Vacuümglas advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• drfisheye
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:04
Ik zit te denken aan het plaatsen van vacuümglas. Maar ik twijfel nog. Misschien hebben jullie adviezen.

Mijn huis heeft de woonkamer op de eerste verdieping en heeft redelijk veel glas, grootste raam 3.2m bij 1.7m. In totaal 13m2 glas. Ruim de helft van het buitenmuur-oppervlak bestaat uit glas. Dit zijn nu dubbelglas ramen, geen HR. Huis (1969) is gasgestookt en in de woonkamer draait ook mijn airco op de laagste ventilatorstand mee als hybride verwarming. Die airco heeft de gasrekening zo ongeveer gehalveerd.

Nu wil ik beter isoleren. Hopelijk kan de airco dan een veel groter deel van de verwarming overnemen. Het glas vervangen door HR++ werd geoffreerd op €9500. Benq vacuüm glas op €15000. Het is mede zo duur omdat het glas met een kraan over het huis heen moet. Bij het vacuüm glas kan er nog zo'n €2000 aan subsidie door mijn gemeente vanaf, dus ik betaal zo'n €13.000.

Ik twijfel vooral omdat het een hoop geld is, en ik niet weet wat de terugverdien tijd is en hoeveel het zal schelen in de isolatie. HR++ krijg ik volgens mij helemaal niet terugverdiend. Het vacuümglas misschien ooit? Ook vraag ik me af of de afstandhoudertjes in het glas niet storend zullen zijn, of dat er andere problemen met het glas kunnen ontstaan?

Iemand ervaring met de plaatsing van grote vacuümglas ramen?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
is vacuumglas in dit formaat leverbaar inmiddels dan?

die afstandhouders zie je alleen als je naar je glas gaat zitten kijken, normaal kijk je naar wat er achter het glas is, buiten. dan vallen ze niet op. natuurlijk kunnen er andere problemen ontstaan maar die kunnen net zo goed ontstaan in hr++ glas.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Blijf je hier nog 20-30 jaar wonen dan vacuumglas. Wil je binnen 4-10 verkopen met winst dan HR++

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:10
Hoeveel het beter isoleert weet je wel, toch? Ze offreren een specifieke glassoort, met een U-waarde? Anders kun je voor nu uitgaan van de waardes van Milieucentraal terwijl je andere offertes opvraagt. Daar zie je dat zij rekenen met een jaarlijkse besparing van 3 m3 gas per m2 raam bij HR++ (U-waarde rond de 1-1,2) en 5 m3 bij vacuumglas (U-waarde 0,4-0,7). Die besparingen zijn allebei tov dubbelglas (U-waarde 2,7), de tabel kijkt letterlijk naar enkel maar dubbel staat in de tabel. Dus het verschil tussen hr++ en vaccuum is 2m3 per m2 oftewel 26m3 voor je hele huis (afgaande op de 13m2 maar ook op lower verwarmen dmv gas).

Op die pagina hebben ze ook een tool die een indicatie geeft van het verschil in besparing in m3 gas en euros in verschillende contexten. Voor jou zal de concrete besparing anders zijn omdat je ook met een airco verwarmt, maar het principe blijft hetzelfde: warmte die je niet verliest hoef je niet aan te vullen. (Hoe ventileer je eigenlijk?)

En op comfort is soms geen bedrag te plakken. Als de kozijnen nog echt goed zijn dan zou ik kijken of je een sample van dat vacuumglas kunt zien van dat bedrijf, zodat je weet of de stipjes je storen. Dat zou voor mij ook belangrijk zijn.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34
In plaats van terugverdientijd kan je ook kijken naar comfort verhoging. Ik heb een paar jaar terug 750 euro geïnvesteerd voor de ramen op het noorden van mijn huis, die centen ben ik allang vergeten, het comfort voel ik elke dag als ik aan de keukentafel zit.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:22
De keuze gemaakt het toe te passen aan de noord en oostzijde. Het alternatief was triple glas maar dat is loodzwaar en niet echt geschikt voor draaiende delen. Comfort is geweldig en afstandhouders zie je alleen als je focust op het glas zelf. En ‘s ochtends wanneer condens aan de buitenzijde zit. Voor mij alleen nog vacuum glas, ook omdat volgens de glaszetters het HR glas langzaam de isolerende werking verliest door gaslekkage. Of dat zo is weet ik niet.

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
geldersscheepje schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:13:
De keuze gemaakt het toe te passen aan de noord en oostzijde. Het alternatief was triple glas maar dat is loodzwaar en niet echt geschikt voor draaiende delen. Comfort is geweldig en afstandhouders zie je alleen als je focust op het glas zelf. En ‘s ochtends wanneer condens aan de buitenzijde zit. Voor mij alleen nog vacuum glas, ook omdat volgens de glaszetters het HR glas langzaam de isolerende werking verliest door gaslekkage. Of dat zo is weet ik niet.
Al het isolatieglas verslijt en verliest zijn werking op een dag, met name door lekkage in de rand afwerking , dara is ook vacuumglas niet imuum voor. alleen lekt er dan lucht naarbinnen ipv argon of krypton naar buiten.

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:30
Wij hebben bij onze verbouwing een paar jaar geleden gekozen voor vacuümglas ipv HR++. Ook omdat het qua bedrag misschien 2000 euro scheelde voor de hele woning. We hebben toen wel eens goed gekeken naar een voorbeeld project waar het al toegepast was, juist in verband met die afstandshouders. Dat was destijds de universiteitsbibliotheek in Utrecht centrum. Na een paar jaar zie ik ze niet meer, maar dan zitten we wel in de stad, met kleinere ramen en geen fantastisch uitzicht waar je van wil genieten. Als het gaat om een raam waar je lekker voor gaat zitten om eens van een weids uitzicht te genieten, zou ik er eens goed over nadenken. Anders denk ik dat dit geen probleem gaat zijn, maar YMMV uiteraard.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• _JGC_
Mijn ouders hebben vaccuumglas laten plaatsen, grote ramen, heel veel afstandhoudertjes, maar ze vallen mij niet direct op. Als je er doorheen kijkt zie je ze niet zitten, ga je naar het glas zelf kijken vallen ze direct op.
Maargoed, ik ben dan ook iemand die de hele dag door een smerige bril kan kijken... dat valt ook pas op als je het schoonmaakt.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 09:28
Zoals hiervoor al vermeld, voor lange termijn zou ik ook eerder voor vacuumglas gaan. Naast comfort en betere isolatie waarden is vacuum dunner en past in quasi alle bestaande ramen en het is gewoon superieur. Het is tevens een heel stuk lichter wat fijn is als je ramen hebt die open kunnen. HR++ niet hoewel het meer budget vriendelijk is., soms komt er dan frezen aan te pas (stond daar iets van op de offerte?).

Tevens, die afstandshouders zie je eenmaal als je alles inspecteert na installatie, dan niet meer tenzij je manisch precies bent, geen zorgen over maken.

Was het trouwens benG of BenQ vacuum glas waar je een offerte van ontvangen hebt? Zeker meer offertes aanvragen. Het is een eindje geleden dat ik ermee in contact gekomen ben en de prijzen zijn zeker opgeslagen maar 13m² (ik schat 6-8 ramen, inclusief de grote die je vermeldde?) inclusief werk voor 15K is schrikbaar duur, dat kan voor iets meer dan de helft. OK de kraan zal niet goedkoop zijn en ik ken de layout niet maar dan nog ben ik vrijwel zeker dat je beter kan krijgen voor minder. In ons geval hadden we een gelijkaardig geval met een groot raam die niet openkon die vervangen werd (3.87 * 1.66), door de lengte kon je die niet draaien door de gang dus het zou ook een kraan worden. De jongste van de hoop had een geniaal idee. Dit was allemaal op de begane vloer, de keuken is rechttegenover de living, en in onze living had je toen 3 ramen van 1m80~ hoog, hebben ze die daar doorgestoken met wat bescherming op de onderkant van het raam, is dat een optie ? Iedereen kijkt altijd naar de gangen en deuren, maar weinigen (inclusief mezelf) naar een raam. Wij hadden ervoor ook het advies gekregen om de prijs te drukken en een lat in het midden van het raam te laten plaatsen, ik zou het ten stelligste afraden en voor mij persoonlijk zou het er niet uitzien en teveel geprul maar weet dat het bestaat.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:04

LankHoar

Langharig tuig

Wat zouden de kosten zijn wanneer je kozijnen + triple glas laat plaatsen? Indien kunststof prima is voor je, zou ik eens kijken naar degelijke B-merken. Zelf heb ik vorig jaar Drutex laten plaatsen, door een Pool die rechtstreeks bij hun inkoopt. Van de 6 offertes die ik heb gehad, was hij veruit de goedkoopste (scheelde echt 1/3 ofzo). Nee, ik heb dan geen Schüco, maar de prijs is er ook naar. Vind ze er prima uit zien, en scheelt me flink in de portemonnee.

Kijk ook of je nog een andere isolatie maatregel kan nemen. Je krijgt dan 2x zoveel subsidie op je glas. Het verschil in meerprijs van HR++ t.o.v. triple is dan een no-brainer.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 09:28
LankHoar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:56:
Wat zouden de kosten zijn wanneer je kozijnen + triple glas laat plaatsen? Indien kunststof prima is voor je, zou ik eens kijken naar degelijke B-merken. Zelf heb ik vorig jaar Drutex laten plaatsen, door een Pool die rechtstreeks bij hun inkoopt. Van de 6 offertes die ik heb gehad, was hij veruit de goedkoopste (scheelde echt 1/3 ofzo). Nee, ik heb dan geen Schüco, maar de prijs is er ook naar. Vind ze er prima uit zien, en scheelt me flink in de portemonnee.

Kijk ook of je nog een andere isolatie maatregel kan nemen. Je krijgt dan 2x zoveel subsidie op je glas. Het verschil in meerprijs van HR++ t.o.v. triple is dan een no-brainer.
Hoewel ik me kan voorstellen dat een onbekend merk in NL als B merk word aanzien, drutex is echt wel geen B merk maar valt eerder in we willen wel maar kunnen het niet. Qua kwaliteit (heb er zelf ervaring mee en ben tevens in contact gekomen met een deel van het management), top notch, daar zit het probleem niet, hoewel meer klassieke stijl wat niet slecht is. Maar management is family based, lokaal. Met één uitzondering van de kleinkinderen die perfect Engels spreekt en ze leveren (ik was erbij) aardbevingsbestendige ramen voor penthouses (Japan) en grote sport clubs. Vergis je niet, ze spuwen sneller ramen uit om een concertzaal te maken uit ramen dan dat je er binnen kan komen. En de kwaliteit is gewoon goed. Maar doordat ze zo (Pools) family based zijn (kunnen ze niet) de volledige internationale markt opgaan. Wil je een pallet met ramen en spreek je geen Pools, jammer, ga naar een ander. Dat is hun grootste probleem. En ze bieden minder opties toegegeven. Blij dat je tevreden bent met de ramen, het is een goede firma

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:21
HR++ is al een hele verbetering t.o.v. gewoon dubbel glas, het verschil ga je zeker in comfort en stook merken. Als je daar dan gordijnen voorhangt heb je hetzelfde effect als vacuüm glas. Misschien is een rolluik ook nog een optie, daar zou ik voor kiezen.

• drfisheye
LankHoar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:56:

We houden van onze houten kozijnen; ook aan de binnenkant vinden we die mooi. Dus die willen we laten zitten. Vandaar een voorkeur voor vacuümglas, dat in de huidige kozijnen past.

Andere isolatie-maatregelen zijn ook duur. Had al eens een adviseur voor spouwisolatie, maar die zei dat er zo weinig muur zit tov glas, dat hij het afrade, omdat het gewoon relatief een dure operatie zou worden.

Dakisolatie van het platte dak kan een stuk dikker, maar het dak is door de vorige bewoners na een storm een jaar of 10 geleden al vervangen. Zonde om dat dak nu al opnieuw te laten doen. Dat nemen we wel mee als de bitumen aan vervanging toe zijn.

Dan is er nog vloer-isolatie. Maar omdat onze woonkamer op de 1ste verdieping zit en we de begane grond niet zoveel stoken, lijkt me dat ook relatief duur voor wat het oplevert.

• drfisheye
silencedkill schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:15:
Was het trouwens benG of BenQ vacuum glas waar je een offerte van ontvangen hebt? Zeker meer offertes aanvragen. Het is een eindje geleden dat ik ermee in contact gekomen ben en de prijzen zijn zeker opgeslagen maar 13m² (ik schat 6-8 ramen, inclusief de grote die je vermeldde?) inclusief werk voor 15K is schrikbaar duur, dat kan voor iets meer dan de helft. OK de kraan zal niet goedkoop zijn en ik ken de layout niet maar dan nog ben ik vrijwel zeker dat je beter kan krijgen voor minder. In ons geval hadden we een gelijkaardig geval met een groot raam die niet openkon die vervangen werd (3.87 * 1.66), door de lengte kon je die niet draaien door de gang dus het zou ook een kraan worden. De jongste van de hoop had een geniaal idee. Dit was allemaal op de begane vloer, de keuken is rechttegenover de living, en in onze living had je toen 3 ramen van 1m80~ hoog, hebben ze die daar doorgestoken met wat bescherming op de onderkant van het raam, is dat een optie ? Iedereen kijkt altijd naar de gangen en deuren, maar weinigen (inclusief mezelf) naar een raam. Wij hadden ervoor ook het advies gekregen om de prijs te drukken en een lat in het midden van het raam te laten plaatsen, ik zou het ten stelligste afraden en voor mij persoonlijk zou het er niet uitzien en teveel geprul maar weet dat het bestaat.
Het was BENGglas. Ik weet dat dit bedrijf aan de dure kant is van eerdere offertes. Maar bij een andere leverancier die een ander raam had vervangen was ik niet heel erg tevreden over de afwerking.

Qua layout: groot raam, deur met glas, en nog een zijraam aan de achterkant van het huis. En aan de voorkant van het huis zit de keuken, die aan de woonkamer vast zit, met ook veel glas. Daar moet dan ook nog een steiger bijkomen. Aan de achterkant zit een balkon, daar hoeft die steiger niet.

Een lat ertussen zou technisch kunnen, maar lijkt me lelijk in ons geval. Dat ga ik er bij mijn partner er niet doorheen krijgen. :)

• drfisheye
Window schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:22:
En op comfort is soms geen bedrag te plakken. Als de kozijnen nog echt goed zijn dan zou ik kijken of je een sample van dat vacuumglas kunt zien van dat bedrijf, zodat je weet of de stipjes je storen. Dat zou voor mij ook belangrijk zijn.
Comfort van mijn huidige situatie is prima. We zitten niet direct naast het raam. Als er vacuümglas zit verwacht ik dat de airco vaker nodig zal zijn in de zomer; de kamer zit op het zuiden en op 1 hoog vangt dat glas veel zon. Met veel isolatie blijft dat allemaal hangen. Maar goed, de airco is heel efficiënt.

Ik heb een sample gezien van het bedrijf. Maar dat was hooguit 50cm x 50cm. Lastig in te schatten hoe dat op een groot raam zal zijn. Maar ik had wel het idee dat de stipjes alleen te zien zijn als je er op focust. Als je naar buiten kijkt, leken de stipjes niet meer op te vallen. Of dat bij een groot raam ook zou zal zijn, is afwachten. Ook zag het er wat ietwat groenig uit, vergeleken met het 'normale' glas.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:04

LankHoar

Langharig tuig

drfisheye schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 03:01:
[...]

We houden van onze houten kozijnen; ook aan de binnenkant vinden we die mooi. Dus die willen we laten zitten. Vandaar een voorkeur voor vacuümglas, dat in de huidige kozijnen past.

Andere isolatie-maatregelen zijn ook duur. Had al eens een adviseur voor spouwisolatie, maar die zei dat er zo weinig muur zit tov glas, dat hij het afrade, omdat het gewoon relatief een dure operatie zou worden.

Dakisolatie van het platte dak kan een stuk dikker, maar het dak is door de vorige bewoners na een storm een jaar of 10 geleden al vervangen. Zonde om dat dak nu al opnieuw te laten doen. Dat nemen we wel mee als de bitumen aan vervanging toe zijn.

Dan is er nog vloer-isolatie. Maar omdat onze woonkamer op de 1ste verdieping zit en we de begane grond niet zoveel stoken, lijkt me dat ook relatief duur voor wat het oplevert.
Tenzij je huis voor 2/3 uit glas bestaat, lijkt het me een gekke opmerking over spouw isolatie. Of bedoelde hij dat de spouw te klein is?

Wat betreft dakisolatie: je kunt ook van binnenuit gaan, kwestie van gips weghalen, naisoleren, nieuw gips plaatsen. Lever je wel iets ruimte in. Dit zou je ook voor de muren kunnen doen met PIR bijvoorbeeld. Voor dak zou ik steenwol gebruiken.

Qua vloer: ik snap de redenering wel. Punt is, je blijft ergens een enorme koudebrug hebben. Dus wellicht kun je dan de vloer isoleren van de 1e verdieping. Tussenisolatie is sowieso gebruikelijk tegenwoordig.

Je hebt een drive in tussenwoning begrijp ik? Daar ben je niet uniek in, in Nederland. Weplicht eens checken hoe anderen het comfort verhoogd hebben. Het klinkt nu namelijk voor mij alsof je veel geld uit gaat geven voor vacuümglas, en straks nog steeds meer koudebruggen in je schil hebt dan isolatie.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Heb je 1 of meer offerte's voor HR++ glas ?
Deze prijs lijkt me namelijk behoorlijk hoog......

Ja, er zit (1) hele grote ruit bij, maar met een beetje goed plannen kan een glasboer dit efficient regelen.
Zoek 1 of 2 zzp glaszetters in de buurt en laat ze langskomen, dit moet echt een stuk goedkoper kunnen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• drfisheye
LankHoar schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:27:
[...]

Tenzij je huis voor 2/3 uit glas bestaat, lijkt het me een gekke opmerking over spouw isolatie. Of bedoelde hij dat de spouw te klein is?

Wat betreft dakisolatie: je kunt ook van binnenuit gaan, kwestie van gips weghalen, naisoleren, nieuw gips plaatsen. Lever je wel iets ruimte in. Dit zou je ook voor de muren kunnen doen met PIR bijvoorbeeld. Voor dak zou ik steenwol gebruiken.

Qua vloer: ik snap de redenering wel. Punt is, je blijft ergens een enorme koudebrug hebben. Dus wellicht kun je dan de vloer isoleren van de 1e verdieping. Tussenisolatie is sowieso gebruikelijk tegenwoordig.

Je hebt een drive in tussenwoning begrijp ik? Daar ben je niet uniek in, in Nederland. Weplicht eens checken hoe anderen het comfort verhoogd hebben. Het klinkt nu namelijk voor mij alsof je veel geld uit gaat geven voor vacuümglas, en straks nog steeds meer koudebruggen in je schil hebt dan isolatie.
Comfort is niet echt een probleem in de huidige situatie. Gaat me meer om minder CO2 uitstoten, maar liefst financieel verantwoord. Als je € 90 / 130 per jaar energie bespaart op € 9.000 / € 13.000 investering, vind ik het lastig financieel te verantwoorden.

Qua spouwmuur: de achterkant van mijn huis is op de eerste verdieping en begane grond eigenlijk alleen glas en hout (70cm hoog hout, dan glas, en dan nog 10cm steen). Dat hout heeft al wat isolatie ertussen. Begane grond heeft dan nog een garage deur, en voordeur, dus daar zit ook geen spouw. Blijft over de voorkant op de eerste verdieping met ongeveer 1 meter spouwmuur, dan glas en daarboven weer 10cm muur. Dus heel veel spouwmuur zit er niet. Op de tweede verdieping zit wat meer spouwmuur, maar ik daar stook ik alleen 1 dag per week mijn werkkamer als ik thuis werk. Vandaar waarschijnlijk dat zelfs de spouwmuur adviseur het afrade. Desondanks hebben een paar buren het wel eens gezamenlijk laten doen; die wouden gewoon perse een beter energie label.

• drfisheye
ZeRoC00L schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:34:
Heb je 1 of meer offerte's voor HR++ glas ?
Deze prijs lijkt me namelijk behoorlijk hoog......

Ja, er zit (1) hele grote ruit bij, maar met een beetje goed plannen kan een glasboer dit efficient regelen.
Zoek 1 of 2 zzp glaszetters in de buurt en laat ze langskomen, dit moet echt een stuk goedkoper kunnen.
Voor de HR++ had ik een offerte van €9600 en een andere van €7600. Die lage had ook een ander glas gedaan waarvan ik de afwerking van de glaslatten niet top vond, en een beetje service zoals helpen met de grote zware luxaflex demonteren (anders zakt het kozijn in als het glas eruit gaat) deden ze ook niet.

Maar inderdaad, het klinkt mij ook wel erg prijzig.

Een lokale glaszetter had wel eens gekeken, maar kwam nooit met een offerte. Waarschijnlijk toch een te grote job voor ze.

Maar ja, vervangen van glaslatten van mijn keukenramen heb ik van diverse partijen ook absurde offertes gekregen, dus ik kijk nergens meer van op. (goedkoopste van een lokaal bedrijf was € 900, toen dacht ik, dat is duur, laat ik wat meer offertes vragen. Toen kreeg ik € 2000 en € 4300.)
Pagina: 1