Ik woon in een appartement uit 1953, redelijk geïsoleerd maar kan altijd beter en gaat vanuit de VVE gebeuren. Ik heb een gasaansluiting voor CV en warm water en daar wil ik eigenlijk vanaf. Hebben jullie hier ervaring mee, wat zijn mijn mogelijkheden? Ik heb al voor verwarming gekeken naar IR panelen maar die zijn meer voor bijverwarming. Met de duurdere tarieven in het vooruitzicht ben ik alvast aan het onderzoeken wat de beste mogelijkheid is. Ik hoop dat er aanbevelingen, tips of oplossingen zijn.
Vraag
Alle reacties
Tja, wat verwacht je op basis van deze beperkte info? Maar kijken naar een warmtepomp is dan de enige redelijke oplossing. COP oplossingen zijn dat zeker niet.
Ga eerst maar eens via de VVE vragen wat je mag.
WP aan gevel of balkon
Gaten in gevel voor WP binnen
Draagkracht vloeren voor boiler
Je meterkast, zal waarschijnlijk 1 fase zijn, max hoeveel A
WP aan gevel of balkon
Gaten in gevel voor WP binnen
Draagkracht vloeren voor boiler
Je meterkast, zal waarschijnlijk 1 fase zijn, max hoeveel A
Mag je een buitenunit plaatsen? Zo nee: je gaat je investering niet terug verdienen.
Gezien VVE, appartement?
Waarom wil je van het gas af?
Hoe warm staat je CV nu? Zet het verwarmings water eens op 40* bij de CV, blijft je huis warm genoeg komende winter?
Gezien VVE, appartement?
Hoe warm staat je CV nu? Zet het verwarmings water eens op 40* bij de CV, blijft je huis warm genoeg komende winter?
wat gebeurd vanuit de vve? het gas vrij maken van het gebouw?Arjan van Driel schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:09:
en gaat vanuit de VVE gebeuren.
Arjan van Driel schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:09:
Ik woon in een appartement
Denk het wel99ruud99 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:06:
Gezien VVE, appartement?
[ Voor 40% gewijzigd door jack zomer op 17-05-2026 10:16 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Vanuit de VVE gaat het gebouw zo goed als mogelijk geïsoleerd worden, kruipruimte en muren.jack zomer schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:14:
[...]
wat gebeurd vanuit de vve? het gas vrij maken van het gebouw?
[...]
[...]
Denk het wel
Het is een maisonnette appartement op de 3e woonlaag met 2 verdiepingen. (2e verd is onder het dak)
Ik verwacht eigenlijk geen toestemming te krijgen voor een buitenunit, op het balkon zetten zou kunnen maar daar staat deze eigenlijk alleen maar in de weg. Ik zal die 40 graden eens proberen om te kijken of dit een besparing geeft.99ruud99 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:06:
Mag je een buitenunit plaatsen? Zo nee: je gaat je investering niet terug verdienen.
Gezien VVE, appartement?
Als je niks mag van de VVE ben je veroordeeld tot een warmtenet , elke gemeente gaat immers in de toekomst van het gas af.
Dat dak biedt wel een mooie optie voor een liggende warmtepomp van Weheat
EDIT : , optie valt af vanwege schuin pannendak.
En dan nog wat bedenken voor je SWW
Of gewoon verhuizen , baas in eigen huis is toch wel het beste.
Dat dak biedt wel een mooie optie voor een liggende warmtepomp van Weheat
EDIT : , optie valt af vanwege schuin pannendak.
En dan nog wat bedenken voor je SWW
Of gewoon verhuizen , baas in eigen huis is toch wel het beste.
[ Voor 7% gewijzigd door Jan2023 op 17-05-2026 17:44 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Wat voor dak? Plat? Schuine pannen? Kan je een weheat blackbird kwijt? Of een weheat swift?
Hoeveel kuub gas?
Welk afgiftesysteem?
Kan je verbouwen?
Plek voor een boilervat?
Veeeeel meer informatie nodig voor een goed topic, anders krijg je alleen maar vage proefballonnetjes.
Hoeveel kuub gas?
Welk afgiftesysteem?
Kan je verbouwen?
Plek voor een boilervat?
Veeeeel meer informatie nodig voor een goed topic, anders krijg je alleen maar vage proefballonnetjes.
[ Voor 101% gewijzigd door teacher op 17-05-2026 10:56 ]
Wise enough to play the fool
2023: 716m3teacher schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:45:
Wat voor dak? Plat? Schuine pannen? Kan je een weheat blackbird kwijt? Of een weheat swift?
Hoeveel kuub gas?
Welk afgiftesysteem?
Kan je verbouwen?
Plek voor een boilervat?
2024: 681 m3
2025: 677 m3
afgifte via paneelradiatoren
verbouwen is niet mogelijk zonder hele grote ingrepen en dat gaat het dan ook niet worden.
Niet direct plek voor een boilervat maar met passen en meten moet ik er wel een kwijt kunnen
schuin pannendak waar mijn bovenverdieping direct onder ligt
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Pagina: 1