Vraag

• b-low
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:14
Hallo (mede)tweakers,

Voor de renovatie van ons huis zou graag een beroep willen doen op jullie ervaringen bij het selecteren van de juiste verwarming en SWW scenario, want na uiteenlopende adviezen en natuurlijk veel lezen op tweakers heb ik toch wat twijfels.

Hieronder heb ik mij zo goed als mogelijk aan de template gehouden. Onder de template heb ik mijn concrete vragen geplaatst. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het maken van de definitieve keuzes. Alvast bedankt!
Beschrijving object: oppervlakte, isolatie, etc
Semi-vrijstaand gebouw, gelijkvloers met een vloer oppervlakte van 122m2. Gebouwd rond 1980, maar gemoderniseerd: ramen 3 dubbel glas, muren en dak geïsoleerd, WTW installatie. De uiteindelijke R waarde tussen 4,5 en 5,5 obv Ubakus.

Omgeving Südeifel Duitsland, op 450 meter boven de zeespiegel, en daarmee in de winter wel wat kouder dan Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXgFYCs4043XEwcD9-HJgHPwhIg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DEO2sIVPSK4F3AYft4gb8ZnD.png?f=user_large
Historisch gasverbruik:
Niet bekend. Voorheen was het 1 grote open ruimte met daarin een 24kW luchtverwarmer, niet bepaald efficiënt en zeker niet fijn voor de energierekening.
Afgiftesysteem:
Afgifte via 7 Vasco Flatline T33 radiatoren, waterinhoud van de radiatoren in totaal 60 liter, met verdeler en leidingen (20 mm meerlagenbuis) zit er totaal zo rond de 100 liter water in het systeem.
SWW:
Plek voor boiler: ja maar de technische ruimte heeft een grondoppervlakte van 125x200cm, dus de ruimte is beperkt. De vloer is wel sterk genoeg om een boiler te kunnen dragen en de technische ruimte heeft direct toegang tot veel volume, want er zit nu geen plafond in waardoor hij direct aansluit op een open ruimte onder het zadeldak van 120m3.

Behoefte: ongeveer 200 tot 250 liter water
DWTW aanwezig: ja
Warmtepompvoorkeur:
Lucht-warmte warmtepomp.
Wie gaat het installeren?
Zelf zal ik veel van de voorbereidingen doen zodat installateur alleen de uiteindelijke plaatsing en aansluiting van de warmtepomp doet, dit ook ivm garantie.
Concrete vraagstukken:
1. Ik heb op dit moment twee verschillende type adviezen: 1 is lucht-water-warmtepomp (WP) 8 tot 9kW, 2 is een lucht-water-warmtepomp van 5 tot 6 kW met een losse warmtepompboiler (WPB). Prijzen lopen niet veel uit elkaar. Ik weet dat ik nu Pandora's box open, maar wat zouden jullie adviseren?

2. Buffervat voor verwarming: heb 3 uiteenlopende adviezen, welke is/ zijn waar?
  • Bij de setup met WP + WPB wordt geen buffer geadviseerd omdat de WP minder vermogen heeft en daardoor het volume in het verwarmingssysteem voldoende zou zijn om pendelen te voorkomen. Technisch gezien misschien waar, maar wat is jullie ervaring?
  • Voor de setup met alleen een WP heb ik 2 verschillende adviezen namelijk WEL een 100 liter buffervat omdat het vermogen te hoog is en GEEN buffervat want het betreft een inverter warmtepomp betreft en die kan moduleren. Theoretisch beide juist, maar wat is hierin de beste weg?
3. In het specifieke scenario van WP + WPB heb ik 2 verschillende aansluitvoorstellen. Wat is jullie mening hier over?
  • Eerste advies is dat de WPB directe buitenlucht aanzuigt en afvoert, dit zou efficiënter zijn en de WTW balans niet verstoren.
  • Tweede advies is om WPB geen aansluiting naar buiten te geven, want de grote open ruimte onder het zadeldak (100m3) zou ideaal zijn voor de WPB. Een groot deel van het jaar is het warm onder het zadeldak omdat het dak slechts een hellingshoek heeft van 18%, donkere bekleding heeft en zowel het schuine dak 15cm isolatie heeft, maar ook het verlaagd plafond heeft 15cm isolatie. De lucht die de WPB zou gebruiken zit daartussen opgesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1U5uIlAG2nWD3zhbGQlsBnMZ9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OaqmLBY5b1mhxMoRyTHzXWFH.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat geeft Ubakus dan als warmteverlies bij -12?

Lucht uit de niet geventileerde geïsoleerde zolder halen lijkt me een ernstig slecht plan. Dat gaat erg snel erg koud worden daar... lang leve de vochtproblemen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• b-low
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:14
Helaas heb ik geen toegang tot deze optie op Ubakus, omdat ik de gratis versie gebruik, maar heb zelf een berekening gemaakt en 2 anderen hebben berekeningen gemaakt en die komen op ons specifieke situatie uit op 5.4kW verwarmingsbehoefte.

Ik ben zelf ook nog steeds verrast over de optie om een WPB niet op buiten aan te sluiten, maar hier in Duitsland doen ze dat blijkbaar wel regelmatig, waarschijnlijk met de bijkomende problemen. Als ik de WPB in de technische ruimte zou zetten, dan grenst hij direct aan de buitenmuur, dus geen probleem om deze een eigen aan en afvoer te geven.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb ook slechts de gratis versie, ik gebruik de lijst van materialen en oppervlakken in de module rekenmachine voor warmtevraag om tot totaal te komen. Doet ook nog ventilatie verlies.

Heb je ventilatie meegenomen in de 5,5?

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 17-05-2026 17:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.