Latei loopt over de hele lengte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:28
In onze woning willen we de deur en het raam aan de achterkant vervangen door een schuifpui. Nou is er een aannemer langsgekomen om te kijken en deze heeft een offerte gemaakt waarbij er een nieuwe latei binnen en buiten geplaatst moet worden.

Gisteren keken we nog eens goed naar de bestaande latei en toen vroegen we ons af of de huidige latei niet gewoon doorloopt onder bakstenen door. In dat geval kunnen we het tussenmuurtje gewoon slopen en de nieuwe schuifpui plaatsen.

Denken jullie dat de latei doorloopt of bestaat die toch echt uit 2 delen?Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WHp9Nem.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UdtunLY.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4T9Ol1q.jpeg

[ Voor 5% gewijzigd door Troubled op 16-05-2026 16:26 ]

Alle reacties

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Al zou die latei doorlopen, dan weet je nog niet of die toereikend is voor de hele overspanning.

• Troubled
Ah ja sorry ik was vergeten erbij te zetten dat de buren dus wel een kozijn over de hele breedte hebben en zo te zien hetzelfde hoekprofiel. Dus dat zou goed moeten zitten.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ben ik nou gek of kun je gewoon zien dat deze NIET doorloopt?
Hij zit toch tegen die steen aan?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja. Ik zie een ingeslepen steen om de latij heen. Dus helaas is jou uitspraak ook mijn mening.. :) :) wat niet wil zeggen dat dit 1 latei is. Misschien zijn het er wel 2.

Persoonlijk, even bij de buren vragen of hunnie misschien de bouwtekeningen hebben. En anders in het archief van de gemeente of bouwer. Het is altijd fijn deze zelf ook te hebben.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:43
ik zou niet weten waarom ze die latei zouden laten doorlopen. dat kost en meer staal en is lastiger metselen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:51
Ik zou wel een reden weten om m wel door te laten lopen. Veel minder werk in de bouwplanning. Je kunt overal dezelfde latei monteren. Aangezien je toch wilt gaan verbouwen, zou ik net onder de latei eens door de steen of de voeg boren. Dan kun je met een kleine camera in de spouw kijken.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:23
Gewoon de bouwtekeningen opvragen, dan weet je hoe die latei geplaatst zou moeten zijn.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hou er rekening mee dat wat buiten doorloopt niet persee ook binnen hoeft door te lopen. je muur bestaat uit (waarschijnlijk) een binnenspouwblad en een buitenspouwblad en constructief zijn die niet het zelfde. En ook als de latei bij beide doorloopt wil dat niet zeggen dat het muurtje eronderuit kan.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 16-05-2026 18:08 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik denk dat die latei 10cm opleg heeft anders wordt het wel een hele lange en moeilijk te verwerken als je allemaal stenen moet gaan inslijpen.

Ziet er uit als zoiets: Latei

Aan de binnenkant waarschijnlijk een beton latei.

Please state the nature of the technical emergency

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:00

MLLL

Palm Treo 650

Ga er maar vanuit dat het twee aparte lateien zijn , de welbekende Catniclatei

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-05 22:51
Tik er eens op met een hard voorwerp, wellicht kun je goed voelen of de impact wordt doorgegeven en het dus 1 stuk is.

Met een multimeter is waarschijnlijk ook wel een oplossing te bedenken!

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:20
jordy2811 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:55:
[...]
Met een multimeter is waarschijnlijk ook wel een oplossing te bedenken!
Came here to say this :D Even op de 'doorpiep-stand' / weerstandsmeting. Prikkertje op de ene latei en prikker op de andere latei en meten maar.

• downhilll
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-05 21:48
Of ie doorloopt of niet…. Hij heeft een tussensteunpunt nodig. En dat is die metselwerk penant. Of denk dat de aannemer bij het ontwerp er van uitging dat de zwaarste overspanning noodzakelijk was?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Troubled schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:36:
Ah ja sorry ik was vergeten erbij te zetten dat de buren dus wel een kozijn over de hele breedte hebben en zo te zien hetzelfde hoekprofiel. Dus dat zou goed moeten zitten.
Hoe kun je zien dat dit dezelfde zijn? De hoogte van de flens die je niet ziet is het meest bepalend voor de sterkte.

Overigens maakt het voor de aannemer weinig uit denk ik, die is verantwoordelijk voor de nieuwe oplossing en gaat waarschijnlijk niet vertrouwen op iets wat ooit door iemand anders is geplaatst.

[ Voor 7% gewijzigd door Pejdref op 16-05-2026 22:23 ]

• Troubled
jack zomer schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:30:
[...]
Persoonlijk, even bij de buren vragen of hunnie misschien de bouwtekeningen hebben. En anders in het archief van de gemeente of bouwer. Het is altijd fijn deze zelf ook te hebben.
Dit hebben we al gedaan. Helaas heeft niemand een bouwtekening :(

We hopen dat er maar 1 plan is gemaakt voor zowel de buren als bij ons en dat het muurtje dus niet nodig is. Ik ga vandaag even kijken met de multimeter of het staal doorloopt en even kijken of ik vanuit binnen kan zien of die latei ook doorloopt.

[ Voor 25% gewijzigd door Troubled op 17-05-2026 08:58 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tik die stenen van de muur en je ziet of de latei doorloopt.

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-05 22:31
Misschien wellicht even met een multi -meter weerstand meten? Kan je al iets meer vertellen misschien.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
100% dat dit twee aparte lateien zijn. Elk met een oplegging van zo’n 10cm aan weerszijden.

voor je nieuwe volledige pui heb je dus een nieuwe ondersteuning nodig over de benodigde gevelopening.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:32
Troubled schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Ook de gemeente niet?

Overigens zou ik nooit een deur die regelmatig gebruikt wordt (bv als achterdeur) vervangen door een schuifdeur.

Ik heb een tijd een schuifpui als achterdeur gehad en bij kozijnvervanging deze vervangen door een (glazen) deur wat veel praktischer was.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04:41
Je kunt ook alleen van het raam een schuifpui maken die borstwering kan wel zo weg.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:35
Ik volg de laatste commentaren.

Hier ook achtergevel schuifdeur combinatie met gewone deur. Beide volledig glas van onder tot boven.

Die gaat zo vaak open dat de schuifraam alleen, alleen voor frustratie zou zorgen.

Tussen beide staat een stalen koker met isolatie rond en aluminium afwerkprofiel in de kleur van het schrijnwerk.

Zo iets kan hier ook je constructie vereenvoudigen.

[ Voor 5% gewijzigd door sonina op 18-05-2026 07:27 ]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:57
Troubled schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:24:
In onze woning willen we de deur en het raam aan de achterkant vervangen door een schuifpui.
Dat zou ik niet zomaar doen. Wat al aangegeven is: Zeker als je de achterdeur vaker gebruikt om naar buiten te komen. Dan is een "gewone" achterdeur veel en veel makkelijker. Een grote schuifdeur gebruik je niet zo snel als "gewone" achterdeur. Veel te zwaar en te onhandig. Als je een groot open gat c.q. verbinding met de woonkamer wil hebben: Neem een paar grote openslaande deuren. Daar heb je dan meer plezier van.
Troubled schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Naar de gemeente bellen en dan vragen bij het archief om de bouwtekeningen / bouwdossier van jouw woning. Deze moet aanwezig zijn. Jullie woning is gebouwd met een vergunning. De vergunning met bijhorende tekeningen en berekeningen moeten gewoon aanwezig zijn. Vaak zijn er wel kosten aan verbonden voor het opzoeken en versturen van het dossier. Het is altijd handig om de bouwtekeningen bij de hand te hebben.

• Troubled
RonnieKo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:41:

[...]

Naar de gemeente bellen en dan vragen bij het archief om de bouwtekeningen / bouwdossier van jouw woning. Deze moet aanwezig zijn. Jullie woning is gebouwd met een vergunning. De vergunning met bijhorende tekeningen en berekeningen moeten gewoon aanwezig zijn. Vaak zijn er wel kosten aan verbonden voor het opzoeken en versturen van het dossier. Het is altijd handig om de bouwtekeningen bij de hand te hebben.
We hebben bouwtekeningen van de gemeente alleen deze zijn van het originele huis zelf. Volgens de gemeente is dit alles wat ze hebben.

De multimeter werkte helaas niet. Zelfs op het doorlopende stuk gaf ie al na een paar cm geen verbinding meer aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Troubled op 18-05-2026 08:12 ]

• RonnieKo
Troubled schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:11:
[...]

We hebben bouwtekeningen van de gemeente alleen deze zijn van het originele huis zelf. Volgens de gemeente is dit alles wat ze hebben.
Hum...Is het dan een vergunningsvrije uitbouw? Zo ja: Weten de vorige bewoners wie de uitbouw gedaan heeft? Of is de uitbouw met de buren gedaan?

• Troubled
RonnieKo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Hum... is het dan een vergunningsvrije uitbouw? Zo ja: Weten de vorige bewoners wie de uitbouw gedaan heeft? Of is de uitbouw met de buren gedaan?
Ja het was inderdaad vergunningsvrij en met de buren gelijk gedaan (vandaar dat we ook denken dat ie doorloopt omdat het bij de buren ook zo is en die zijn tegelijk geplaatst). De buren hebben helaas ook geen bouwtekeningen meer. Ik heb overigens de aannemer van toen ook al gemaild met de vraag of ze nog een tekening hebben maar volgens mij is dit rond de 20 jaar geleden dus ik vrees het ergste.

• RonnieKo
Troubled schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:14:
[...]

Ja het was inderdaad vergunningsvrij en met de buren gelijk gedaan (vandaar dat we ook denken dat ie doorloopt omdat het bij de buren ook zo is en die zijn tegelijk geplaatst).
Dat is dan een redelijk onderbouwde gok om te doen.
De buren hebben helaas ook geen bouwtekeningen meer. Ik heb overigens de aannemer van toen ook al gemaild met de vraag of ze nog een tekening hebben maar volgens mij is dit rond de 20 jaar geleden dus ik vrees het ergste.
Hebben ze mogelijk nog foto's? Wij hebben destijds van de oude bewoners alle foto's van alle verbouwingen ontvangen. Dan krijg je vaak ook wel een goed beeld. En inderdaad 20 jaar voor een archief bij een aannemer is wel erg lang. Sommige aannemers zijn wel zo maar de meeste niet meer dan de "verplichte" bewaartermijn van een project omdat het toch wel ruimte vreet.

[ Voor 12% gewijzigd door RonnieKo op 18-05-2026 08:19 ]

• nicksboson
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-05 18:59
Is het niet verstandig om een constructeur in te schakelen. Over wat advies doen ze niet moeilijk hoor. En een tekening kost je een paar honderd euro. Maar dan heb je wel de garantie.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Troubled schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:14:
[...]

Ja het was inderdaad vergunningsvrij en met de buren gelijk gedaan (vandaar dat we ook denken dat ie doorloopt omdat het bij de buren ook zo is en die zijn tegelijk geplaatst). De buren hebben helaas ook geen bouwtekeningen meer. Ik heb overigens de aannemer van toen ook al gemaild met de vraag of ze nog een tekening hebben maar volgens mij is dit rond de 20 jaar geleden dus ik vrees het ergste.
Je kunt tegenwoordig bij de meeste gemeentes gratis, of tegen een kleine vergoeding, bouwtekeningen opvragen. Dat is echt stap 1.

Maar zelfs als de latei door zou lopen (wat ik persoonlijk ook niet zo snel verwacht) dan betekent dat niet meteen dat de latei ook geschikt is om dat hele stuk ononderbroken te overspannen. Dus zelfs als je die bevestiging kunt krijgen, zou ik alsnog een constructeur laten kijken. Maar stap 1 is de bouw-/verbouwtekening.

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 08:41
https://www.scaldex.nl/sites/default/files/downloads/PG-lateien-verzinkt-90mm_0.pdf

Latei loopt niet door. Zijn losse lateien die ingewerkt zitten in je lintvoeg.

Zie de link voor de smaakjes qua overspanning.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:47
Ehm.. meestal word er bij dit soort verbouwingen ook wel aan de draagmuur gesleuteld waardoor omgevingsvergunning verplicht is.. maarja daar heb je nu weinig aan.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Troubled schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:24:
In onze woning willen we de deur en het raam aan de achterkant vervangen door een schuifpui. Nou is er een aannemer langsgekomen om te kijken en deze heeft een offerte gemaakt waarbij er een nieuwe latei binnen en buiten geplaatst moet worden.

Gisteren keken we nog eens goed naar de bestaande latei en toen vroegen we ons af of de huidige latei niet gewoon doorloopt onder bakstenen door. In dat geval kunnen we het tussenmuurtje gewoon slopen en de nieuwe schuifpui plaatsen.

Denken jullie dat de latei doorloopt of bestaat die toch echt uit 2 delen?

[Afbeelding]
Los van of de latei doorloopt of niet, als je een schuifpui neemt over de hele breedte dan wil je ook dat je rollaag netjes doorloopt. Je zou dus een paar stenen weg kunnen halen, dan weet je zeker of het doorloopt of niet.

Maar denk er aan dat een schuifpui geen dragend vermogen heeft, je zal dus sowieso een constructeur moeten laten rekenen aan de latei en grote kans dat er dan uitkomt dat er tóch een nieuwe nodig is ook al is er nu een doorlopende latei aanwezig.

De latei zelf is niet zo duur (1k ex BTW ofzo) met wat stempels, plaatsingskosten en afwerking zit je op misschien 3k ex BTW? Herstel metselwerk is dan nog eens 2k ex BTW? Een deel van de kosten zal je sowieso hebben (herstel metselwerk i.v.m. door laten lopen van de rollaag).

En verder niets aantrekken van alle naysayers die een hekel hebben aan een schuifpui. Met openslaande deuren verlies je een stuk terras wat je altijd vrij moet laten vanwege openslaande deuren. Wij hebben zelf ook schuifpuien als primaire deur en dat bevalt na bijna 3 jaar nog altijd dikke prima! Zie voor resultaat het verbouwtopic van destijds.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:43
Houd je er ook rekening mee dat er maar weinig schuifpuien zijn die je van buiten kunt openen?
Als je achterom thuis komt met de fiets bijvoorbeeld, is het wel fijn als je gewoon achterom binnen kunt.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nicksboson schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:26:
Is het niet verstandig om een constructeur in te schakelen. Over wat advies doen ze niet moeilijk hoor. En een tekening kost je een paar honderd euro. Maar dan heb je wel de garantie.
Een constructeur die gratis wat advies geeft met daarbij de toevoeging "Op eigen risico hoor!" :?

Ik krijg ze niet gevonden. En die paar honderd euro is in de praktijk al gauw 600 euro minimaal.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Als je de schuifpui wat hoger neemt dan de deur dan kun je de stenen boven de pui helemaal wegnemen en heb je een minder zware latei nodig.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:38
Wolly schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Een constructeur die gratis wat advies geeft met daarbij de toevoeging "Op eigen risico hoor!" :?

Ik krijg ze niet gevonden. En die paar honderd euro is in de praktijk al gauw 600 euro minimaal.
Ah nee joh, goed zoeken en een lokale constructeur vragen om even langs te komen en een beoordeling te doen. Ik was hier 200 inclusief kwijt. Ik had dan wel de bouwtekeningen, ik denk dat dit wel verschil maakt

Daarnaast heb je met een paar 100 euro wel zekerheid. Als ik @Troubled was dan wist ik het wel. Een constructeur inschakelen om de situatie te laten beoordelen. Afhankelijk wat voor rapport je wilt zijn er verschillende tarieven

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:38
Hier zal een aannemer ook niet zo veel moeite mee hebben. Standaard product met standaard oplossing. Zelfdragende stalen latei met een lengte X, komt dan vanzelf de benodigde profielmaat uit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Scheurbuik schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:57:
Ehm.. meestal word er bij dit soort verbouwingen ook wel aan de draagmuur gesleuteld waardoor omgevingsvergunning verplicht is.. maarja daar heb je nu weinig aan.
Dat is een misverstand, alle werkzaamheden die direct noodzakelijk zijn voor een vergunningsvrij onderdeel zijn vanzelf ook vergunningsvrij. dit geld bv voor aanpassingen aan de dak constructie bij een dakappel of dakraam en meestal ook voor een geveldoorbraak bij een aanbouw. Natuurlijk is vergunningsvrij niet regelvrij, dus je moet nog steeds voldoen aan de eurocode en bv (in dit geval) het bouwbesluit.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 18:53
Een uitbouw aan de achterkant is doorgaans ook vergunningsvrij en er wordt absoluut aan de draagmuur gesleuteld.. bij ons hebben bouwkundig tekenaar en gemeente dit afgestemd maar is wel vergunningsvrij.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:33
@Troubled

Zou het lekker simpel aanpakken, spreek gewoon met de aannemer af dat hij geld van de rekening haalt als blijkt dat de latei doorloopt. Ik zie inderdaad een ingeslepen baksteen, dus zou goed kunnen.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Die latei loopt niet door. Iemand kon niet kiezen tussen afstemmen van lagenmaat of wil heel graag een rollaag met hele steen dus is links en rechts de steen deels ingeslepen om de benodigde oplegging te krijgen. Zou die doorlopen dan moeten tussen beide kozijnen alle stenen zijn ingeslepen aan achterzijde. Het blijft de bouw en aanemerij dus dat zal nooit zo gemaakt zijn.
edit:
Lees net dat het bij de buren schijnbaar wel zo is. Vage constructie m.i. maar 't zal ;-)
Zoals al gezegd is bij een vergunningsvrije uitbouw de constructieve wijzingen ook vergunningsvrij dus dit hoef je niet af te stemmen met gemeente. Geen vergunning wil niet zeggen geen constructieberekening laten maken. Je past de draagconstructie van je woning mogelijk aan en dan slaap je toch beter als eea correct berekend is. Als het alleen om een latei in het buitenspouwblad gaat met een paar lagen steen er op zou ik persoonlijk de gok wel wagen en een lateiafmeting uit de losse pols bepalen overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door achterhoeker op 19-05-2026 20:44 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• Troubled
achterhoeker schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:41:
edit:
Lees net dat het bij de buren schijnbaar wel zo is. Vage constructie m.i. maar 't zal ;-)
Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar de buren hebben dus een kozijn dat over de hele breedte loopt, die hebben dus geen muurtje in het midden.

• vogelmans
  • Nu online
Zo te zien op de foto komt de schuifpui in een bestaande uitbouw met plat dak.
Als je de schuifpui tot binnen aan het plafond neemt (240 a 250cm hoog) en de pui aan de buitenkant aftimmert met bijv. Trespa dan kun je boven de schuifpui alle stenen weghalen.
Als de pui uit 4 delen bestaat dan kunnen de 2 buitentenste (niet schuivende) delen genoeg dragend zijn voor een houten balk.
Misschien is er zelfs een mogelijkheid om een lichte balk in te bouwen in de bovenkant van de pui, net als bij een veranda. De balk hoeft alleen de voorkant van het dak te dragen.

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:07
Als het tussenmuurtje toch weg gaat: pak een boormachine, boor met een steenboor een gat op de hoogte van het deel van de latei dat je van buiten kan zien. Als je na +- 2cm niet verder komt en met een priem erin prikken klinkt als metaal: latei loopt door, anders niet.

[ Voor 9% gewijzigd door CJ_Latitude op 20-05-2026 15:07 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:23
vogelmans schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:23:
Zo te zien op de foto komt de schuifpui in een bestaande uitbouw met plat dak.
Als je de schuifpui tot binnen aan het plafond neemt (240 a 250cm hoog) en de pui aan de buitenkant aftimmert met bijv. Trespa dan kun je boven de schuifpui alle stenen weghalen.
Als de pui uit 4 delen bestaat dan kunnen de 2 buitentenste (niet schuivende) delen genoeg dragend zijn voor een houten balk.
Misschien is er zelfs een mogelijkheid om een lichte balk in te bouwen in de bovenkant van de pui, net als bij een veranda. De balk hoeft alleen de voorkant van het dak te dragen.
Een kozijn is invulmateriaal, geen constructiemateriaal. Vroeger werden houten kozijnen nog wel eens dragend geplaatst, tegenwoordig niet meer. Kunststof en aluminium kan je sowieso nooit als dragend element monteren, dat gaat gegarandeerd mis.

• vogelmans
  • Nu online
_JGC_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:58:
[...]

Een kozijn is invulmateriaal, geen constructiemateriaal. Vroeger werden houten kozijnen nog wel eens dragend geplaatst, tegenwoordig niet meer. Kunststof en aluminium kan je sowieso nooit als dragend element monteren, dat gaat gegarandeerd mis.
In feite hoeft alleen het platte dak ondersteund te worden als de stenen weg zijn.
Zelf heb ik een aluminium serre met een (veiligheids)glazen dak met een overspanning van 5,5 meter zonder verticale tussen ondersteuning. In de aluminium balk waar het dak op rust zit af-fabriek een dragende constructie ingebouwd. Dat zou met de schuifpui ook zo gemaakt kunnen worden.
Pagina: 1