Kapotte wasmachine - reparatie duurt lang

Pagina: 1
Acties:

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hoi allemaal,

Op 11 april heb ik bij *knip* Naam webwinkel gemeld dat mijn wasmachine niet werkt. Bij elk programma verschijnt er een foutmelding. De melding is doorgegeven aan de reparatiedienst, die mij heeft laten weten dat ze onderdelen hebben besteld. Het is nu 16 mei en er is nog steeds niemand bij mij thuis geweest en ik zit nog steeds zonder wasmachine.

Heb ik recht op een nieuwe wasmachine of op terugbetaling door Webwinkel?

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 16-05-2026 13:39 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik zou de winkel even weghalen en hoort ook in een ander forum thuis volgens mij.
Je moet ze eerst de kans geven om te repareren. Wat zegt de winkel als je ze vraagt waarom het zo lang duurt?
Afhankelijk van de leeftijd en de prijsklasse zou je het onder “non conformiteit” kunnen gooien als reparatie op niets uitdraait. Dan kun je je aankoopbedrag terugclaimen.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-05-2026 10:30 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je verstrekt te weinig info om enig advies te kunnen geven.
Wat is er precies afgesproken? Is alles schriftelijk vastgelegd? Wat is de aankoopdatum van de wasmachine? Zit er nog garantie op? Hoe vaak is er contact geweest?
Zoals je het nu beschrijft kunnen het ook twee telefoontjes zijn geweest waar verder geen afspraken zijn gemaakt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
WinterX schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:25:
Hoi allemaal,

Het is nu 16 mei en er is nog steeds niemand bij mij thuis geweest en ik zit nog steeds zonder wasmachine.
zou je niet eerst even bellen en vragen waarom dit zo lang moet duren?>

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:55
Yaksa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:36:
Je verstrekt te weinig info om enig advies te kunnen geven.
Wat is er precies afgesproken? Is alles schriftelijk vastgelegd? Wat is de aankoopdatum van de wasmachine? Zit er nog garantie op? Hoe vaak is er contact geweest?
Zoals je het nu beschrijft kunnen het ook twee telefoontjes zijn geweest waar verder geen afspraken zijn gemaakt.
Want je zou dan afspreken dat het dan sneller gerepareerd wordt ofzo? Lijkt me dat alles al schriftelijk is vastgelegd in hun voorwaarden.

@WinterX Wat gaven ze aan toen je ze belde? Onderdelen nog in bestellen of wat? Vraag om een oplossing als ze de onderdelen niet geleverd kunnen krijgen?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Beroep je je op garantie, of vraag je voor een reparatie? Dat zijn twee hele verschillende dingen. Geen idee wanneer je de wasmachine hebt gekocht?

Voor garantie is het simpel; als het binnen de garantie periode (of een tijdsperiode waarin het aannemelijk is dat het product zonder problemen werkt) en moet het zonder teveel overlast en binnen een redelijke termijn worden opgelost. We zijn nu meer dan een maand verder, dat is voor een wasmachine totaal niet redelijk. Ik weet niet wanneer je laatste contact moment was, maar ik zou als ik jou was vandaag even telefonisch of via de chat contact zoeken met ze.

Wil je gewoon reparatie dan is het simpel; benader en betaal een ander bedrijf voor de reparatie en annuleer bij de webshop

[ Voor 12% gewijzigd door President op 16-05-2026 11:36 ]

• WinterX
  • Niet online
jack zomer schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:52:
[...]

zou je niet eerst even bellen en vragen waarom dit zo lang moet duren?>
Ik heb het al gedaan. Volgens de reparateur wachten ze nog steeds voor nieuwe onderdelen.

• WinterX
  • Niet online
President schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:35:
Beroep je je op garantie, of vraag je voor een reparatie? Dat zijn twee hele verschillende dingen. Geen idee wanneer je de wasmachine hebt gekocht?

Voor garantie is het simpel; als het binnen de garantie periode (of een tijdsperiode waarin het aannemelijk is dat het product zonder problemen werkt) en moet het zonder teveel overlast en binnen een redelijke termijn worden opgelost. We zijn nu meer dan een maand verder, dat is voor een wasmachine totaal niet redelijk. Ik weet niet wanneer je laatste contact moment was, maar ik zou als ik jou was vandaag even telefonisch of via de chat contact zoeken met ze.

Wil je gewoon reparatie dan is het simpel; benader en betaal een ander bedrijf voor de reparatie en annuleer bij de webshop
Ik wil niet meer wachten. Ik wil gewoon nieuwe wasmaschine of geld terug van Webwinkel.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 16-05-2026 13:39 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
—> SF

[ Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 16-05-2026 12:28 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
WinterX schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Ik heb het al gedaan. Volgens de reparateur wachten ze nog steeds voor nieuwe onderdelen.
weet je, ik zat te denken of ik de de volgende tekst aan mijn eerste reactie zou toevoegen. Maar ik dacht dat het niet nodig was.
jack zomer schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Of heb je dat al gedaan? zoja waarom meld je dat niet direct in je topic start. 8)7 8)7 :F :F |:( |:(
wederom zeer hevig teleurgesteld in de tweakerheid. ;( ;(

Maar goed. omdat we jou niet kunnen vertrouwen in het zelf verstrekken van de info. Hier een paar vragen.
  1. heb je überhaupt nog garantie?
  2. hoe oud is de machine?
  3. gekocht via?? of gekocht van?
  4. beroep je je op garantie of reparatie (dat jij je geld of een nieuwe wasmachine wilt, is niet relevant. wat de wet jou voor mogelijkheden geeft is geheel afhankelijk op welke route je bent in gegaan
persoonlijk zou ik in de route van aangetekende brieven en bij geen oplossing ontbinding van aankoop op gaan. 1 maand zonder wasmachine is wat aan de lange kant. en zeker geen redelijke termijn voor een reparatie onder garantie.

[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 16-05-2026 13:41 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Zoals ook in het SF beleid staat, is het noemen van de naam van een webwinkel niet de bedoeling. Deze heb ik dan ook uit een aantal reacties verwijderd.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:54

Cass Casey

runs on cafeïne and sarcasm.

WinterX schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Ik wil niet meer wachten. Ik wil gewoon nieuwe wasmaschine of geld terug van [mbr]Webwinkel[/].
En ik wil Tweakers die volledige info geven in de TS. Wat is je punt?

De koffie loopt. Sportiever wordt het niet vandaag.

• WinterX
  • Niet online
jack zomer schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:49:
[...]

weet je, ik zat te denken of ik de de volgende tekst aan mijn eerste reactie zou toevoegen. Maar ik dacht dat het niet nodig was.

[...]

wederom zeer hevig teleurgesteld in de tweakerheid. ;( ;(

Maar goed. omdat we jou niet kunnen vertrouwen in het zelf verstrekken van de info. Hier een paar vragen.
  1. heb je überhaupt nog garantie?
  2. hoe oud is de machine?
  3. gekocht via?? of gekocht van?
  4. beroep je je op garantie of reparatie (dat jij je geld of een nieuwe wasmachine wilt, is niet relevant. wat de wet jou voor mogelijkheden geeft is geheel afhankelijk op welke route je bent in gegaan
persoonlijk zou ik in de route van aangetekende brieven en bij geen oplossing ontbinding van aankoop op gaan. 1 maand zonder wasmachine is wat aan de lange kant. en zeker geen redelijke termijn voor een reparatie onder garantie.
  1. 5 jaar garantie
  2. Is in 2023 gekocht.
Grappig dat de onderdelen zijn besteld, terwijl niemand de wasmachine zelfs maar heeft gecontroleerd. Onlogisch.

• WinterX
  • Niet online
Cass Casey schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:51:
[...]

En ik wil Tweakers die volledige info geven in de TS. Wat is je punt?
Heb ik recht op een nieuwe wasmachine of op terugbetaling, nu er al zo lang tijd is verstreken sinds ik de reparatie heb aangevraagd?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:07
WinterX schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:18:
[...]

Heb ik recht op een nieuwe wasmachine of op terugbetaling, nu er al zo lang tijd is verstreken sinds ik de reparatie heb aangevraagd?
https://consument.acm.nl/...uct-binnen-redelijke-tijd

The devil is in the details.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
WinterX schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:17:
[...]
  1. 5 jaar garantie
  2. Is in 2023 gekocht.
Grappig dat de onderdelen zijn besteld, terwijl niemand de wasmachine zelfs maar heeft gecontroleerd. Onlogisch.
Ik ben ontzettend benieuwd van welk merk deze machine is.

• WinterX
  • Niet online
Lekkerboeie86 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Ik ben ontzettend benieuwd van welk merk deze machine is.
Everglades.

• Yaksa
  • Nu online
Zolang je de beloftes van zowel de webwinkel als de reparateur niet hebt vastgelegd heb je geen poot om op te staan.
Alleen wat telefoontjes plegen is niet genoeg.
Je moet de reparateur de kans geven om iets te kunnen repareren. Je kunt daarbij een datum afspreken. Wanneer ze daarmee akkoord gaan dan heb je iets waar je ze aan kunt houden.
Hou er rekening mee dat sommige technische onderdelen lastig verkrijgbaar zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:36:
Zolang je de beloftes van zowel de webwinkel als de reparateur niet hebt vastgelegd heb je geen poot om op te staan.
Alleen wat telefoontjes plegen is niet genoeg.
Je moet de reparateur de kans geven om iets te kunnen repareren. Je kunt daarbij een datum afspreken. Wanneer ze daarmee akkoord gaan dan heb je iets waar je ze aan kunt houden.
Hou er rekening mee dat sommige technische onderdelen lastig verkrijgbaar zijn.
Volgens de wet moet binnen redelijke termijn en met beperkte overlast het gerepareerd worden binnen garantie. En daar is natuurlijk een enorm grijs gebied, maar ruim 5 weken bij een wasmachine lijkt mij goed te beargumenteren dat dat geen redelijke termijn is.

Sowieso gaan zowel de webwinkel als de reparateur nooit 100% harde beloftes doen, dus met die logica zouden ze het oneindig kunnen uitstellen. TS heeft toch ook gewoon de reparateur de kans gegeven het te repareren? Al ruim vijf weken lang!
Wanneer ze daarmee akkoord gaan dan heb je iets waar je ze aan kunt houden.
En als ze dat niet doen? Dan heeft ie over 3 maanden nog geen werkende wasmachine.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Wat een vervelende ervaring! Hopelijk kunnen ze het toch nog oplossen. Er zijn hardnekkige promoters van dit specifieke merk op dit forum. Zeker vanwege de 5 jaar garantie icm. bol.com. Geld terug en investeren in een beter merk zou de beste oplossing zijn. Bol is wellicht coulant. Je kan niet zolang zonder werkende machine.

• Yaksa
  • Nu online
Sissors schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:39:
[...]Volgens de wet moet binnen redelijke termijn en met beperkte overlast het gerepareerd worden binnen garantie. En daar is natuurlijk een enorm grijs gebied, maar ruim 5 weken bij een wasmachine lijkt mij goed te beargumenteren dat dat geen redelijke termijn is.
Sowieso gaan zowel de webwinkel als de reparateur nooit 100% harde beloftes doen, dus met die logica zouden ze het oneindig kunnen uitstellen. TS heeft toch ook gewoon de reparateur de kans gegeven het te repareren? Al ruim vijf weken lang!
[...]
En als ze dat niet doen? Dan heeft ie over 3 maanden nog geen werkende wasmachine.
Je kunt kosten voor een wasserette claimen bijvoorbeeld.
Maar zoals ik het nu zie is TS vooral afwachtend. Alleen bellen is niet genoeg.
Er staan her en der voorbeeldbrieven genoeg wat je in zo'n situatie zou kunnen doen.

Pagina: 1