[Odido] Pas een maand voor verlenging opzeggen, klopt dit?

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:47

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Dit is meer een juridische vraag en niet een direct probleem, maar wel iets wat mij aan het denken heeft gezet.

De situatie is dat ik Ziggo Zakelijk thuis heb en ODF een eind 2025 ook glasvezel in mijn wijk heeft aangesloten. Omdat ik het ONT binnen in huis wilde hebben heb ik bij Odido het goedkoopste (100Mb) abbonement afgesloten zodat de vezel binnen is en werkt, dan hebben we dat alvast gehad. Ben mij bewust dat dit mij ongeveer EUR 500 gekost heeft omdat ik de Odido verbinding niet ga gebruiken.

Nu dacht ik deze alvast op te zeggen, maar in hun portaal krijg ik deze melding:

[quote]Je kan nu niet online opzeggen.

Je hebt een contract tot 14 februari 2027. Je kan daarom nog niet opzeggen. Je kan opzeggen vanaf 15 januari 2027.[/quote]

Is dit juridisch wel houdbaar? Als ik in mei 2026 al opzeg zodat men niet per feb 2027 mij opnieuw gaat verlengen dan moet dat toch kunnen?

Voor nu heb ik een herinnering in mijn telefoon staan voor 14 januari 2027, maar ik blijf het vreemd vinden. Automatisch verlengen kan toch gewoon uit en deze verbinding blijft werken tot 14 feb 2027.

Opzeggen is sowieso goed verstopt in het Odido portal, maar deze melding vond ik nog wat vreemder.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Snow_King schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:54:
[..]

Is dit juridisch wel houdbaar? Als ik in mei 2026 al opzeg zodat men niet per feb 2027 mij opnieuw gaat verlengen dan moet dat toch kunnen?

[..]
Je kan ze een brief sturen met je opzegging. Dat je opzegt, met inachtneming van de opzegtermijn en dat het contract niet verlengt hoeft te worden. Dan koop je je contract gewoon af. Dat zouden moeten accepteren.

Dat ze die optie online niet aanbieden snap ik wel, want als je het vergeet zit je er weer een jaar aan vast.

Wellicht is een mailtje sturen (en een CC'tje naar jezelf) ipv een brief sturen ook wel een optie ;)

Ze kunnen dan nooit zeggen dat je te laat bent met opzeggen, want die opzegging hebben ze al :P

Ey!! Macarena \o/

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 18:17
Dit is meer een juridische vraag en niet een direct probleem, maar wel iets wat mij aan het denken heeft gezet.

De situatie is dat ik Ziggo Zakelijk thuis heb en ODF een eind 2025 ook glasvezel in mijn wijk heeft aangesloten. Omdat ik het ONT binnen in huis wilde hebben heb ik bij Odido het goedkoopste (100Mb) abbonement afgesloten zodat de vezel binnen is en werkt, dan hebben we dat alvast gehad. Ben mij bewust dat dit mij ongeveer EUR 500 gekost heeft omdat ik de Odido verbinding niet ga gebruiken.

Nu dacht ik deze alvast op te zeggen, maar in hun portaal krijg ik deze melding:

Je hebt een contract tot 14 februari 2027. Je kan daarom nog niet opzeggen. Je kan opzeggen vanaf 15 januari 2027.[/quote]

Voor nu heb ik een herinnering in mijn telefoon staan voor 14 januari 2027, maar ik blijf het vreemd vinden. Automatisch verlengen kan toch gewoon uit en deze verbinding blijft werken tot 14 feb 2027.

Opzeggen is sowieso goed verstopt in het Odido portal, maar deze melding vond ik nog wat vreemder.
Dat lijkt me aan alle kanten niet correct want als jij pas mag opzeggen NA dat je contract eindigt (dat is feitelijk wat ze zeggen) klopt de contractsduur immers niet, die is dan langer dan een jaar.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Als je in mei 2026 opzegt dan is dat meer dan 30 dagen tot aan feb 2027.

https://vergelijk-internet-tv-bellen.nl/begrippen/opzegtermijn/

Afkopen lijkt bij Odido niet te kunnen:

https://www.internetten.nl/alles-in-1/opzegtermijn-providers

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
RaZ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:02:
[...]

Je kan ze een brief sturen met je opzegging. Dat je opzegt, met inachtneming van de opzegtermijn en dat het contract niet verlengt hoeft te worden. Dan koop je je contract gewoon af. Dat zouden moeten accepteren.

Dat ze die optie online niet aanbieden snap ik wel, want als je het vergeet zit je er weer een jaar aan vast.

Wellicht is een mailtje sturen (en een CC'tje naar jezelf) ipv een brief sturen ook wel een optie ;)

Ze kunnen dan nooit zeggen dat je te laat bent met opzeggen, want die opzegging hebben ze al :P
Ik snap ook waarom die optie online er niet is. Ik hoef het contract ook niet te af kopen, het moet gewoon per 14-02-2027 stoppen. Ik dacht die opzegging nu al te doen.

Dit lijkt nu op een extra barriere opwerpen met de hoop dat ik het vergeet. Wat maakt het nu uit of ik in mei 2026 laat weten dat ze niet hoeven te verlengen of in januari 2027?
KnoxNL schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:06:
[...]

Dat lijkt me aan alle kanten niet correct want als jij pas mag opzeggen NA dat je contract eindigt (dat is feitelijk wat ze zeggen) klopt de contractsduur immers niet, die is dan langer dan een jaar.
Ik vond de datums ook nogal dicht op elkaar liggen. Want op 15-01-2027 kunnen opzeggen ligt binnen 30 dagen van 14-02-2027, dan ben ik toch te laat en zou ik nog een extra maand moeten betalen.

Maar mijn punt blijft: Ik wil gewoon nu aangeven dat ze per 14-02-2027 niet hoeven te verlengen. Bij zo veel dingen kan je gewoon al ruim van tevoren aangeven dat verlengen niet hoeft. Deze constructie vind ik vreemd.
RobbyTown schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:07:
Als je in mei 2026 opzegt dan is dat meer dan 30 dagen tot aan feb 2027.

https://vergelijk-internet-tv-bellen.nl/begrippen/opzegtermijn/

Afkopen lijkt bij Odido niet te kunnen:

https://www.internetten.nl/alles-in-1/opzegtermijn-providers
Ik wil ook niet afkopen, ik wil nu alvast opzeggen.

Waarom pas vanaf 30 dagen? Waarom zou ik niet NU al mogen zeggen: Je hoeft niet te verlengen

Mijn vraag is dus vooral: Is dit wel houdbaar juridisch?

Ik ga Odido overigens een mail sturen en de opzeggen alvast doen, kijken wat men er mee doet.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:41
Weet je al waar je hierna heen wilt overstappen? Vaak kan je daar een overstapservice aanvragen,en aangeven op welke datum je wilt overstappen. (Of gebruik maken van optie "zodra vorig contract eindigt").

Zij regelen dan de overstap op het juiste moment, jij hoeft nergens meer naar om te kijken.

Tip: kijk eens bij belsimpel op een maandag,vaak hebben ze dan leuke deals. Hun service werkt prima.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Was Odido zakelijk of prive afgenomen? (Betaal je er BTW over?)

Als zakelijk, dan contractvrijheid en spreek je af wat je afspreekt.

Kleine bedrijven kunnen in sommige gevallen toch een beroep doen op het consumentenrecht. Maar dan moet je bedrijfje niets doen op gebied van ICT want dan mag van je verwacht worden enige kennis van zaken te hebben. En dan geldt de AV, die er over zegt
3.2 Tenzij een van de partijen ten minste één (1) maand voor afloop van de initiële periode de Overeenkomst schriftelijk opzegt, wordt de Overeenkomst stilzwijgend voor onbepaalde tijd verlengd

[..]

3.3 Indien de Overeenkomst door de Klant voortijdig,dat wil zeggen voor het einde van de initiële looptijd (gedeeltelijk) wordt opgezegd/beëindigd, dan is – onverminderd de overige rechten van Odido - direct na de voortijdige opzegging/ beëindiging een afkoopsom verschuldigd door de Klant. Deze afkoopsom bestaat naast de openstaande gefactureerde bedragen voor de Dienst uit:
Vooraf moet dus kunnen. Per mail of brief dan maar.

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 17-05-2026 09:29 . Reden: Laatste stuk verwijderd: was nvt ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Snow_King Dat afkopen was meer aanvulling op de info die @RaZ eerder gaf :). Aangezien jij het daar in de TS niet over had.

Hier de ACM: https://consument.acm.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/wanneer-abonnement-opzeggen#looptijd-van-een-telecomabonnement
Hoe lang u aan het abonnement vastzit, hangt van uw contract af. Vaak is dat 1 of 2 jaar. Maar sommige abonnementen kunt u altijd opzeggen. Lees daarom uw contract goed door.
Dus dat klopt wat je zegt bij sommige kan het. Bij Odido dus niet.

Juridisch houdbaar je bent met hun voorwaarde akkoord gegaan. 30 dagen en niet ten alle tijden (wat bij sommige wel kan). Dus bij sommige inderdaad handmatige reminders in je agenda om geen dag teveel te betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door RobbyTown op 17-05-2026 09:37 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:22

Is dit juridisch wel houdbaar?
Lijkt mij een verkeerde implementatie van het recht om een overeenkomst na de initiële periode met een opzegtermijn van een maand op te kunnen zeggen.

Opzegging per aangetekende brief sturen en dan opletten dat je de automatische incasso ook op tijd blokkeert voor het geval de opzegging niet verwerkt wordt.

En nu ik erover denk: ik vermoed dat Odido redeneert: na het eerste jaar kun je met een maand opzeggen, dus de minimale effectieve contractduur is 13 maanden, je kunt pas opzeggen in de twaalfde maand.

Maar het limiteren van het moment waarop je op kunt zeggen is onredelijk bezwarend.

[ Voor 10% gewijzigd door StevenK op 17-05-2026 09:44 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
99ruud99 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:27:
Weet je al waar je hierna heen wilt overstappen? Vaak kan je daar een overstapservice aanvragen,en aangeven op welke datum je wilt overstappen. (Of gebruik maken van optie "zodra vorig contract eindigt").

Zij regelen dan de overstap op het juiste moment, jij hoeft nergens meer naar om te kijken.

Tip: kijk eens bij belsimpel op een maandag,vaak hebben ze dan leuke deals. Hun service werkt prima.
Ik wil niet overstappen. Ik wilde de fiber binnen hebben. Wellicht ga ik de glasvezel in gebruik nemen via Freedom op termijn, maar de vezel aansluiten werd nu geregeld. Dat kost mij dus ongeveer EUR 500 (jaartje Odido).
F_J_K schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:28:
Was Odido zakelijk of prive afgenomen? (Betaal je er BTW over?)

Als zakelijk, dan contractvrijheid en spreek je af wat je afspreekt.

Kleine bedrijven kunnen in sommige gevallen toch een beroep doen op het consumentenrecht. Maar dan moet je bedrijfje niets doen op gebied van ICT want dan mag van je verwacht worden enige kennis van zaken te hebben. En dan geldt de AV, die er over zegt

[...]

Vooraf moet dus kunnen. Per mail of brief dan maar.
Particulier afgenomen. Ik wil gewoon nu al regelen dat Odido niet per feb 2027 mijn abbonement nog een keer verlengd met 1 maand of langer.
RobbyTown schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:33:
@Snow_King Dat afkopen was meer aanvulling op de info die @RaZ eerder gaf :). Aangezien jij het daar in de TS niet over had.

Hier de ACM: https://consument.acm.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/wanneer-abonnement-opzeggen#looptijd-van-een-telecomabonnement

[...]

Dus dat klopt wat je zegt bij sommige kan het. Bij Odido dus niet.

Juridisch houdbaar je bent met hun voorwaarde akkoord gegaan. 30 dagen en niet ten alle tijden (wat bij sommige wel kan). Dus bij sommige inderdaad handmatige reminders in je agenda om geen dag teveel te betalen.
Ik snap je. Maar is dat juridisch houdbaar? Een bedrijf mag alles in de voorwaarden zetten, maar houdt het stand?
StevenK schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Lijkt mij een verkeerde implementatie van het recht om een overeenkomst na de initiële periode met een opzegtermijn van een maand op te kunnen zeggen.

Opzegging per aangetekende brief sturen en dan opletten dat je de automatische incasso ook op tijd blokkeert voor het geval de opzegging niet verwerkt wordt.

En nu ik erover denk: ik vermoed dat Odido redeneert: na het eerste jaar kun je met een maand opzeggen, dus de minimale effectieve contractduur is 13 maanden, je kunt pas opzeggen in de twaalfde maand.

Maar het limiteren van het moment waarop je op kunt zeggen is onredelijk bezwarend.
Jouw redenatie van 13 maanden snap ik ook, en dat klopt niet. Ik vind het ook onredelijk bezwarend. Ik ga ze gewoon informeren (per e-mail) en even kijken wat ze daar mee doen.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Snow_King Ik ben geen jurist. Juridisch houdbaar is geen idee.

Maar aangezien het zo op de ACM website staat (die zouden toch wel enig kennis van zaken hebben lijkt mij, anders komen er stappen zou ik verwachten...) ga ik er min of meer vanuit dat het juridisch houdbaar is.

Ben het echt wel met je eens verder dat het niet fijn is en zelf reminder moet zetten ipv nu al opzeggen zodat je zeker op tijd bent en niet vergeet en ze dus een maand extra vangen.

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 13:38

vr6-only

Blub Blub

offtopic:
Handig voor toekomstige situaties.

Je had ook het abonnement binnen 14 na activatie kunnen annuleren. Dan had je überhaupt geen kosten gemaakt en wel de FTU in huis gehad.

It ain't stupid if it works!

Pagina: 1