Samengestelde letters maken in Linux/Libreoffice

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tiborv
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:24

Tiborv

Hoi Pippeloi

Topicstarter
Ik ben mijn PC's stuk voor stuk aan het overzetten naar Linux en heb (voorlopig?) gekozen voor Zorin.

Bij Word onder Windows kun je simpel samengestelde letters als é ë û enzovoorts maken. Gewoon het aparte teken kiezen met direct daarna de gewenste letter. Tijdens het gebruik van LibreWriter moet ik de Compose key gebruiken, dat werkt maar ik vind dat niet intuïtief, tuurlijk, is een kwestie van gewenning maar > 40 jaar gewoonten zijn moeilijk af te leren. Ik krijg het echter niet voor elkaar en wat ik ook opzoek, de Compose key (FYI, ik gebruik de insert key daarvoor) lijkt de enige oplossing.

Al geprobeerd:
Zowel via de CLI als de GUI de layout veranderd in " Dutch" met de US-international Dead key's.

Bij de keyboard instellingen voor de samelsteltoets diverse instellingen (default layout aan/uit gezet).

Is er een mogelijkheid om dit toch aan te passen zodat dit werkt zoals bij Office of moet ik toch maar gaan wennen aan de Compose key?

Hoi

Beste antwoord (via Tiborv op 16-05-2026 14:10)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De eerste indeling die ik noem is wat je in eerste instantie zoekt. Maar er zitten dus ook nadelen aan, want op Windows krijg je met 's niet ś. En 't werkt daar ook gewoon, echter op Linux moet je eerst een spatie typen na ' om daarna pas t in te drukken, anders heb je niks. Als je dat prima vind, dan heb je je antwoord.

Er is dus geen 100% equivalent, er zitten wat nuances en verschillen in de indeling waar je mee zult leren werken. Ik schrijf nog regelmatig scripts en dan is het uitermate irritant als quotes en aanhalingstekens onverwachte resultaten geven.

Commandline FTW

Alle reacties

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om accenten zoals éëóúïá e.d. te schrijven op Linux, moet je je toetsenbord indeling op VS Int (Dead Keys) zetten. Dit werkt echter niet 1:1 hetzelfde als bij Windows, want als je iets als 's typt, krijg je ś en dat wil je niet. Ook iets als 't geeft niet wat je denkt te krijgen (toen ik het voor het laatst had, had ik helemaal geen tekens).

Het alternatief wat ik mijzelf heb aangeleerd en uiteindelijk veel prettiger is, is de AltGr Dead Keys layout. Je hebt hiermee de combinatie van gewoon VS waarbij aanhalingstekens direct verschijnen en niks extra doen en het Dead Keys deel om dus accenten te kunnen krijgen. Daarvoor heb je wel een extra toets nodig, de rechter alt. Als je dan bijvoorbeeld é wilt typen, houd je de rechter alt ingedrukt en druk je op de aanhalingsteken. Laat beide los en druk op e. Wat ook werkt, is de rechter alt indrukken en direct e typen, dan heb je al het accent erop. Rechter alt + r bijvoorbeeld doet ë. En zo heb je nog veel meer tekens beschikbaar die je in eerste instantie niet hebt met gewone VS Int (Dead Keys) layout.

Commandline FTW

• Tiborv

Tiborv

Hoi Pippeloi

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:33:
want als je iets als 's typt, krijg je ś en dat wil je niet.
Dit is dus wat ik juist wel wil omdat ik dat gewend ben. Ik heb de correcte indeling (VS int (dead keys) en In plaats van de AltGr gebruik ik Insert. De AltGr gebruik ik al voor iets anders.

Dus als er een mogelijkheid is om bij het typen van "e direct een ë te krijgen is dat voor mij ideaal. Ik schrijf nogal wat teksten met trema's.

Hoi

Acties:
  • Beste antwoord

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De eerste indeling die ik noem is wat je in eerste instantie zoekt. Maar er zitten dus ook nadelen aan, want op Windows krijg je met 's niet ś. En 't werkt daar ook gewoon, echter op Linux moet je eerst een spatie typen na ' om daarna pas t in te drukken, anders heb je niks. Als je dat prima vind, dan heb je je antwoord.

Er is dus geen 100% equivalent, er zitten wat nuances en verschillen in de indeling waar je mee zult leren werken. Ik schrijf nog regelmatig scripts en dan is het uitermate irritant als quotes en aanhalingstekens onverwachte resultaten geven.

Commandline FTW

• Tiborv

Tiborv

Hoi Pippeloi

Topicstarter
Oké, dan zal ik in ieder geval tijdelijk een dual boot aanhouden :D . Even een gewenningsperiode instellen.

Hoi

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik gebruikte rond de tijd dat ik overstapte (dat was in de tijd dat Vista net uit was) Pidgin als messenger en dat gebruikt GTK. Ik had daardoor op Windows met Pidgin toch net iets ander gedrag van 't toetsenbord dan op de rest van Windows. Kleinigheden die ik toch wel vervelend begon te vinden en op Linux niet zo'n issue was. Dat was het moment dat ik zocht naar een indeling dat meer naar mijn typgedrag was en zodoende kwam ik op altgr dead keys. Online vond ik toen ook voor Windows die indeling tegen die je kon installeren en dat gaf mij hetzelfde tussen beide systemen.

Het was even wennen, maar na een tijdje gebruiken wil ik eigenlijk niks anders meer. Veel succes met je overgang.

Commandline FTW

Pagina: 1