Vraag
Alle reacties
Waarom ik H balken heb genomen, het dak is een jaren 60/70 dak het zijn panelen van een cement pap met daarin verwerkt 4 staaldraden en die kunnen naar mijn idee niet veel hebben, daarom 6 meter H balk die liggen van muur tot muur(3 muren aan de uiteinden en in het midden).
Je kunt het uitrekenen, maar je hebt ook tabellen hiervoor. Bijvoorbeeld op deze site:
https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html
https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html
Speel ook Balls Connect en Repeat
Als ik de tabel bekijk dan mag er nog wel 200 kilo bij
Wat wij vaak doen is speciaal draadeind met schroef door het dak boren en vastzetten in de muren eronder. Er zijn voor zonnepanelen speciale draadeinden met een rubberen 10cm grote ronde plaat die je dan waterdicht vastzet. De ijzeren balken kun je dan op die draadeinden vastschroeven.
Zonnepanelen die erop liggen hebben al windkracht 10 doorstaan (woon aan de kust)
Zonnepanelen die erop liggen hebben al windkracht 10 doorstaan (woon aan de kust)
[ Voor 12% gewijzigd door topmusic op 18-05-2026 23:47 ]
Op zich een plan, maar ik kan niet boren in de planten.
Misschien iets met een chemische anker, maar niet met pluggen.
De dakplaten zijn gemaakt een cement pap met houtkrullen en staaldraden erin.
Dus het word een paar hoeklijnen met daar tegels tussen bijde kanten 100 kilo erbij op dan komt het wel goed.
Misschien iets met een chemische anker, maar niet met pluggen.
De dakplaten zijn gemaakt een cement pap met houtkrullen en staaldraden erin.
Dus het word een paar hoeklijnen met daar tegels tussen bijde kanten 100 kilo erbij op dan komt het wel goed.
Waar kun je zoiets kopen?
Ik wil ook een carport dak vol leggen zonder te veel belasting.
Clickfit Evo Stokschroef M10x200mmSteenwijkerland schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:56:
[...]
Waar kun je zoiets kopen?
Ik wil ook een carport dak vol leggen zonder te veel belasting.
https://www.jenm-zonnepan...tokschroef-m10x200mm.html
Iets ander model van op de foto, maar doet hetzelfde.
[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 21-05-2026 21:24 ]
Hij is netjes aan 2 kanten afgedekt dus dat scheelt al. Ik zou het niet moeilijker maken dan je waarschijnlijk wilt doen. De h balken wegen al redelijk wat.
Meestal is het een 30*30 grind tegel *2 per paneel voldoende. Ik zou die een paar lokaal zoeken op Marktplaats en op de middelste h balk leggen onder de afdekking. Kan er niks gebeuren
Meestal is het een 30*30 grind tegel *2 per paneel voldoende. Ik zou die een paar lokaal zoeken op Marktplaats en op de middelste h balk leggen onder de afdekking. Kan er niks gebeuren
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/KdH1eiY695vCpVbTID5c0lX1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tboV1Fmus9xY63G0AZQPlHxL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HT2QEE3hcB0hwITHVsfEeeyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uFOSZv6D1iMaAhbxDLHp2iqg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A0KvB0lIMWQ7pdmg9KTmfFjo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/teUOLUjeHu0sLO2uNdMfDq1J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1LeKTl83cuUYUJPsbjpfxU1y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ri9t8f8aTOlOSO6asFgUYut6.jpg?f=fotoalbum_large)