Vraag

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:14
Ik zoek een?
Tablet met Oled (of gelijkwaardig) 120hz scherm. Software-ondersteuning van min. 5 jaar en niet van Chinese fabrikant (vanwege software).

Wat is je budget?
max. 1000 euro (+ inruilen oude iPad Air 2020), maar goedkoper is serieuze overweging. Vooral goede prijs/kwaliteit wat op mijn gebruik aansluit.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het gebruik is drieledig:
- Studie en studeren voor werk: Belangrijk is dat ik daarbij veel documenten, websites, e-learnings etc.. moet bekijken en volgen. De tablet moet een verlengstuk zijn om op vakantie of weekendjes weg verder te kunnen werken aan documenten en opdrachten zonder al te veel belemmeringen ervaren.
- Privégebruik: wat vooral zal uitten in het bedienen van lampen, muziek en het lezen van websites met af en toe Netflix op de bank of bed.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb een iPhone en MacBook in bezit, maar ik maak slechts mondjesmaat gebruik van het ecosysteem. Veelal doe ik via Proton Drive en Google Drive opslaan en gebruiken. Ik ben voorstander van het gebruik van Nextcloud als alternatief voor het bewerken van documenten.

Omdat het belangrijk is dat de dagelijkse ervaring soepel is kom ik uit de op twee premium tablets met daarin zijn eigen voordelen:

Samsung Galaxy Tab S11:
- Prijstechnisch een stuk aantrekkelijker momenteel (en daardoor een serieuze optie);
- IP-rating mooie bonus;
- Android als open systeem om de interface meer naar eigen hand te zetten wordt momenteel wel gemist
- Betere AI integratie met Samsung Galaxy AI en Gemini (alhoewel dit niet een doorslaggevende factor zal zijn)

iPad Pro:
- Prettige ervaring gehad met de iPad Air 2020
- Betere app-ondersteuning voor tablet formaat (vraag: is dit nog steeds beter tegenover Android)
- Scherm schijnt fantastisch te zijn (maar de Galaxy tab doet er niet veel voor onder);
- Performance zijn natuurlijk super, maar zullen voor mijn gebruik niet nodig zijn.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb ooit een Samsung Galaxy Tab 8.0 (voor 2020) gehad met Amoled scherm. Ik was er over het algemeen tevreden over, maar toen was de langdurige ondersteuning op Android slecht en miste ik apps op tabletformat. Belangrijkste vragen die ik nu heb:

- In hoeverre heeft Android een inhaalslag gemaakt als het gaat om tablet ondersteuning, waaronder apps en navigatie?
- Kan ik het verschil in bedrag tussen de iPad Pro en Galaxy Tab S11 rechtvaardigen? Het belangrijkste verschil zit voor mij nu nog in de ervaringen die ik met beide platforms gehad hebt, maar tijden veranderen dus is het ook voor mij opnieuw tijd om kritisch te kijken.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met jullie inzichten en meningen _/-\o_

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:38
Waarom gaat de Air eruit? Dit ook gezien je levensduur vraag. De Tab zal 7 jaar zijn vanaf lancering qua software support, de iPad ook zeker zoiets.

Voordeel van de iPad is ook de hotspot integratie met je telefoon onderweg, kan ook met de Tab maar is elke keer een handmatige actie om aan te zetten.

De Tab heeft dan weer DeX voor koppeling extern scherm en muis, toetsenbord.

Qua gemak is de iPad de makkelijkste keuze, maar kwalitatief zijn ze beide goed. Dus ga naar de winkel en houd ze vast. Soms is het zo simpel als dat de een wel en de ander niet lekker in de hand ligt.