Vraag

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik ben aan het denken om een thuisaccu aan te schaffen maar ben er niet uit of ik perse een 3-fase accu nodig heb voor mijn 3-fase installatie of een 1-fase ook kan. Mijn doel is om zo veel mogelijk naar nul op de meter uit te komen.

Ik heb 2 sets zonnepanelen elk op zijn eigen fase en wil die opbrengst van overdag naar gebruik 's avonds verplaatsen. Echter mijn avond verbruikers (kookplaat, oven/magnetron, airco, en in de toekomst wellicht ook een warmtepomp) zitten natuurlijk niet evenredig over de 2 fases met zonnepanelen verdeeld. Dus ik wil de opbrengst van een fase op een andere fase gebruiken.

Heb ik dan een thuisaccu nodig die een 3-fase aansluiting heeft? En zet/haalt die alle energie in 1 accu of hebben die intern gewoon 3 accu's en kunnen de opgeslagen energie niet verdelen over de verbruikende fases (en dus eigenlijk drie 1-fase systemen in één zijn).

Of is één of twee 1-fase systeem goed genoeg. Ziet zo'n 1-fase systeem het gebruik op een andere fase en gaat dan leveren op zijn eigen fase?

Wat ik vrees met een 1-fase of niet verdelende 3-fase systeem is Dat ik op mijn p1 netmeter op hetzelfde moment een fase met verbruik heb en een andere fase die levert, die samen op nul uitkomen. En wat doet mijn elektriciteitsleverancier dan, rekent die zeg 1kwh levering aan 5ct en 1kwh verbruik aan 30ct En heb ik dus toch 25ct kosten? Of ziet die alleen de momentane som van de fases aan 0kwh en heb ik nul kosten?

Enig advies, waar moet ik letten bij aanschaf?

(Ik heb ook een elektrische auto maar die ga ik niet uit de thuisaccu laden.)

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:20
Dat laatste , je meter saldeert intern over alle fases.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Enkel als je een deftige offgrid mogelijkheid wil, is 3 fase noodzakelijk. Dit ivm fase verschuiving die een 1-fase plugin thuisbatterij niet kan maken voor 3-fase.
Zoals hierboven gezegd, saldeert de slimme meter over de fases.
Er kan geen verrekening plaats vinden per fase omdat de meter maar 4 kWh tellers heeft en geen 12.
Wat in de toekomst wel kan is dat ze een captar tarief invoeren (zoals in Belgie), dat je belast wordt per kwartier maximale belasting die je afneemt/teruglevert. (per fase, want die is wel uitleesbaar)

Ik heb zelf 3 fase en 3x marstek venus E elk op 1 fase, en dat werk prima icm HBC voor de aansturing.
Daar zitten ook al captar functies in. Bij laden van EV kun je de batterij(en) in stop laten zetten door HBC

Zijn je omvormers regelbaar naar 0 watt? Dat kan handig/nodig zijn icm dynamisch contract. (zie dip in plaatje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxUxsm1ASDZz9f58x4YAZiUDwD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYeX0jP5XW13vys9YyYrJ3Tv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2026 08:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
oldchap schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:05:?

Enig advies, waar moet ik letten bij aanschaf?
Nulstroom en totale stromen over de fases in de groepenkast(en).

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:25
Weet niemand waarom Victron wel mooi 3 fase verschuiving kan maken met drie losse 1 fase omvormers? En bij de (meeste?) andere fabrikanten dit gelijk wordt gezien als iets dat onmogelijk is?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant