Red hat 7.1 + Win2K = geen LiLo?

Pagina: 1
Acties:

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Ik heb op me PC Win2K staan.
Nu heb ik daar Red Hat 7.1 opgezet, maar nu krijg ik gewoon me Win2K bootmenu [win2k / winME [die er overigens als niet meer opstaat]] terwijl ik daar dus LiLo verwacht!
Hoe krijg ik toch LiLo ipv win2K bootmenu?

Win2K ziet nog steeds me Linux partitie [wat vroeger een FAT partitite was] als bestaande leesbare partitie, en elke keer als 'ie er heen gaat dan hangt windows FF en moet ik explorer weg-ctr-alt-deleten.
Hoe zorg ik dat windows die partitie niet meer ziet¿

Win2K >> HD1 - partitie 1/1 - C:
Linux >> HD 2 - partitie 2/2 - F:

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Boot eens met een boot-diskette of cdrom naar linux.
Post vervolgens hier je /etc/lilo.conf.

Vertel verder a.u.b. even duidelijker om welke partities het gaat.
Dus welke conroller (primary of secondary ide).
Master of Slave aansluiting op de betreffende controller(s).
Primaire partities of eventuele secundaire partities.

Het is dus de bedoeling dat lilo in de MBR komt van die eerste harde schijf (waarschijnlijk /dev/hda).
Het feit dat Windows hem nog steeds ziet is op z'n zachtst gezegd erg vreemd te noemen. Windows kan helemaal geen ext2 lezen zonder extra progje. Zeker weten, dat de installatie wel goed gegaan is? Je hebt hem toch niet op een Fat(32) partitie geinstalleerd he :? (dat zou zonde zijn)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Probleem: Ik heb geen diskdrive in dit bak, en die Red Hat 7.1 is alleen een install CD en ik kan geen optie vinden om naar linux te booten.

Ik ga dan maar ff een herinstall van linux proberen...

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
WIn2K staat dus op HDA
Linux op HDG

Als een reinstall niet helpt post ik hier wel alle exacte data over hd's etc...

\o/

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 00:12 schreef -=!ME!=- het volgende:
Probleem: Ik heb geen diskdrive in dit bak, en die Red Hat 7.1 is alleen een install CD en ik kan geen optie vinden om naar linux te booten.

Ik ga dan maar ff een herinstall van linux proberen...
NEEEEE!! (sorry voor de caps ;) ) Het is geen windows, remember.

Pak die CD-rom.
Tik in op de prompt, na het starten van de cd.
linux root=/dev/hdb1 (primary slave ide/1e primary partitie)
of
linux root=/dev/hdc1 (secundairy master ide/1e primary partitie)

Dus achter root= moet de partitie komen waarop je linux geinstalleerd hebt. Vervolgens wordt gewoon linux vanaf die schijf gestart.

Zeker weten dat Linux op /dev/hdg staat :?
Dat is de 7e ide aansluiting namelijk! (kan wel als je een hotrod ata66/100 kaart o.i.d. hebt.)
Lees vooral ook het stukje over partities in de FAQ ([topic=163843])

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 00:25 schreef nelske het volgende:

[..]

NEEEEE!! (sorry voor de caps ;) ) Het is geen windows, remember.

Pak die CD-rom.
Tik in op de prompt, na het starten van de cd.
linux root=/dev/hdb1 (primary slave ide/1e primary partitie)
of
linux root=/dev/hdc1 (secundairy master ide/1e primary partitie)

Dus achter root= moet de partitie komen waarop je linux geinstalleerd hebt. Vervolgens wordt gewoon linux vanaf die schijf gestart.

Zeker weten dat Linux op /dev/hdg staat :?
Dat is de 7e ide aansluiting namelijk! (kan wel als je een hotrod ata66/100 kaart o.i.d. hebt.)
Lees vooral ook het stukje over partities in de FAQ ([topic=163843])
Ja die HD zit op een ATA66 kaartje.

Ik heb install opniwue gedraaid: Error while installing bootloader, gezeur over 1024 cylinder probs, LBA etc.
Mara omdat me hd's op die ata66 controller zitten kan ik in de BIOS dus NIETS instellen qua HD's :(

en linux staat op HDG7 colgens disk druid/fdisk.

\o/

Verwijderd

Okee, dan haal je "linear" weg uit /etc/lilo.conf als deze er eventueel in staat.
Vervolgens voeg je "lba32: toe aan /etc/lilo.conf.

Controleer of de root en de image naar de goede partities verwijzen.

Draai tenslotte "/sbin/lilo -L -v"

[edit]
Dit doe je dus, nadat je vanaf de cd-rom geboot hebt met hetvolgende commando.

linux root=/dev/hdg7

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 00:42 schreef nelske het volgende:
Dit doe je dus, nadat je vanaf de cd-rom geboot hebt met hetvolgende commando.

linux root=/dev/hdg7
Dan start 'ie de install op :( :( :(

Oke, ik heb de rescue optie gedaan [op cd] en ny heb ik iets van een prompt, ik heb sh-2.04# ingeramd:
code:
1
2
3
sh-2.04# linux root=/dev/hdg7
sh: linux: command not found
sh-2.04# _

\o/

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 00:50 schreef -=!ME!=- het volgende:
Dan start 'ie de install op :( :( :(
Hetvolgende moet ervoor zorgen dat de installer niet start:
code:
1
linux root=/dev/hdg7 init=

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 00:58 schreef nelske het volgende:

[..]

Hetvolgende moet ervoor zorgen dat de installer niet start:
code:
1
linux root=/dev/hdg7 init=
Ook dan krijg ik de installer :(

\o/

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 00:50 schreef -=!ME!=- het volgende:
Oke, ik heb de rescue optie gedaan [op cd] en ny heb ik iets van een prompt, ik heb sh-2.04# ingeramd:
code:
1
2
3
sh-2.04# linux root=/dev/hdg7
sh: linux: command not found
sh-2.04# _
Tja dan moet je hem handmatig mounten onder een aangemaakt directory.

Vervolgens kan je daar lilo.conf aanpassen en als laatste lilo draaien met de -C en -r optie.

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 01:04 schreef -=!ME!=- het volgende:

[..]

Ook dan krijg ik de installer :(
|:( mijn fout |:(
Dat moet ook: "linux root=/dev/hdg7 initrd=" zijn

Verwijderd

Je kan ook met de bootloader van NT opstarten, vind ik persoonlijk handiger. :P Ik heb namelijk ook nog DOS en W98 op de C: schijf staan (en natuurlijk W2K ook nog ergens...) en via de NT bootloader kan ik dan ook nog eens een echte(!) DOS 6.22 opstarten. Ben eigenlijk wel benieuwd of dit ook met LILO kan, maar volgens mij niet :(

Verwijderd

Op donderdag 20 september 2001 23:37 schreef -=!ME!=- het volgende:

Bladiebladiebla..

Win2K ziet nog steeds me Linux partitie [wat vroeger een FAT partitite was] als bestaande leesbare partitie, en elke keer als 'ie er heen gaat dan hangt windows FF en moet ik explorer weg-ctr-alt-deleten.
Hoe zorg ik dat windows die partitie niet meer ziet¿

Win2K >> HD1 - partitie 1/1 - C:
Linux >> HD 2 - partitie 2/2 - F:
He??? heb je Linux op FAT geïnstalleerd ofzo??? Bij mijn weten kan windhoos geen ext2 partities lezen... :?

Verwijderd

Je zou eens kunnen proberen om met een bootflop 98 te booten
je zou dan in principe met fdisk de linux partitie actief kunnen maken. Hierdoor sla je als het goed is de bootloader van win2k over, en zou je de lilo bootloader moeten krijgen..

Dit is allemaal theoretisch natuurlijk..... ;)

succes

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-07 21:44

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Lilo staat in de mbr (master boot record) van je disk. Als je direct lilo krijgt, dan kan het weleens moeilijk worden om win2k te booten.

Je moet onder linux ff lilo draaien. En vervolgens de eerste 512 bytes van je linux disk naar een file pompen

dd if=/dev/<linuxdisk> of=bootsect.lnx bs=512 count=1

met mcopy kun je deze file zo naar een flop pompen.

Zet dit bestand ff op je win2k disk in de root en pas boot.ini ff aan.

c:\bootsect.lnx="linux"

Je kunt in /etc/lilo.conf nog wel een entry maken voor win2k. Dan kun je ook nog weer in lilo voor win2k kiezen. Maar direct voor win2k kiezen gaat niet goed. De bootloader van win2k staat ook in de mbr.

Succes.

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 11:01 schreef HotShot het volgende:

[..]

He??? heb je Linux op FAT geïnstalleerd ofzo??? Bij mijn weten kan windhoos geen ext2 partities lezen... :?
Linux native filesystem.
Windows kannem ook niet lezen, maar hij laat nog WEL de partitie zien! |:(

\o/

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Ik vind het ook goed als Linux in de win2K bootloader staat hoor, heb ik geen probs mee, maar hoe doe ik dat¿

\o/

Verwijderd

Hoe ver ben je nu al? lilo.conf al bijgewerkt? LILO al gerund? Al ge-dd-t? Boot.ini al aangepast? Als het goed is moet je uit deze hele draad alle info al hebben. Geef even duidelijk aan waar je nog vast zit. De dd opdracht moet trouwens zijn: "dd if=/dev/hdg7 of=/bootsect.lnx bs=512 count=1"

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Ben nu net weer thuis uit stage....

Ik heb gedaan
>> Linux geboot met: linux root=/dev/hdg7 initrd=
>> lilo.conf: linear vervangen door lba32, verder stond alles al goed voor zover ik kan zien.
>> Lilo -l -V

Wat moet ik nu doen dan?
die DD-regel, en dan die file naar me C-schijf en dan in me boot.ini ernaar verwijzen?

\o/

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 17:28 schreef -=!ME!=- het volgende:
Ben nu net weer thuis uit stage....

Ik heb gedaan
>> Linux geboot met: linux root=/dev/hdg7 initrd=
>> lilo.conf: linear vervangen door lba32, verder stond alles al goed voor zover ik kan zien.
>> Lilo -l -V

Wat moet ik nu doen dan?
die DD-regel, en dan die file naar me C-schijf en dan in me boot.ini ernaar verwijzen?
ik neem aan dat je "lilo -L -v" gedaan hebt :?

Staat lilo nu niet in je mbr :?
Zo nee, start dan nog een keer zo op en post hier je lilo.conf zodat er wat mensen naar kunnen kijken.

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
okay ik heb die dd-regel gedaan en ik heb de file, maar geen diskette-station, dus ik denk: mount ik FF me win-schijf, komt 'ie met de volgende error
code:
1
mount: fs type vfat not supported by kernel :?

zelfde als ik msdos als type probeer :?

\o/

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
het mounten wil ECHT niet lukken, hij blijft beweren dat hij geen vfat/msdos etc ondersteund. :(
Ook cdrom mounten heeft 'ie geen zin in [invalid block device :?]

\o/

Verwijderd

volgens mij staat je LILO nog steeds in je MBR, maar die moet aan het begin van je partitie staan: /dev/hdg, ergens aan het begin van je lilo.conf, moet je veranderen in /dev/hdg7 en dan weer lilo runnen. Heb je FAT op je harde schijf? dan kan je de outpu file van dd direct daar op pleuren.

edit:

Je kan je /bootsect.lnx met mcopy op op een flop pleuren en hem dan onder win naar je C: kopieren.

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 20:03 schreef -=!ME!=- het volgende:
het mounten wil ECHT niet lukken, hij blijft beweren dat hij geen vfat/msdos etc ondersteund. :(
Ook cdrom mounten heeft 'ie geen zin in [invalid block device :?]
Tja dan zal je kernel dus geen support voor vfat hebben.

Maar je bent nu 2 dingen door elkaar aan het halen.
Je kan gewoon Lilo werkend krijgen naar alle waarschijnlijkheid. Daar heb je geen floppy o.i.d. voor nodig.

Zorg ervoor dat hij in de MBR van je eerste harde schijf komt.
Nogmaals post je lilo.conf eens, zodat men er naar kan kijken.

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 00:17 schreef nelske het volgende:

[..]

Tja dan zal je kernel dus geen support voor vfat hebben.

Maar je bent nu 2 dingen door elkaar aan het halen.
Je kan gewoon Lilo werkend krijgen naar alle waarschijnlijkheid. Daar heb je geen floppy o.i.d. voor nodig.

Zorg ervoor dat hij in de MBR van je eerste harde schijf komt.
Om via NT-loader op te kunnen starten moet 'ie juist niet in je MBR staan. Maar goed...

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 00:31 schreef HotShot het volgende:

[..]

Om via NT-loader op te kunnen starten moet 'ie juist niet in je MBR staan. Maar goed...
[..]
Je meent het ;)

Hij heeft geen diskette-drive remember; verder mist z'n kernel vfat support. Kortom wordt een beetje lastig.

Zoals ik al zei is hij nu 2 dingen door elkaar aan het doen. Waarom zou je nu moeilijk gaan doen, terwijl je lilo gewoon zo werkend in de MBR kan krijgen!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Wat is volgens jullie slimmer om te doen: LiLO of win2K bootloader?

Ik vind het overigens ERG vrrmd dat linux me HD niet wil lezen, Red hat 5.1 [toen nog in combi met win98] had daar nl totaal geen moeite mee.

En windows probeerd steed om toegang te krijgen tot die G-schijf [wat dsus me LINUX partitite/filesystem is] waardoor 'ie steeds 2 minuten blijft hangen alvorens verder te gaan.
Zou er iets fout zijn gegaan met fdisk ofzow?

Misschien ga ik maandag ff langs de V&D voor suse 7.2, ik heb nl alleen maar CD1 van redhat 7.1, daardoor mis ik dus toch wel een zooi progs, kep nog geen kabel dus downloaden is ook geen optie :(

\o/

Pagina: 1