Vraag


  • statrosa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 22:12
Mede Tweakers,

Ik ben bezig met de degooglen en zat zo wat artikelen te lezen over verschillende alternatieven voor Android en kwam bij Huawei's HarmonyOS Next. Vond het wel een knap staaltje werk en was ik benieuwd of we nou in Europa een soort gelijk iets al hebben of iets dat nu in ontwikkeling is.

Maar ik kwam niet verder dan Blackberry QNX en OpenHarmony.
Maar dat kan het toch niet alleen zijn?

Alle reacties


  • flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
kijk maar eens naar Jolla op Jolla.com

  • statrosa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 22:12
Top @flapdrol85 dank je wel!

  • mvn23
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:37
Maat van mij is helemaal happy met postmarketOS. Komt neer op een linux distro specifiek voor mobiele telefoons. Ik weet niet of het aan je eisen voor "Europees" voldoet, maar het is in feite gewoon Alpine Linux voor bepaalde Android devices. FOSS dus.

  • statrosa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 22:12
mvn23 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:54:
Maat van mij is helemaal happy met postmarketOS. Komt neer op een linux distro specifiek voor mobiele telefoons. Ik weet niet of het aan je eisen voor "Europees" voldoet, maar het is in feite gewoon Alpine Linux voor bepaalde Android devices. FOSS dus.
Dat is ook wel een goeie. Ik heb Postmarket op de Lenovo Chromebook Duet 3 draaien (ding kan het net aan, maar net), maar ben wel benieuwd hoe Postmarket draait op een sterke mobiel.

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:50
Volgens mij is SailfishOS van Jolla het enige echte Europese alternatief als je het vergelijkt met HarmonyOS Next.
Beide zijn niet gebaseerd op Android en Jolla is Fins. Volgens mij bestaat er verder niets wat exact aan die vereisten voldoet (Europees en niet gebaseerd op Android zoals HarmonyOS).

Als deGooglen de voorwaarde is, en niet per se exact een tegenhanger van HarmonyOS hoeft te zijn, dan heb je nog:
/e/OS van Murena (Franse ontwikkelaar en een fork van LineageOS)
LineageOS zelf (dan wel de Microg variant)
GrapheneOS (Canadese ontwikkelaar)

LineageOS is net als PostmarketOS community based zonder "vaste locatie".

Deze zijn wel allemaal (op PostmarketOS na) gebaseerd op AOSP en dus niet exact te vergelijken met SailfishOS, PostmarketOS of HarmonyOS welke dit niet zijn.

Ik ben benieuwd of er nog andere alternatieven zijn!
PostmarketOS had ik nog nooit van gehoord.

  • mvn23
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:37
statrosa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:50:
[...]

Dat is ook wel een goeie. Ik heb Postmarket op de Lenovo Chromebook Duet 3 draaien (ding kan het net aan, maar net), maar ben wel benieuwd hoe Postmarket draait op een sterke mobiel.
Hardware support is wel een dingetje. Veel devices zijn maar deels ondersteund en het project is meen ik nog niet "stable". Die maat gebruikt het als daily driver en had regelmatig geen geluid als hij gebeld werd (schijnt inmiddels opgelost te zijn). Dan heb je dus een telefoon waar je niet mee kunt bellen...

  • Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06 13:53
Jolla met hun SailfishOS is de way to go.
Die hebben ook apparaten, de interface is clean en smooth en ze proberen het echt zonder Google(helaas lukt het nog niet helemaal door de macht van hetzelfde Google).

  • statrosa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 22:12
Mit-46 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:14:
Volgens mij is SailfishOS van Jolla het enige echte Europese alternatief als je het vergelijkt met HarmonyOS Next.
Beide zijn niet gebaseerd op Android en Jolla is Fins. Volgens mij bestaat er verder niets wat exact aan die vereisten voldoet (Europees en niet gebaseerd op Android zoals HarmonyOS).

Als deGooglen de voorwaarde is, en niet per se exact een tegenhanger van HarmonyOS hoeft te zijn, dan heb je nog:
/e/OS van Murena (Franse ontwikkelaar en een fork van LineageOS)
LineageOS zelf (dan wel de Microg variant)
GrapheneOS (Canadese ontwikkelaar)

LineageOS is net als PostmarketOS community based zonder "vaste locatie".

Deze zijn wel allemaal (op PostmarketOS na) gebaseerd op AOSP en dus niet exact te vergelijken met SailfishOS, PostmarketOS of HarmonyOS welke dit niet zijn.

Ik ben benieuwd of er nog andere alternatieven zijn!
PostmarketOS had ik nog nooit van gehoord.
@Mit-46 dank je. Dit zijn allemaal goede alternatieven.

Ik ben benieuwd hoe actief de NL banken zijn om hun software ready te maken voor non-Android oplossingen.

  • slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06 22:23

slaay

Natuurbeleven.com

statrosa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:04:
[...]

@Mit-46 dank je. Dit zijn allemaal goede alternatieven.

Ik ben benieuwd hoe actief de NL banken zijn om hun software ready te maken voor non-Android oplossingen.
Niet, aangezien ze steeds meer afstappen van hun eigen apps voor contactloos betalen met je telefoon naar Google Pay.

Dich bis echt unne foëzen haas


  • statrosa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 22:12
Bongoarnhem schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:41:
Jolla met hun SailfishOS is de way to go.
Die hebben ook apparaten, de interface is clean en smooth en ze proberen het echt zonder Google(helaas lukt het nog niet helemaal door de macht van hetzelfde Google).
Ja die Jolla ziet er echt goed uit. Fingers crossed dat dit wat wordt.
Ik hoor ook goeie dingen over een versie van OpenHarmony (die van Huawei) voor mobiel en pc waar mee een Europese partij mee bezig is.

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
statrosa schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:45:
Mede Tweakers,

Ik ben bezig met de degooglen en zat zo wat artikelen te lezen over verschillende alternatieven voor Android en kwam bij Huawei's HarmonyOS Next. Vond het wel een knap staaltje werk en was ik benieuwd of we nou in Europa een soort gelijk iets al hebben of iets dat nu in ontwikkeling is.

Maar ik kwam niet verder dan Blackberry QNX en OpenHarmony.
Maar dat kan het toch niet alleen zijn?
/e/OS op de Nederlandse Fairphone komt van het Franse bedrijf Murena.

Dan heb je meteen ook de hardware van een iig NL merk

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 19-05-2026 21:22 ]


  • statrosa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 22:12
boyette schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:21:
[...]


/e/OS op de Nederlandse Fairphone komt van het Franse bedrijf Murena.

Dan heb je meteen ook de hardware van een iig NL merk
Dank je, ook weer een mooie oplossing. Ik ga even reviews checken wat dit is zeker interessant.

  • flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
statrosa schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:55:
[...]

Dank je, ook weer een mooie oplossing. Ik ga even reviews checken wat dit is zeker interessant.
Ik heb deze in gebruik en ben er aangenaam over verrast. Compatibiliteit met Android is goed. Zo werkt digid, ING en Curve Pay (voor nfc betalingen) ook mijn Q-park app en de app voor mijn Cupra helemaal zoals verwacht.

Mocht je voor de FP6 gaan dan zou ik nog adviseren om een Equalizer programma te downloaden om het geluid van de luidsprekers te optimaliseren.

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:50
statrosa schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:55:
[...]

Dank je, ook weer een mooie oplossing. Ik ga even reviews checken wat dit is zeker interessant.
Ik gebruik deze ook en ben er zeer tevreden over.

Wel voor jezelf even uitzoeken of al jouw apps beschikbaar zijn met /e/OS. Als dat zo is dan is het wat mij betreft een super goed OS.

Met betrekking tot de Fairphone 6 jezelf even inlezen m.b.t. de hardware issues (met name de camera of de microfoon van de camera tijdens het opnemen van filmpjes met hard geluid). Het is een prima toestel, maar geen hardwarematig hoogstandje. De pluspunten zijn over algemeen wel bekend.

Als ik het Fairphone 6 topic zo lees dan lijkt het toestel beter te functioneren met /e/OS, want er lijken vooral problemen te zijn met de standaard Google Android. Wat naar mijn mening best opmerkelijk is. :)

  • statrosa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 22:12
Mit-46 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:28:
[...]

Ik gebruik deze ook en ben er zeer tevreden over.

Wel voor jezelf even uitzoeken of al jouw apps beschikbaar zijn met /e/OS. Als dat zo is dan is het wat mij betreft een super goed OS.

Met betrekking tot de Fairphone 6 jezelf even inlezen m.b.t. de hardware issues (met name de camera of de microfoon van de camera tijdens het opnemen van filmpjes met hard geluid). Het is een prima toestel, maar geen hardwarematig hoogstandje. De pluspunten zijn over algemeen wel bekend.

Als ik het Fairphone 6 topic zo lees dan lijkt het toestel beter te functioneren met /e/OS, want er lijken vooral problemen te zijn met de standaard Google Android. Wat naar mijn mening best opmerkelijk is. :)
Oh dat is wel apart dat het dus beter werkt met /e/OS. Lijk me wel een leuke phone om mee te tweaken.

  • statrosa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 22:12
@Mit-46 en @flapdrol85 wat kunnen jullie over de batterij verbruik zeggen?

  • flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Das voor mij nog tekort om te zeggen, eerlijk gezegd. Heb de telefoon een paar dagen in gebruik.

  • Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:50
statrosa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Oh dat is wel apart dat het dus beter werkt met /e/OS. Lijk me wel een leuke phone om mee te tweaken.
Naja, op basis van de klachten in het topic. Als ik het zo lees hebben deze allemaal met Google Android te maken en zijn het geen /e/OS gebruikers.
Uiteraard is het zo dat mensen met klachten zich vaak melden, dan wel om te zoeken naar oplossingen, en mensen die nergens last van hebben hoor je niet. Zal best ook zo zijn dat er genoeg Google Android gebruikers zijn die nergens last van hebben.

Het is een actief topic dus ik zou alle vragen daar stellen :)
In het /e/OS topic heb je redelijk wat Fairphone 6 gebruikers. Dat is ook een actief topic. :)

Ik vind de accu heel goed. Het hangt natuurlijk van jouw gebruik af en ik ben geen persoon die de hele dag met de telefoon bezig is. Ik app voornamelijk en bel er mee. Zoek af en toe iets op, maar kijk geen filmpjes de hele dag en heb geen social media apps oid.

Ik gok dat ik deze makkelijk 3 dagen zonder op te laden kan gebruiken, maar ik heb er eigenlijk totaal niet op gelet.
Gaat langer mee dan mijn vorige iPhoneSE (elke dag opladen, want anders volgende dag leeg) en ook mijn vorige iPhone 14 (hoewel die ook wel 2 dagen zonder opladen kon gok ik en anders makkelijk 1 dag).

[ Voor 5% gewijzigd door Mit-46 op 20-05-2026 21:27 ]


  • statrosa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 22:12
Mit-46 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:23:
[...]

Naja, op basis van de klachten in het topic. Als ik het zo lees hebben deze allemaal met Google Android te maken en zijn het geen /e/OS gebruikers.
Uiteraard is het zo dat mensen met klachten zich vaak melden, dan wel om te zoeken naar oplossingen, en mensen die nergens last van hebben hoor je niet. Zal best ook zo zijn dat er genoeg Google Android gebruikers zijn die nergens last van hebben.

Het is een actief topic dus ik zou alle vragen daar stellen :)
In het /e/OS topic heb je redelijk wat Fairphone 6 gebruikers. Dat is ook een actief topic. :)

Ik vind de accu heel goed. Het hangt natuurlijk van jouw gebruik af en ik ben geen persoon die de hele dag met de telefoon bezig is. Ik app voornamelijk en bel er mee. Zoek af en toe iets op, maar kijk geen filmpjes de hele dag en heb geen social media apps oid.

Ik gok dat ik deze makkelijk 3 dagen zonder op te laden kan gebruiken, maar ik heb er eigenlijk totaal niet op gelet.
Gaat langer mee dan mijn vorige iPhoneSE (elke dag opladen, want anders volgende dag leeg) en ook mijn vorige iPhone 14 (hoewel die ook wel 2 dagen zonder opladen kon gok ik en anders makkelijk 1 dag).
Dank je voor de tip. Ik ga erin duiken.

  • statrosa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 22:12
Mede Tweakers, mijn keuze is gevallen op de Shiftphone 8.1. Deze krijg ik binnenkort. Mijn werk heeft aangekondigd dat ze Fairphone 6 gaan leveren, ik zelf maak geen gebruik van een werk telefoon, maar zal met de collega’s mee kijken hoe die is.

  • boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 23:08
statrosa schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:39:
Mede Tweakers, mijn keuze is gevallen op de Shiftphone 8.1. Deze krijg ik binnenkort. Mijn werk heeft aangekondigd dat ze Fairphone 6 gaan leveren, ik zelf maak geen gebruik van een werk telefoon, maar zal met de collega’s mee kijken hoe die is.
De shiftphone kan ook op e/os draaien

  • AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Mit-46 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:14:
...
LineageOS is net als PostmarketOS community based zonder "vaste locatie".
...
Bij LineageOS worden de donaties beheerd door een LLC die gevestigd is in de VS, bij PostmarketOS door een non-profit (Open Source Europe) in België.

Indien ik geïnteresseerd was in de diarree van de duivel had ik mijn vraag wel direct aan een llm gesteld.


  • statrosa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 22:12
AnonymousGerbil schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Bij LineageOS worden de donaties beheerd door een LLC die gevestigd is in de VS, bij PostmarketOS door een non-profit (Open Source Europe) in België.
Is niet het grootste probleem bij Postmarket dat NFC bij vele telefoons niet werkt?
Pagina: 1