Vraag

• Tverstegen
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:42
Ik ben op zoek naar advies voor een duurzame netwerkoplossing in huis.

Mijn huidige situatie is als volgt: ik heb glasvezelinternet met een modem in de meterkast en daarachter een eigen router op dezelfde plek. Ik woon in een bungalow, maar door de afstand en meerdere betonnen muren is de wifi aan de andere kant van het huis slecht. Het gaat om twee plekken op ongeveer 30 meter afstand van de meterkast. Op beide plekken is wel een ethernet-/UTP-aansluiting aanwezig.

Plek 1:
Hier is één ethernetaansluiting beschikbaar. Op dit moment is daar een printer bekabeld op aangesloten. Ik zou hier graag een access point, mesh-node of vergelijkbare oplossing willen plaatsen, maar de printer moet ook bekabeld aangesloten kunnen blijven.

Plek 2:
Hier is ook één ethernetaansluiting beschikbaar. Op deze plek moeten een TV en een Apple TV bekabeld aangesloten blijven. Daarnaast wil ik hier ook betere wifi realiseren met bijvoorbeeld een access point, mesh-node of vergelijkbare oplossing.

Kortom: ik zoek een oplossing waarmee ik vanuit de meterkast in het hele huis goede wifi-dekking krijg, maar waarbij de apparaten op de twee ethernetpunten ook nog bekabelde aansluitingen kunnen bieden voor printer, tv en Apple TV.

Heeft iemand advies over welke netwerkoplossing hiervoor het meest geschikt is? Bijvoorbeeld met access points, mesh met ethernet backhaul, switches, of een combinatie daarvan?

Ik lees op de site van Delta dat mesh point binnen 7 meter van elkaar moeten staan, kan makkelijk op meerdere verdiepingen maar in een bungalow heb je er dan wel heel veel nodig.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Eerste tip...vergeet mesh. Je hebt kabels (mesh = "wireless backhaul¨, oftewel onderlinge communicatie gebeurt draadloos).

Elk willekeurig accespoint kan volstaan, mits voorzien van voldoende netwerkaansluitingen. Welke provider heb je? Welke router leveren zij? Vaak levert de provider ook de mogelijkheid van extra wifi toegangspunten (of hoe ze ze noemen). Wellicht volstaat dat.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Probeer mesh te vermijden, is relatief duur en kost bandbreedte.

Plaats op plek 1 en plek 2 een switch, bijvoorbeeld een TP-link LS1005G, kost 10 euro bij Action.
Dan kan je de spullen die je hebt gewoon bekabeld blijven gebruiken. Op iedere switch sluit je een access point aan, bijvoorbeeld een TP-link EAP225, duurder is meestal niet nodig. Ben je voor ongeveer 150 euro klaar.
Geeft wifi op je router en de twee accesspoints gelijke SSIDs en wachtwoorden en je heb een prima wifi in een groot deel van je huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Prisma16 op 17-05-2026 12:35 ]

• Tverstegen
lier schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:32:
Eerste tip...vergeet mesh. Je hebt kabels (mesh = "wireless backhaul¨, oftewel onderlinge communicatie gebeurt draadloos).

Elk willekeurig accespoint kan volstaan, mits voorzien van voldoende netwerkaansluitingen. Welke provider heb je? Welke router leveren zij? Vaak levert de provider ook de mogelijkheid van extra wifi toegangspunten (of hoe ze ze noemen). Wellicht volstaat dat.
Dankjewel voor je reactie. Caiway/Delta. Ik lees op de site dat ze extra 'Delta wifi 7 punten' verhuren. Dit is ook een soort meshsysteem, toch?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Tverstegen schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Dankjewel voor je reactie. Caiway/Delta. Ik lees op de site dat ze extra 'Delta wifi 7 punten' verhuren. Dit is ook een soort meshsysteem, toch?
Inderdaad een soort mesh. Ik niet vinden wat dit kost. Er wordt veel gezegd over hogere snelheden, maar heb je dat wel nodig met twee TV's.? Hoge snelheden zijn leuk voor gamers en mensen die de hele dag snelheidstesten uitvoeren. Voordeel van Delta wifi 7 is wel dat het Europese apparatuur (Sagem, Frankrijk) is. TP-link komt uit China.

• Tverstegen
Prisma16 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Inderdaad een soort mesh. Ik niet vinden wat dit kost. Er wordt veel gezegd over hogere snelheden, maar heb je dat wel nodig met twee TV's.? Hoge snelheden zijn leuk voor gamers en mensen die de hele dag snelheidstesten uitvoeren. Voordeel van Delta wifi 7 is wel dat het Europese apparatuur (Sagem, Frankrijk) is. TP-link komt uit China.
https://www.coolblue.nl/product/896157/tp-link-omada-eap610.html

Bijvoorbeeld dit accesspoint (aldus coolblue een klasse beter dan die jij adviseerde, die was namelijk uitverkocht): ik lees in de specificaties draadloze opties en bekabelde opties. Ik lees bekabelde opties max 1000mbps. Dus dat betekent dat hij maximaal 1000 Mbps kan ontvangen uit de muur en dit uitzendt als draadloze wifi. Maar waarom staat er bij de draadloze optie een snelheid van 1201 Mbit/s? Dat is toch nooit haalbaar, omdat de poort max. 1000 is?

Wij hebben 2000mbit/s glasvezel thuis

Nogmaals bedankt voor je hulp

• Tverstegen
Tverstegen schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:09:
[...]

https://www.coolblue.nl/product/896157/tp-link-omada-eap610.html

Bijvoorbeeld dit accesspoint (aldus coolblue een klasse beter dan die jij adviseerde, die was namelijk uitverkocht): ik lees in de specificaties draadloze opties en bekabelde opties. Ik lees bekabelde opties max 1000mbps. Dus dat betekent dat hij maximaal 1000 Mbps kan ontvangen uit de muur en dit uitzendt als draadloze wifi. Maar waarom staat er bij de draadloze optie een snelheid van 1201 Mbit/s? Dat is toch nooit haalbaar, omdat de poort max. 1000 is?

Wij hebben 2000mbit/s glasvezel thuis

Nogmaals bedankt voor je hulp
Bijvoorbeeld dit model: https://www.coolblue.nl/p...tp-link-omada-eap650.html nog een hogere snelheid van 2402 Mbit/s, maar de bekabelde ethernetpoort nog steeds maar 1000 Mbps.

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:30
Als je > 1Gbps wil, moet je kijken naar switches of access points die minimaal 1 poort heeft die 2,5 Gbps of meer doet.

Je moet ook even kijken wat je er allemaal op aansluit. Een tv heeft zelden meer dan 100 Mbps nodig en ook voor "gewoon" officewerk ed heb je niet veel nodig. Vandaar dan een gemiddeld gezin aan een 200-500 Mbps internetaansluiting genoeg heeft.

De oplossingen die geschetst zijn, zijn dus ok, hoewel je je internetsnelheid niet maximaal kunt benutten, en anders wordt het een stuk duurder.

Ik gebruik zelf een Asus Zenwifi XT9 set. Deze heeft een 2,5 Gbps WAN poort, waarmee ze dus onderling op hoge snelheid kunnen communiceren en daarbij nog 3x een 1 Gbps LAN poorten waarop je je spullen aansluit.

Ik ga van mijn set afscheid nemen, omdat ik een overstap maak naar prosumer apparatuur (niet omdat het moet, maar omdat het kan). Als je interesse hebt, stuur je maar een DM.

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
USW Lite 8 POE 1x (meterkast)

USW Flex 2x (plek 1 & plek 2)

U6+ (of 7 lite) 3x

[ Voor 5% gewijzigd door jant op 17-05-2026 15:23 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Twee van deze een optie?
Daar sluit je dan ook je apparatuur op aan. Heb geen eigen ervaring met dit specifieke model maar wel heel tevreden over het Omada ecosysteem. Er is een apart topic over :)

Edit: Deco X50 zoals voorgesteld door @laurens0619 is een degelijk setje, daar heb ik al meerdere van geplaatst bij anderen en dat bevalt uitstekend.

[ Voor 71% gewijzigd door boyd86 op 17-05-2026 16:38 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou een mesh setje kopen en bekabeld aansluiten. Voordeel van de mesh setjes is dat er vaak een ingebouwde switch inzit, en je dus extra poorten hebt, een ingebouwde cloud controller en ze relatief goedkoop zijn.

bv een deco x50 3 pack uitvoering: TP-Link Deco X50 (3-pack)

Als je cheap wilt doen kun je ook op marktplaats een deco m4 wifi 5 setje halen en die bekabeld aansluiten. Die kosten daar 30-40 euro voor 3 nodes en geven ook goed 400mbit wifi.

Met een x50, afhankelijk van je client, is 900mbit haalbaar

Hoger dan 1000 moet je denken aan een be65 maar stuk duurder en je client moet het maar kunnen

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 17-05-2026 16:31 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

wenslijst: 2335584

Wat mij betreft zou 500 euro niet nodig zijn, @jant

Voor de Tweaker (met ballen):
uitvoering: MikroTik hAP ax2 of uitvoering: MikroTik hAP be3 Media

Voor de ¨beginner" zou je inderdaad prima bij TP-Link (onder andere wat @laurens0619 hierboven benoemd), Fritz, Asus, etc. kunnen kijken.

Maar het hangt uiteindelijk van je eisen en wensen af.

[ Voor 9% gewijzigd door lier op 17-05-2026 16:31 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1