Fujitsu Waterstage WC06 warmtepomp tapwater gedoe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:10
Al sinds de oplevering lopen we tegen onverklaar gedrag aan van onze Fujitsu Waterstage WC06 warmtepomp. Zo nu en dan is de tapwatertemperatuur laag en ondanks diverse pogingen dit te veranderen lopen we vast.

Situatie
Ik heb een Fujitsu Waterstage WC06 warmtepomp. Deze heb ik sinds januari dit jaar met BSB-LAN gekoppeld. Dit geeft inzicht inzicht in de waarden van de diverse sensoren over tijd. Ik log dit met Home Assistant. Ruimteverwarming via vloerverwarming werkt eigenlijk netjes. Het probleem zit in het tapwater.

Wat ik vreemd vind
De tapwatertemperatuur (bij mij sensor 8830, tapwatertemperatuur boven) zakt regelmatig terug naar onder de 40 °C, terwijl de instellingen volgens mij suggereren dat hij eerder zou moeten bijladen.

Instellingen

1600 Tapwater bedrijfswijze: Eco
1601 Bedrijfskeuze Eco: Geen
1610 Tapwatertemperatuur normaal setpoint: 54 °C
1612 Tapwatertemperatuur gereduceerd setpoint: 49 °C
1620 Tapwatervrijgave: 24h/dag
1630 Tapwater ladevoorrang: nu op Glijdend, absoluut getest, daarvoor Glijdend
5024 Tapwater schakeldifferentie: 5 °C
5012 Gedwongen lading: nu weer Off
5072 Warm water boost: nu weer Off
5070 Automatische push: Off
5061 Elektrisch element vrijgave: Tapwater vrijgave

Wat ik zie:
  • Het vat stond gisteren en vandaag weer rond de 40 °C.
  • In Home Assistant en BSB-LAN zie ik dan niet consequent een normale tapwaterlading terug richting 54 °C.
  • Eerder zag ik statuses als:
  • 8000: 104 - Beperkt, Tapwatervoorrang
  • 8003: 92 - Push, Legionellasetpoint
  • ook een keer: Lading ElektrEl, Legionellasetpoint
  • Legionella staat echter ingesteld op maandag, en dit speelde op zondag, dus dat maakt het extra verwarrend.
  • 8832 geeft bij mij geen waarde, dus voor zover ik kan zien heb ik geen bruikbare tweede tapwatersensor onderin het vat.
Hoe moet ik deze regeling interpreteren? Waarom laadt dit systeem niet gewoon normaal terug naar 54 °C als:
  • tapwatervrijgave op 24h/dag staat
  • het normale setpoint 54 °C is
  • gereduceerd 49 °C is
  • en de schakeldifferentie 5 °C is?
Met andere woorden: welke parameter(s) bepalen hier nu echt wanneer tapwater laden start en stopt? En is Eco hier de beperkende factor, of zit het eerder in de interpretatie van 1601 / 1630 / status 8003?

Tijdelijke "oplossing"
Omdat ik het comfort niet goed uit de warmtepompinstellingen zelf kreeg, heb ik tijdelijk in Home Assistant een automation gemaakt:
  • boost starten als tapwatertemperatuur onder 45 °C komt
  • boost stoppen als tapwatertemperatuur boven 53 °C komt
  • alleen tussen 06:00 en 23:00
  • met failsafe timeout
  • Dus feitelijk laat ik HA nu de comfortlaag doen bovenop de warmtepompregeling.
Dat werkt voorlopig, maar ik vind het eigenlijk onwenselijk dat dit nodig is. Ik wil eerst begrijpen of de warmtepomp zelf verkeerd staat ingesteld, of dat dit “normaal” gedrag is voor deze regeling.

XXXVI