Vraag

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:39
Mijn vraag

Ik probeer Openhardwaremonitor op me linux arch computer te installeren.
De git clone lukt me wel. Maar een package dan maken loop ik op vast. (met makepkg)

Ben een beginnende gebruiker die het graag wilt leren. Dus beoordeel me niet al te hard.
Ik snapte er eerst helemaal niets van. Maar begin het langzaam wel wat op te pakken.

Heb het volgende geleerd:
Als je een git clone doet via konsole - terminal dan word deze altijd standaard geplaatst onder

/home/user

Vond dit irritant en onoverzichtelijk werken dus heb een extra directory / folder gemaakt

/home/user/Git

Heb ook geleerd dat je GEEN sudo moet gebruiken bij een git clone.. Omdat dan je rechten op root komen te staan.. Vond wel dat je dit met chown wel weer kon aanpassen.

git clone heb ik dus onder folder

/home/user/Git gedaan

Dus nou is het geworden

/home/user/Git/openhardwaremonitor

En dan weet ik het even niet.

Maar als ik makepkg gebruik krijg ik de volgende foutmelding te zien:

~/Git
❯ cd openhardwaremonitor

~/Git/openhardwaremonitor master
❯ makepkg
==> FOUT: PKGBUILD bestaat niet.

Ik dacht namelijk dat PKGBUILD standaard mee kwam met een Arch linux OS. (cachyOS)

❯ which PKGBUILD
which: no PKGBUILD in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/sbin:/var/lib/flatpak/exports/bin:/usr/bin/site_perl:/usr/bin/vendor_perl:/usr/bin/core_perl)

Volgens het systeem heb ik geen PKGBUILD?

Hoe los ik dit op? Zijn er andere packages die dit vervangen?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je een package manager zoals pacman?
Of hoe installeer je normaal software op die machine?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:03

Cyphax

Moderator LNX
Hij zoekt een bestandje genaamd PKGBUILD maar dat kan ie niet vinden op die plek. Wat staan er voor bestanden in ~/Git/openhardwaremonitor?
Je hoeft overigens die van de aur komen niet per se met de hand te installeren, je kunt een helper gebruiken zoals yay die dit soort dingen voor je automatiseert: https://github.com/Jguer/yay

Saved by the buoyancy of citrus

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
Je probeert hier iets te installeren van broncode. Niet alleen dat, maar je probeert specifiek een Arch package te maken met makepkg. Makepkg werkt alleen met broncode die daar op voorbereid is, dat is deze broncode niet. PKGBUILD is de blauwdruk voor een Arch-package en die ontbreekt hier.
Bijkomend probleem is dat openhardwaremonitor eigenlijk gemaakt is voor Windows en dan specifiek .NET. Onder Linux draai je het met Mono.
Ik zou:
- Als je packages builden leuk vindt, oefenen met iets eenvoudigers
- openhardwaremonitor installeren met Pacman (als ie daarvoor beschikbaar is).
Maar eigenlijk zou ik een vervanger zoeken van openhardwaremonitor die meer toegespitst is op Linux.
Je hebt nu per toeval een behoorlijk complex geval te pakken als beginner.

• Robin4
Juup schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:16:
Heb je een package manager zoals pacman?
Of hoe installeer je normaal software op die machine?
Gewoon met pacman of de ingebouwde repo die cachyos heeft.

Vroeger AUR met yay, maar dat is tegenwoordig shelly geworden.
Maar wat ik wil installeren is bij pacman en cachy repo niet te vinden. Dus moest out of the box gaan zoeken.

• Robin4
Cyphax schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:21:
Hij zoekt een bestandje genaamd PKGBUILD maar dat kan ie niet vinden op die plek. Wat staan er voor bestanden in ~/Git/openhardwaremonitor?
Je hoeft overigens die van de aur komen niet per se met de hand te installeren, je kunt een helper gebruiken zoals yay die dit soort dingen voor je automatiseert: https://github.com/Jguer/yay
16 mei 21:16  .git
16 mei 15:02  Collections
16 mei 15:02  External
16 mei 15:02  GUI
16 mei 15:02  Hardware
16 mei 15:02  Licenses
16 mei 15:02  Properties
16 mei 15:02  Resources
16 mei 15:02  Utilities
16 mei 15:02  WMI
16 mei 15:02  .editorconfig
16 mei 15:02 󰊢 .gitignore
16 mei 15:02  Directory.Build.props
16 mei 15:02 󰌛 OpenHardwareMonitor.csproj
16 mei 15:02  OpenHardwareMonitor.sln
16 mei 15:02 󰌛 OpenHardwareMonitorLib.csproj
16 mei 15:02 󰌛 Program.cs

Heb de user en de rechten weg gehaald wegens prive.

Heb ik dan wel Yay nodig als ik al gebruik maak van Shelly? (met shelly kan je wel meer)

[ Voor 3% gewijzigd door Robin4 op 16-05-2026 21:20 ]

• Robin4
Solarsparc schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:22:
Je probeert hier iets te installeren van broncode. Niet alleen dat, maar je probeert specifiek een Arch package te maken met makepkg. Makepkg werkt alleen met broncode die daar op voorbereid is, dat is deze broncode niet. PKGBUILD is de blauwdruk voor een Arch-package en die ontbreekt hier.
Bijkomend probleem is dat openhardwaremonitor eigenlijk gemaakt is voor Windows en dan specifiek .NET. Onder Linux draai je het met Mono.
Ik zou:
Maar eigenlijk zou ik een vervanger zoeken van openhardwaremonitor die meer toegespitst is op Linux.
Je probeert hier iets te installeren van broncode.

Ja klopt, maar dit is toch de veiligste weg? Vandaar dat ik het zo doe.. En ik leer er ook nog iets mee. Zal het vast voor andere dingen ook wel nodig hebben.
Niet alleen dat, maar je probeert specifiek een Arch package te maken met makepkg. Makepkg werkt alleen met broncode die daar op voorbereid is, dat is deze broncode niet. PKGBUILD is de blauwdruk voor een Arch-package en die ontbreekt hier.

Heb geen idee hoe dat werkt, ben ook maar een beginner. En ieder zou het toch moeten leren. Hoort die PKGBUILD ding in die Map te staan waar de git clone het geplaatst heeft op het systeem?

Zo nee, hoe zie ik dit dat het er wel of niet ervoor is voorbereid?

Nou goed het is er blijkbaar ook voor linux. Ja ik heb alles daarover gelezen en Mono heb ik daarvoor ook al geinstalleerd.
Ik zou:

Het gaat er niet om dat ik packages builden leuk vind. Ik denk dat het niet de eerste keer is dat ik deze methode zal moeten toepassen. Ik doe het voor om het programma op die manier werkend te krijgen. Niet omdat ik het zo leuk vind.

Je haalt ook aan om een vervanger te zoeken voor dat programma.
De insteek is juist om dat programma te installeren en te kunnen gebruiken.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
Het probleem met deze broncode is dat er helemaal geen buildsysteem voor Linux bijzit. Het is een Visual Studio-Project.
Ik zie dat mensen de Windows-.exe downloaden en die met Mono draaien. Dat zou je nog wel kunnen proberen.
Maar dit ding zelf bouwen is een onmogelijke opgave, zelfs voor de meer gevorderde Linux-gebruiker.
Een PKGBUILD is zoals gezegd de blauwdruk om ergens een Arch-package van te maken, die heeft iemand anders al gemaakt of je moet hem zelf maken. Als ie er niet is, heeft blijkbaar niemand hem nog gemaakt.
Makepkg bouwt de broncode zoals die normaal gebouwd wordt, en verpakt hem vervolgens. Het deel om de broncode normaal te bouwen, ontbreekt in dit geval voor Linux. De developer zelf heeft dat wellicht zelf niet eens gedaan. Dit maakt het anders dan 99% van de andere broncode die je tegenkomt.
Ik raad je zeker aan om dingen van broncode te bouwen, maar dit programma is een extreem raar geval om mee te beginnen.
Met veiligheid heeft dat overigens weinig te maken, als je de code zelf niet kunt lezen, maakt het weinig uit of je de code vertrouwt of de voorverpakte binaries die van dezelfde maker komen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je gebruikt zo te zien de visuele editor. Als je een quote hebt, druk dan 2x op enter om uit de quote te gaan voor reageren op de quote, ipv het onderdeel van de quote te maken.

Dat terzijde, je moet echt een heel, echt heel specifieke reden hebben om die tool nodig te denken te hebben. Want er zijn tig meer native tools beschikbaar die hetzelfde doen. Cachy wat jij draait komt standaard met de KDE desktop omgeving tenzij je een andere hebt gekozen. Bij KDE heb je SystemMonitor, een programma dat heul veel doet, van procesbeheer tot sensors. Dus voor het bekijken van temperaturen, resource gebruik, frequenties, voltages, etc heb je al een tool op je systeem staan. Of anders in de repo beschikbaar.

Wil je toch de pijnlijke weg inslaan van het compileren van de broncode, heb je de juiste tools nodig en volg je de instructies van de maker. Dit is dus niet PKGBUILD gebruiken, want er zijn geen bestanden aanwezig om dit te kunnen gebruiken. In de repo is er ook geen map met de naam 'debian' wat voor Debian based systemen gebruikt worden om een .deb te kunnen bouwen. Ook is er geen rpmbuild map, voor het maken van een .rpm package.

Dit is dus echt een gevalletje van documentatie lezen en volgen voor distro agnostische handelingen en niet voor Arch specifieke dingen. Heel moedig dat je het wilt doen, maar ga echt eens nadenken of het echt zo hard nodig is om speciaal deze tool te moeten draaien.

Commandline FTW

Pagina: 1