WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Keuzelijsten combineren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• jesperpomp
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-05 10:09
Beste allemaal,

Ik ben opzoek naar de juiste formule of manier om in Excel bepaalde waarden te koppelen. Ik heb een bestand met waarden die ik in een keuzelijst heb gezet. Op het moment dat ik een keuze heb gemaakt zou ik graag willen dat in de naastgelegen kolom automatisch iets komt te staan dat bij die waarde hoort. Om het lastig te maken is het zo dat SOMS ik juist een vervolg keuze moet kunnen maken ipv een vaste waarde.

Voorbeeld:
in kolom B5 kies ik uit mijn keuzelijst de waarde: Belgrado. Zodra ik deze waarde heb gekozen wil ik graag dat in kolom C5 het vluchtnummer komt te staan. In dit geval één vaste waarde.
Maar zodra ik B5 kies voor London, dan moet in C5 de keuze komen uit 3 waardes, deze vlucht gaat namelijk 3x per dag.

Wat ik nu heb gedaan is in een tweede tabblad alle Steden ingevoerd en deze gekoppeld in een keuzelijst. (kolom A) Achter iedere stad heb ik het vluchtnummer staan en soms meerdere afhankelijk van hoe vaak deze vlucht gaat. (kolom B/C/D).

Ik dacht dat ik wel handig was met Excel maar ik krijg dit toch niet voor elkaar.

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Maak het jezelf makkelijker en zet die soms-info in een losse cel die dan meestal leeg blijft. Of zet de drie opties allemaal in dezelfde lijst als de steden: 'Belgrado', 'Londen 8u', 'Londen 12u', 'Londen 16u'.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-06 20:43
Als je de suggestie van F_J_K hierboven om één of andere reden niet wenst te volgen, zou ik het als volgt doen:

1. Maak op een nieuw tabblad (Blad2) een lijst met horizontaal de namen van de steden. (Staan ze momenteel vertikaal, kopieer ze dan, kies voor plakken speciaal, transponeren).

2. Daaronder typ je, van boven naar onder, de vluchtnummers voor die stad. Bijvoorbeeld zoals je hieronder ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAGjjyR8Q5u4jrg5cxIU2asr8ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GB5vtXUTanoJ9uo4U1k9lLW0.png?f=fotoalbum_large

3. Maak een benoemd bereik van elke stad (als het maximaal aantal vluchtnummers per stad 5 is, is dat dus van rij 2 tot rij 6). Je selecteert dus in kolom A rij 2 tot rij 6, en vult, in het veld waar hieronder A2:A6 staat, Amsterdam in. Dan selecteer je in kolom B opnieuw rij 2 tot rij 6, en vult in het veld waar nu B2:B6 staat Belgrado in. Dit herhaal je voor elke stad (als je 26 steden hebt, is dat dus tot kolom Z, kan dus even werk zijn als je veel steden hebt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6P1wxugdsviG9OOHe8Nd9IWw0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMScp8piNnPg7YOHCAs1uB2c.png?f=fotoalbum_large

4. Bijna klaar. Je maakt nu (op tabblad Blad1) naast je keuzelijst met je steden, een tweede keuzelijst (voor de vluchtnummers). Omdat je steden in cel B5 staan, maak je de keuzelijst dus in C5.
Echter, bij het maken van de keuzelijst, kies je bij toestaan: Formule en typ je in het veld: =INDIRECT(B5) en klikt op OK (screenshots zijn van LibreOffice, maar werkt quasi hetzelfde in Excel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSBO56yIKRPYDqhINODTAKhDXC4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DNatDTNmtv5Ik9awRXgkf0Sy.png?f=user_large

5. Tenslotte selecteer je in cel B5 de stad, je krijgt dan in de keuzelijst in cel C5 één of meerdere vluchtnummers voor die stad, waaruit je kan kiezen. Als je de waarde in B5 wijzigt, verandert automatisch de keuzelijst in cel C5.

Men noemt deze werkwijze ook wel 'afhankelijke keuzelijsten', omdat de waarde in cel C5 afhangt van de selectie in cel B5.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:38
Het kan zelfs zonder benoemde bereiken te gebuiken zodat je lijst met steden en vluchtnummers dynamisch wordt. Je kan dan naar believen steden en vluchtnummers toevoegen of verwijderen en de keuzelijsten zullen zich automatisch aanpassen.

Als je alle steden in een tweede tabblad "Steden" hebt staan zoals in het voorbeeld van @LievenD gebruik je de volgende inrichting van je tabblad waar de keuzelijsten moeten komen (Blad1)

In cel B5 kies je bij gegevensvalidatie voor "Lijst" en daar vul je de volgende formule in:
code:
1
=VERSCHUIVING(Steden!$A$1;0;0;1;AANTALARG(Steden!$1:$1))
De functie "VERSCHUIVING" geeft een reeks cellen terug vanaf Steden!$A$1 tot aan het aantal ingevulde steden: vanaf cel Steden!$A$1 verschuift hij 0 rijen en 0 kolommen (dus de start van de reeks blijft A1) en 1 rij hoog met het aantal kolommen gelijk aan het aantal steden (gevonden met AANTALARG). Je kan hierdoor dus steden toevoegen en verwijderen zonder dat je handmatig benoemde bereiken hoeft aan te passen

Met dezelfde functie, maar dan iets complexer, maak je de keuzelijst in cel C5. Voor de lijst met steden gebruikte ik een harde verschuiving van 0 rijen en 0 kolommen vanaf Steden!$A$1. In plaats daarvan gebruik ik in onderstaande formule de functie "VERGELIJKEN" om het kolomnummer van de gekozen stad te zoeken in rij 1.

De functie om de keuzelijst in C5 te maken wordt dan:
code:
1
=VERSCHUIVING(Steden!$A$1;1;VERGELIJKEN(B5;Steden!$1:$1;0)-1;AANTALARG(VERSCHUIVING(Steden!$A$1;1;VERGELIJKEN(B5;Steden!$1:$1;0)-1;1000;1));1)
Tot slot voeg je in cel C5 deze formule in, die controleert of er maar 1 vluchtnummer is voor de gekozen stad en die dan toont:
code:
1
=ALS(AANTALARG(VERSCHUIVING(Steden!$A$1;1;VERGELIJKEN(B5;Steden!$1:$1;0)-1;1000;1))=1;VERSCHUIVING(Steden!$A$1;1;VERGELIJKEN(B5;Steden!$1:$1;0)-1;1;1);"")
Zodra je bij een stad met meerdere vluchten een vluchtnummer kiest wordt deze formule overschreven. Het werkt dus maar 1x. Als je dat niet wilt kan je beter twee kolommen voor vluchtnummers maken: eentje die het vluchtnummer toont wanneer er maar 1 is, en eentje voor de keuzelijst.

[ Voor 0% gewijzigd door dixet op 19-05-2026 10:36 . Reden: typo ]