Vraag

• Wolfcomputers
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:17
Hallo allemaal,

Mijn huidige Samsung Galaxy S23 FE (uit maart 2024) trekt het qua accuduur helaas niet meer. Volgens AccuBattery is de gezondheid van de batterij (gemeten sinds juni 2025) gezakt naar 84%. Hierdoor moet de telefoon nu soms twee keer per dag aan de lader, wat voor mij een flinke bottleneck is geworden.

Ik zoek een? Een nieuwe smartphone ter vervanging van mijn Samsung Galaxy S23 FE.

Wat is je budget? Maximaal € 400,-. Ik ben student, loop momenteel stage en investeer mijn geld liever in de beurs, dus dit budget staat echt strak vast. Ik wil wel ooit een huis kunnen kopen ; )

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ...... Vrij basale zaken: WhatsApp, bellen voor opdrachten, Trade Republic en Marktplaats. Daarnaast kijk ik onderweg in de bus naar mijn stage graag een YouTube-video tijdens een dutje. Ik weiger te betalen voor YT Premium (ik gebruik liever SponsorBlock en een webbrowser), maar dat streamen op het mobiele netwerk (5G, en zelfs geforceerd op 4G) vreet bij deze Exynos-chip simpelweg te veel stroom.
  • Accu eis: De telefoon moet een intensieve dag op 4G/5G makkelijk volmaken. Mijn scherm staat standaard erg donker ingesteld, dus daar ligt het niet aan. Dit wil ik over 2 jaar ook nog kunnen doen, dus ik zoek echt naar een goede accuduur.
  • Laadgedrag: Ik zet snelladen softwarematig altijd direct uit om de accu te sparen. Ik zou als de opvolger geen samsung is dit ook uitzetten.
  • Software: Schoon, een goed updatebeleid en zo min mogelijk spyware of ingebouwde reclames.
  • Merk/Herkomst: Liever geen Chinese merken. Fabrikanten die advertenties tonen in de menu's van hun eigen interface (zoals Xiaomi, Poco, Realme) vallen direct af.
  • Design/Camera: Dit boeit me niet veel. De camera hoeft alleen snelle kiekjes te maken en het toestel gaat direct in een rugged case. Het uiterlijk zie ik dus toch niet.
Wat heb je zelf al gevonden? Hoewel ik eigenlijk liever geen Chinese toestellen wil, is mijn oog in de Pricewatch toch gevallen op de Motorola Edge 70 Fusion (de 7.000 mAh variant) Op papier lijkt die gigantische accu echt de ultieme match voor mijn eisen. Maar dan is wel de vraag hoe kwallitatief de accu is.

Aangezien Lenovo de eigenaar is, en hun consumentenlaptops kwalitatief een flink stuk minder zijn dan bijvoorbeeld hun ThinkPads of ThinkBooks, twijfel ik wel een beetje of dit een betrouwbare opvolger is. Zelf werk ik dagelijks veel met computers, maar van telefoons heb ik minder diepgaande kennis omdat ik er simpelweg minder mee doe (mijn laatste Motorola stamt uit 2014).

Wat heb je zelf al gevonden? Hoewel ik eigenlijk liever geen Chinese toestellen wil, is mijn oog in de Pricewatch toch gevallen op de Motorola Edge 70 Fusion (de 7.000 mAh variant) voor zo'n € 380,-. Op papier lijkt die gigantische accu echt de ultieme match voor mijn eisen. Aangezien Lenovo de eigenaar is, en hun consumentenlaptops kwalitatief een flink stuk minder zijn dan bijvoorbeeld hun ThinkPads of ThinkBooks, twijfel ik wel een beetje of dit een betrouwbare opvolger is. Zelf werk ik dagelijks veel met computers, maar van telefoons heb ik minder diepgaande kennis omdat ik er simpelweg minder mee doe (mijn laatste Motorola stamt uit 2014).

Als alternatief dacht ik aan de A36 of A56, vanwege de efficiëntere processoren en de lange updates, al hebben die 'slechts' een 5.000 mAh accu en vind ik ze wel groot, als ik al een groter toestel zou kiezen, moet het wel een grotere accu hebben.

Daarnaast kwam ik de Sony Xperia 10 VI of VII tegen. Compactere telefoons (zoals de oude Galaxy A40 die ik vroeger weleens zag toen ik bij Used Products werkte) spreken mij qua vormfactor stiekem erg aan, maar de accuduur is bij kleine toestellen altijd een groot probleem. Sony heeft in dit relatief compacte en smalle formaat echter alsnog een volwaardige accu weten te proppen. Ik heb eerder de Xperia 10 gehad, 2e handsje die beviel erg goed, nooit echt gemerkt dat de accuduur minder werd, alleen was de software updates een probleem wegens mijn DJI drone destijds, nu vlieg ik toch met een controller met ingebouwd scherm, dus dat is geen probleem meer. Daarnaast spreekt de schone Android-omgeving, het fysieke SD-slot en de algemene ervaring mij erg aan.

Ik koop nu het liefst een nieuw toestel waarmee ik gegarandeerd een aantal jaar vooruit kan zonder dat de accu binnenkort weer een probleem wordt. En ik twijfel tussen de Motorolla en de Sony, ik vermoed dat het geen A serie word.

Welke vragen heb je hier nog over?
  1. Hoe zit het tegenwoordig met de software van Motorola? Ik weet dat je vooraf geïnstalleerde troep (bloatware) wel handmatig kunt uitschakelen of verwijderen, maar hoe zit het met de diepere systemen qua privacy en tracking van Lenovo? Is de Edge 70 Fusion een veilige keuze?
  2. Is de Sony Xperia 10 VI of VII een reëel en verstandig alternatief voor mijn specifieke use-case? Levert die Snapdragon 6-serie chipset in de praktijk te veel in op prestaties vergeleken met mijn huidige S23 FE, of weegt de efficiëntie en accuduur daar ruimschoots tegenop?
  3. Hebben julie nog toevoegingen van telefoons die ik niet gezien heb wegens het enorme aanbod? Of zaten jullie zelf met een vergelijkbare keuzestress? Welke telefoon is het uiteindelijk geworden?
TLDR, ik zoek een smartphone met goede accuduur. Ik twijfel nu tussen een Sony Xperia 10 VI of VII en een Motorola Edge 70 Fusion als opvolger voor mijn S23FE. En eventuele andere aanraders zijn altijd welkom.

[ Voor 27% gewijzigd door Wolfcomputers op 16-05-2026 23:17 . Reden: toevoeging van de sony. ]

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03:59
Ga eens kijken naar de Fairphone 6

Oerhollands merk

Lange garantie

Lange support

En mocht de accu slecht worden vervang je hem toch gewoon zelf over een aantal jaar