40GB is 33822MB bij Maxtor

Pagina: 1
Acties:

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik wordt er helemaal gek van. Ik heb dus een Maxtor D540X-4K harddisk en miijn abit lx6 heeft een beetje oude bios die niet overweg kan met harddisks groter dan 32GB. Gelukkig heeft Maxtor hier een progje voor, JUMPON, echter dat werkt niet. Ik heb alle instructies nauwkeurig opgevolgd, maar ik krijg er geen 40GB van gemaakt. Bij het uitvoeren van JUMPON geeft hij de volgende melding:
****32 GB Jumper feauture not supported on this drive ****.
Wie weet hoe ik dit probleem kan oplossen? Uiteraard heb ik Maxtor al gemeelt, maar die zijn een beetje traag en lezen meeltjes ook niet altijd door (kijken volgens mij alleen naar header), het duurde twee weken voordat ik eindelijk de juiste jumpersettings door kreeg voor mijn schijf. Dus ik vraag het ook hier maar, gaat af en toe wat sneller.

ps. heb geen zin om hiervoor nieuwe ide-controller te gaan kopen, geld groeit me helaas niet op de rug.

Verwijderd

Ik ken dat probleem wel, maar dat progje niet. Ik deed dat altijd met MAXBlast. En dat werkte perfect. Wellicht het proberen waard. Hier staat die.

Laat ff weten of het werkt

• Oscar Mopperkont
Dat had i al geprobeerd, Maxblast Plus. Maar ik zie nergens in het programma een optie staan dat ie de 32GB barriere kan doorbreken. Ik kan formatteren en daar houd het bij op.
Het werkt dus helaas niet.

Verwijderd

Zo werkt het niet. Je moet even lezen. Als je maxblast "installeerd" op je schijf (master dus) dan bedonderd hij je bios. Werkt echt. Zo heb ik een keer een 40 gb aan de praat gekregen op een mobo dat maar 18 gb ondersteunde.

Verwijderd

mischien dommer reactie :), maar ik heb een ibm en ik kan met een jumpertje switchen tussen 32 en 40 gig

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-04 17:12

ThaHandy

Discovery Channel

meschien flashen?
een update die dat wel ondersteund?

• Oscar Mopperkont
Helaas is er geen bios voor mijn moederbord beschikbaar dat wel 32 GB ondersteunt dus dat is geen optie.
Aan de jumper instelling ligt het volgens mij niet want hij werkt maar met 1 jumperinstellig en met de rest niet, heb dus weinig keuze.
Ik snap niet wat je bedoelt met Maxblast installeren. Ik zal even zeggen hoe ik het gebruik:
Je start Maxblast en die maakt een Maxblast diskette aan.
Je start met die diskette op, maxblast wordt opgestart.
Je selecteerd je schijf en je hebt twee opties:
1. Formatteren en partitioneren
2. advanced.
Met formatteren ziet ie dus ook maar 32 GB want hij wil 16 dos partities maken van 2 gb, of 1 fat32 partitie van 32GB.
Bij advanced kun je wat info opvragen, dan zegt ie dat de default grootte van mijn schijf 32Gb is en dat dat op dit moment ook zo is. Tevens kun je 0 track herstellen, maar daar schiet je weing mee op. En je kunt de 63 nogwattes veranderen, maar daarmee los e mijn probleem volgens mij ook niet op.
Verder kun je ez-bios installeren. Maar daar kun je verder weinig mee volgens mij. Als je bij opstarten dan op ctrl drukt dan kun je keizen vanaf waar je je pc boot.
Ik snap dus niet helemaal hoe ik Maxblast dan moet "installeren" , want volgens mij kan dat dus helemaal niet.

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 16:10
Op vrijdag 21 september 2001 00:29 schreef triple--6 het volgende:
mischien dommer reactie :), maar ik heb een ibm en ik kan met een jumpertje switchen tussen 32 en 40 gig
Dit was bij mijn IBM ook het geval.. Check het eerst even goed..

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 16:10
Trouwens.. NIET fdisk gebruiken om dit in te stellen..
Deze heeft een 32 Gb bug..

gebruik eerder partition magic of het freeware progie: http://www.23cc.com/free-fdisk/
Die ondersteund tot 128 Gb (das net genoeg voor jou ;P )

Succes

Verwijderd

ik heb ook zo'n maxtor en zon mb...maxblast zou volgens mij een overlay op je hd moeten creeren waarmee ie dan je mb "besodemietert", maar ghost kan je dan bv al niet meer gebruiken en dat is rot. ik gebruik het dus niet (maxblast), kan je dus niet helpen en weet dus ook eigenlijk niet waarom ik reageer ;)

• Oscar Mopperkont
Ik ben de hd nu aan het formatteren met Partion Magic Pro, het gaat heeeeeeeeel traag. Maar ik denk niet dat dat de oplossing gaat zijn want partition magic geeft aandat het een een schijf is met 32239.8MB.
Over de jumperinstelling, zoals ik al zei hij werkt maar met 1 jumperinstelling. Hij staat nu op alt. capacity (volgens mij dus die 32gb jumperinstelling). Hoewel dit in tegenspraak is met Jumpon, die dus claimt dat mjn schijf die jumperinstelling niet ondersteunt. Maar dat ie op die jumperinstelling staat moet geen gevolgen hebben voor de capaciteit van de harddisk, dit staat namelijk op de maxtor site:

Install the Cylinder Limitation Jumper (J46 on the Maxtor hard drive) and use the MaxBlast or MaxBlast Plus software to prepare the hard drive. The application of the Cylinder Limitation will NOT decrease the capacity of the hard drive.

Ot tewel probleem blijt en partition magic crasht net bij het formatteren, ook weer minder.

• Oscar Mopperkont
Probleem opgelost!!!!!!!!!!
Nadat de Maxtor mij meermalen om de tuin heeft geleidt (hebben ze zelf ook toegegeven) is het me eindelijk gelukt.

Oplossing:
Zeg in je bios dat er geen hdd zit.
Zet hdd dan in goede mode master of slave.
En ga dan met Maxblast aan de gang.

Die eerste stap wist ik dus niet, misschien bedoelde sommige mensen wel dat ik dat moest doen, maar ik las het nergens.
Overigens in eerste instantie had ik hem als slave aan m'n andere hd hangen, maar dan kon windows alleen in safemode opstarten en zag ie de harde schijf ook met de juiste capaciteit. In normal mode bleef windows hangen.
Ik heb de schijf nu als master op secundary ide controller en mijn dvd als slave. Hdd staat niet in bios dvd wel. Windows start nu wel (nog) trager opp maar het werkt dus ik ben voorlopig tevreden.
Pagina: 1