signaal en levert de allerhoogste snelheden.
en last but not least: verzeker dat je router niet de storing/vertraging veroorzaakt :)

Configuratie en netwerkmodi
  • Access Point (AP) Modus: Heb je het mesh-systeem aangesloten achter de router van je eigen internetprovider (bijvoorbeeld Ziggo of KPN)? Zet de Deco dan in de Access Point (AP) modus (via App > Meer > Geavanceerd > Bedrijfsmodus). Zo voorkom je conflicten en dubbel NAT (een dubbele routerwerking) in je netwerk.
  • Gebruik 5GHz voor de hoofdapparaten: Plaats intensieve apparaten (zoals smart tv's, consoles en pc's) dicht bij de hoofd-node. Als je systeem Band Steering ondersteunt, forceer deze apparaten dan zoveel mogelijk op de 5GHz-band, aangezien deze veel sneller is dan de 2.4GHz-band
[...]

onder de 1mbps is wel extreem slecht :o
Dankjewel! Ik ga hier even mee aan de slag. Had al e.e.a. veranderd, maar wellicht toch verkeerde instellingen.

• SSJSonGoku
FredvZ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:52:
[...]

CCA of Cca? De spelling met of zonder hoofdletter is hier van groot belang:
  • CCA heeft betrekking op het geleidend materiaal
  • Cca heeft betrekking op de brandwerendheid.
Om het extra verwarrend te maken is Cca in Nederland ook nog eens de meest voorkomende klasse mbt brandwerendheid, veel 100% koper/CU UTP zijn dan ook Cca.
Oh daar niet van bewust. Bedoel dat ik voornamelijk met aluminium laag zag, maar inmiddels wel gewoon gevonden online van 100% koper: https://www.utp-kabel.nl/danicom-cat6a-u-utp-50m-op-rol-soepel-pvc-fca.html dan wel deze https://www.kabelshop.nl/Q-Nomic-Netwerkkabel-Cat6a-U-UTP-50-meter-Q-Nomic-Soepele-kern-100-koper-LSZH-Eca-75-020-06-i36310.html

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:20
Jouw links zijn allemaal soepele kern, dat is niet voor permanente installatie bedoeld.
Deze moet je hebben:
https://www.sandervunderi...tp-kabel-cat-6-7965e.html
naar keuze per meter of meteen 100 meter.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• SSJSonGoku
P5ycho schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:34:
Jouw links zijn allemaal soepele kern, dat is niet voor permanente installatie bedoeld.
Deze moet je hebben:
https://www.sandervunderi...tp-kabel-cat-6-7965e.html
naar keuze per meter of meteen 100 meter.
Je hebt gelijk, het is inderdaad met soepele kern. Thanks, bijna verkeerde besteld. Met stugge kern was even naar beneden scrollen 8)7 https://www.kabelshop.nl/Q-Nomic-Netwerkkabel-Cat6a-U-UTP-50-meter-Q-Nomic-Stugge-kern-100-koper-LSZH-Eca-75-020-09-i36313.html

[ Voor 22% gewijzigd door SSJSonGoku op 19-05-2026 20:42 ]

Pagina: 1