Thuisbioscoop - Advies gezocht voor beamer en scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:04
Ik zoek een?
Beamer + scherm

Wat is je budget?
Om en nabij de 1000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil graag films kijken op 4k resolutie en gamen (PS5)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb hier één en ander gelezen. De Epson TW7000 wordt aanbevolen door velen. Die heb ik dan ook op mijn lijstje staan. Het scherm twijfel ik nog over.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ok, we hebben een nieuwe woning gekocht, en die woning kunnen wij in zodra het WK voetbal bijna begint. Daarom probeer ik nu alvast een idee te krijgen wat ik wel kan/moet doen, maar ook wat niet :)

De beamer komt in de garage. De garage is volledig geïsoleerd en donker.
De muur waar het scherm tegenaan komt is 3,20m. Ik gok dat een scherm van 120 inch dan groot genoeg zal zijn.
Het mooiste zou zijn om een scherm elektrisch te bedienen, vanaf het plafond naar beneden. Maar ik weet nog niet waar de elektrapunten zitten. Dat geldt dus ook voor de beamer, ik weet niet zeker of ik die tegen het plafond monteer. Ik geef eigenlijk de voorkeur aan een mobiele setup, waarbij de beamer voorlopig op een tafeltje komt te staan. Mocht ik de beamer veel gebruiken kan ik er altijd nog voor kiezen om de beamer ergens een goeie plek te geven.
Heeft iemand goede ervaringen met schermen die mobiel zijn? Oprolbaar, tussen twee palen/houders? Of heb je dan altijd, ongeacht de kwaliteit, kans op kreukels?

Verder heb ik hier in de huidige woning een Denon receiver met Teufel soundsystem. Helaas kan ik deze apparaten in de nieuwe woning niet gebruiken in de woonkamer. Ik zou die apparaten dan ook graag in de garage willen gebruiken met de beamer. Waarschijnlijk wordt het dan wel druk met apparaten. Kabels overal. Maar geluid moet ik toch hebben, en ik kan later kijken of ik één en ander weg kan werken (bijvoorbeeld als de beamer onder het plafond komt te hangen).

Verder zou ik graag films kijken (en het WK via Ziggo). Als ik de Denon receiver aangesloten heb op de Beamer kan ik een Chromecast of FireTV stick op de Denon aansluiten en op die manier apps gebruiken (ook de Ziggogo app zou mogelijk moeten zijn).

Zit ik met bovenstaande in de goede richting? Of, is de Epson misschien overkill? De ruimte is altijd donker te krijgen dus ik heb niet persé veel Lumen nodig.

Alvast dank voor de reacties / adviezen.

[ Voor 5% gewijzigd door technoaddict op 17-05-2026 13:14 ]

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:31

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topictitel verduidelijkt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:36
wordt de garage een dedicated HT? of moet je elke keer de boel gaan verbouwen (kratten bier weg, fietsen aan de kant. Houten balken verplaatsten: Zo ziet mijn garage er nl. uit)? Op basis hier van is er beter advies te geven.

• technoaddict
107mb schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:53:
wordt de garage een dedicated HT? of moet je elke keer de boel gaan verbouwen (kratten bier weg, fietsen aan de kant. Houten balken verplaatsten: Zo ziet mijn garage er nl. uit)? Op basis hier van is er beter advies te geven.
Het zal waarschijnlijk geen dedicated HT worden. Of er fietsen komen te staan betwijfel ik, want die proberen we ergens anders te stallen. Maar er zal wel speelgoed komen, een kratje bier ook vast wel, en meer spullen / zooi.
Omdat kleine kinderen er kunnen spelen wil ik de beamer niet altijd midden in de kamer hebben staan. Oplossing zou zijn aan het plafond monteren. Alternatief is elke keer de beamer opbergen in een kastje oid. Met features als Keystone correctie heb je na plaatsen van de beamer vrij snel een scherm juiste alignment. Als ik het zat ben om de beamer elke keer te verplaatsen kan ik altijd nog ervoor kiezen om de beamer aan het plafond te hangen.
Liefst heb ik zo weinig mogelijk kabels. De BenQ GP520 heeft ingebouwde WIFI en een prima smart OS voor de nodige apps. Dat lijkt mij wel fijn om te hebben. Alternatief daarvoor is een Chromecast oid in de receiver.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:36
ik vind de opmerking 'zo weinig mogelijk kabels' zelden zinvol. Het is eenmalig kabels wegwerken en ze zijn uit het zicht. Mijn ervaring met WiFi is dat er toch wel eens verbindings issues zijn. Mijn persoonlijke mening:
- beamer aan het plafond.
- Bekabeld aansluiten op receiver met HDMI.
- Speakers bekabeld aansluiten
- vast scherm (ook vanwege budget)

Met deze opstelling weet je zeker dat je beamer ook gaat gebruiken. Elke keer als je wil kijken, maar je moet de beamer uit de kast pakken, verlengsnoer er bij halen, instellen van scherpte en keystone.... dan weet ik zeker dat je het na verloop van tijd nooit meer gaat gebruiken.

Is de garage trouwens geisoleerd?

Verder, hoe ver kom je van het scherm te zitten? Want de schermgrootte van 120" is volgens mij gebasseerd op de mogelijke ruimte van de wand. De THX norm gaat uit van een beeldhoek van 38 graden, dus schermdiagonaal is eenvoudig te berekenen (er zijn ook heel veel calculators op het web te vinden).

• technoaddict
@107mb dank voor je reactie.

Laat ik het dan ook inderdaad gelijk goed doen. Dus beamer monteren aan het plafond. Power en HDMI kabel wegwerken moet ik te zijner tijd maar kijken hoe we dat gaan doen.
Speakers gaat wel lukken. M'n Teufel set heeft tevens wireless back speakers, dus dat scheelt weer in de kabels.
Vast scherm, liefst wel elektrisch dus. Want het scherm komt boven de garagedeuren te hangen.
De garage is volledig geisoleerd. 3.30 m bij 6.60 m. Ik heb dus ruimte om de beamer op een goeie plek te plaatsen (voor 120 inch beeld) en de zitplekken kan ik ook goed plaatsen.
Pagina: 1