MasterL schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:19:
[...]
Ach soms is experimenteren wel leuk toch? Wat is de normale "MAC address table timeout" waarde?
5 min/300 sec? Soms moet je een beetje experimenteren om zelf tot de juiste conclusie te komen zeker als je een beetje recalcitrant persoon bent waar ik mij wel in kan vinden. Zoals ik al eerder schreef "Een functie heeft je setup sowieso niet, in ieder geen functie voor een "normaal" netwerk maar
ik kan wat over het hoofd zien natuurlijk".
@
Drardollan
Mensen, rustig. Het is maar hobby.
Ja, misschien was de vraag onduidelijk, ingegeven doordat als ik mijn hele netwerk beschrijf, het alleen maar complexer wordt.
Wel een beetje typische reacties. Of wat ik wil geen functie heeft is toch mijn probleem?
Ik wil gewoon een klein netwerkje - zonder alle andere netwerken te veranderen - en onder beheer koppelen aan 2 routers. Niet tegelijkertijd en ook geen fail over. De complexiteit is dat er aan die twee routers ook netwerken hangen. En dat werkt allemaal. Dus ga ik niet de hele boel vervangen door andere routers.
Het kleine netwerkje staat op 192.168.8.x en dat wil ik niet veranderen. De andere 2 routers staan op 192.168.1.x en kan ik niet veranderen. Allerlei scripting, virtual machines, docker instances veranderen, ik begin er niet aan.
Het te koppelen netwerkje eindigt dus in een kleine router die 192.168.1.65 NAT naar 192.168.8.x en staat nu gewoon prima werkend aangesloten aan 1 van de genoemde 2 routers. En naar behoefte wil ik kunnen switchen naar die andere van de 2 genoemde routers.
Beste oplossing is het kleine netwerkje aan een poort van een kleine managed switch te koppelen en op twee andere poorten de genoemde 2 routers. Dan met een script naar behoefte de poorten van die managed switch waar de 2 routers aan zitten om en om aan/uit zetten. En dat script moet dan ook een ARP flush doen. Niet moeilijk.
Punt blijft welke kleine managed switch dat kan via telnet of ssh. Poortje aan/uit. Zo eenvoudig is het.
Enfin. Ik ga het met de EdgeRouter X, geconfigureerd als managed switch, proberen.
Overigens zijn er op internet meerdere aanbieders van fysieke ethernet switches, zoals
https://www.ipcomm.de/hardware/ERM1/en/sheet.html dus zo gek is die vraag niet. Vooral bedoeld voor industriële netwerken waarbij galvanische scheiding soms noodzakelijk is voor safety en security.
Wat mij betreft weet ik even genoeg.