Hoe frees ik een leiding in tussen twee verdiepingen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:28

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Als deel van het aanleggen van een airco systeem met zwaartekracht condensafvoer moet ik een afvoerleiding infrezen over twee verdiepingen. Het infrezen zelf heb ik al vaker gedaan en is goed te doen, alleen zit ik met een uitdaging over hoe ik deze leiding netjes van de bovenverdieping naar de onderverdieping kan laten gaan.

Ik heb 20mm druk PVC op het oog om als afvoer te gebruiken, omdat 32mm veel dieper freeswerk nodig heeft en het condens volume van in totaal 5kW aan airco (verspreid over 3,5+2.0+2.0kW binnenunits) ruim door een 17mm binnen diameter zou moeten kunnen naar mijn idee. Mocht je hier een mening deel die aub!

Ik zou graag horen van iemand met ervaring hoe ik dit het beste kan aanpakken. Mijn huidige plan is om proberen van beide kanten zo recht mogelijk onder een hoek de muur in te boren en te hopen op dezelfde plek uit te komen. De uitdaging daarbij zal zijn om de stugge rechte afvoerpijp om de bocht heen te krijgen.

Artistieke impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ty-I-6JZA4Vpnb55nzVm9X0LCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cyp0J9INpsARfcHe8cSZ3Ej0.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 15:22
Is er een afvoerleiding op de verdieping zelf die bereikbaar is? Met een condenswaterpomp kan je best ver en hoog geraken waardoor je bijvoorbeeld in de badkamer kan geraken; je gebruikt dan flexibele buis als afvoer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:46
Mogelijk bestaat er een speciale machine voor, maar als dat niet zo is of dat geen optie is dan zie ik met de traditionele machines (frees, slijptol, en boor) drie opties:
- Genoeg muur weghakken om er met een boormachine bij te kunnen
- Genoeg vloer weghakken (horizontaal) dat je "diep" genoeg komt
- of met bochtjes werken en die twee combineren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:28

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:18:
Is er een afvoerleiding op de verdieping zelf die bereikbaar is? Met een condenswaterpomp kan je best ver en hoog geraken waardoor je bijvoorbeeld in de badkamer kan geraken; je gebruikt dan flexibele buis als afvoer.
Met condenspompjes kom ik zeer gemakkelijk bij een bestaande afvoer, dat is het probleem niet. Alleen hebben meerdere installateurs mij streng afgeraden om deze te gebruiken, omdat deze onbetrouwbaar en luid zouden zijn. Als de verkoper het al afraad ben ik er zeker waakzaam voor. Daarnaast heb ik een top merk airco gekozen en stop ik moeite in het infrezen van leidingen om ook op de lange termijn een prettig en betrouwbaar systeem te hebben, condenspompjes die geluid maken en om de paar jaar kapot gaat houd ik daar liever buiten.
Paul schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:23:
Mogelijk bestaat er een speciale machine voor, maar als dat niet zo is of dat geen optie is dan zie ik met de traditionele machines (frees, slijptol, en boor) drie opties:
- Genoeg muur weghakken om er met een boormachine bij te kunnen
- Genoeg vloer weghakken (horizontaal) dat je "diep" genoeg komt
- of met bochtjes werken en die twee combineren.
Geluk is dat alle gaten die ik maak weer opgevuld kunnen worden met specie, zolang het huis maar niet instort! Je brengt me wel op het idee om te kijken of ik een 90 graden boor adapter zou kunnen gebruiken om de boormachine uit de weg te houden. In principe mag ik toch niet hameren op de kernboren die ik heb, dus dan zou een adapter kunnen werken... Dat is het proberen wel waard!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:33
Dit kan prima, maar zal wel even een lomp werkje worden waarbij je ook een stukje van de vloer moet weghakken om een sleuf te kunnen maken in de muur. Dat doe je zowel vanaf boven als van onder. En dan kan je er met een boorhamer met beitel wel bij. Zou niet al te spannend moeten zijn. Maar zodra je bezig gaat lijkt het even eerst erger te zijn dan je zou willen. :)

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:51

decramy

root@birdie:~#

Ik heb mijn verwarmingsbuis destijds onder een hoek van 45 graden naar boven/beneden geboord. Toen ik een connectie had ben ik gaan uitbreiden.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• MarkSdS
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:48
Als jouw condenspijp 20mm is, zou ik gaten zagen van plm 40mm, schuin de muur in van onder en van boven. Met een beetje richtwerk (kruislaser) komen ze elkaar tegen en geeft dit voldoende ruimte om jouw buis doorheen te voeren. Desnoods wat verwarmen tbv flexibiliteit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OP4XD6yCu5HgZxYOkQAQ5GFscv4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s2ntRpGa3DYa0mLZngmzK3hX.jpg?f=user_large

Voordeel: een gatzaag gaat heel beheerst de strijd aan, wat geklieder met water hooguit.

[ Voor 29% gewijzigd door MarkSdS op 19-05-2026 06:44 ]

Pagina: 1