WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Vraag

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:42
Mijn vraag

Van mijn installateur krijg ik het advies een nieuwe CV ketel te plaatsen. De huidige Bosch is 14 jaar oud en heeft de beste tijd gehad.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bosch ketel in een appartement van 70m2 uit 2000. HR++ glas, goede isolatie. Buitenunit niet mogelijk, boiler ook niet mogelijk vanwege plaatsgebrek.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In het ergste geval een nieuwe CV ketel, die is waarschijnlijk zuiniger dan de oude. Ik zou kunnen aanvullen met een elektrische kachel per ruimte, CV ketel springt bij op lastige momenten en verzorgt warm water. Dan is waarschijnlijk de goedkoopste optie, €2500 voor een nieuwe ketel inclusief installatie en €700 voor elektrische kachels.

Andere optie een nieuwe cv ketel met een ventilatie warmtepomp zoals de in inventum modul-air. Dan ben je €6500 verder, netto €5000 na subsidie aftrek. Dan is duurzamer dan een 100% gas CV ketel maar kost ook veel meer. Leuk voor het milieu maar de kosten moeten ook overzichtelijk blijven.

Ik kom er niet uit, zonder boiler of buitenunit of buitenroosters is er geen beginnen aan, lijkt het. De "oplossing" voor een traditionele ketel met afzonderlijke elektrische kachels lijkt tot nu toe de meest zonnige qua investering en mogelijkheden.

Iemand die raad weet mag het zeggen. De installateur is niet bekend voor innovatie, is nog een echte gas installateur die al het andere nieuwlichters vindt. Nu zijn we daar niet mee verbonden, er is alleen een onderhoudscontract tot einde jaar.

Alle reacties

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:50
Waarom die elektrische kachels? Gas moet ruim boven de 2 euro per m³ zijn, wil elektrisch verwarmen met COP=1 voordeliger zijn.

Hybride vind ik zelf een lastig verhaal omdat je nog steeds niet van het gas af kunt en dus vastrecht voor zowel electra als gas gaat blijven betalen. Je moet dan echt gaan rekenen of je geld gaat besparen en hoe lang het duurt voor je je investering er uit hebt. Of het alleen voor het milieu doen.

Een gasloze modul-air kan een optie zijn, als je die wel kwijt kunt. Je afgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren) moet dan wel toereikend zijn, met alleen gewone radiatoren kom je er vaak niet.

Een nieuwe gasketel is geen schande, maar probeer enigszins te berekenen wat daar het kostenplaatje van is op de lange termijn. Gas zal wel steeds een beetje duurder worden, maar over 10-15 jaar gerekend en wanneer anders forse investeringen nodig zijn, kan het een prima optie zijn. It depends, aldus het oude gezegde.

[ Voor 20% gewijzigd door Solarsparc op 16-05-2026 00:35 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoeveel gas wordt verbruikt in een jaar?

Bovenste of onderste woonlaag?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ramon 73
Ronald schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 00:32:
Hoeveel gas wordt verbruikt in een jaar?

Bovenste of onderste woonlaag?
Eerste verdieping, nog 3 woonlagen boven mij. Kleine 490m3 per jaar.

Edit gasverbruik

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon 73 op 16-05-2026 07:06 ]

• Ronald
  • Nu online
Holy crap, dat is meer dan ik met een ‘74 tussenwoning doe van 120m2…
En ik heb nog dingen te verbeteren zoals 0 vloerisolatie met vloerverwarming… das een pittige verliespost…

Dat voelt best wel alsof er iets mis gaat… ?

Stook je op extreem hoge water temperatuur?

Kun je iets vertellen over afgifte systeem?

Er is in 14 jaar geen significante verbetering in CV ketels geweest, dus je moet met alleen de ketel geen grote besparing verwachten.

Hoe zit het met de rookgasafvoer van het appartement?

Mgoe: vergeet de elektrische kachels: de CV stookt gemiddeld voor de helft van het geld…

Het gasverbruik is ook niet zo hoog dat een inventum ben van 5kW het niet zou redden. Mits het mogelijk is om de ventilatie doorvoeren van pittige diameter te realiseren.
Douche zonder groot vat kan… 50-80 liter vat op cop1 hoge temperatuur gaat best lang goed met een zuinige douche… en als dat gasvrij mogelijk maakt is het echt geen schande (en met slimme aansturing op goedkope momenten van de dag te doen).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ramon 73
Ronald schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 06:45:
Holy crap, dat is meer dan ik met een ‘74 tussenwoning doe van 120m2…
En ik heb nog dingen te verbeteren zoals 0 vloerisolatie met vloerverwarming… das een pittige verliespost…

Dat voelt best wel alsof er iets mis gaat… ?

Stook je op extreem hoge water temperatuur?

Kun je iets vertellen over afgifte systeem?

Er is in 14 jaar geen significante verbetering in CV ketels geweest, dus je moet met alleen de ketel geen grote besparing verwachten.

Hoe zit het met de rookgasafvoer van het appartement?

Mgoe: vergeet de elektrische kachels: de CV stookt gemiddeld voor de helft van het geld…

Het gasverbruik is ook niet zo hoog dat een inventum ben van 5kW het niet zou redden. Mits het mogelijk is om de ventilatie doorvoeren van pittige diameter te realiseren.
Douche zonder groot vat kan… 50-80 liter vat op cop1 hoge temperatuur gaat best lang goed met een zuinige douche… en als dat gasvrij mogelijk maakt is het echt geen schande (en met slimme aansturing op goedkope momenten van de dag te doen).
Ik heb een fout in het gasverbruik, ik zit op iets meer dan de helft nml 490m3.

Afgiftesysteem zijn 2x plaatradiatoren en 3x convector radiator. Watertemperatuur staat op eco, geen temperatuur aanduiding. Wat wil je weten van de rookgas afvoer? Er zit nu een HR ketel op aangesloten, gebouw is van 2000. Van de afvoer is mij niet direct iets bekend, dat zou ik ook moeten onderzoeken.

En hoe dan ook, het gaat echt om de financiële besparing. Mijn totale energieverbruik komt op €1500 per jaar. Met zoiets als een modul-air zou je 40% kunnen besparen, dat is in mijn geval ongeveer €350. Dan heb ik een kleine 10 jaar nodig om het systeem terug te verdienen. Dus tegen de tijd dat de boel versleten is, komt er eindelijk een besparing. Dat vind ik wel erg lang, niet wetende wat de markt gaat doen.

Wat betekent COP=1? Ik heb er nog nooit van gehoord. En zou het misschien zinvol kunnen zijn om.een airco te nemen om mede te verwarmen? Mijn collega hebben ze wijsgemaakt dat je goedkoper kunt verwarmen met een airco dan met CV. Nu heeft hij wel zonnepanelen, dus geen goede vergelijking in mijn situatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Ramon 73 op 16-05-2026 07:22 ]

• Ronald
  • Nu online
Eco is doorgaans dat hij de tapwater wisselaar niet op temperatuur houdt…

En 490 is meer in lijn der verwachting… en dan heb je ook meer keuze in interne warmtepompen… hoeveel daarvan is tapwater? (Zie maanden dat je niet stookt)

• Ramon 73
Ronald schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:25:
Eco is doorgaans dat hij de tapwater wisselaar niet op temperatuur houdt…

En 490 is meer in lijn der verwachting… en dan heb je ook meer keuze in interne warmtepompen… hoeveel daarvan is tapwater? (Zie maanden dat je niet stookt)
Van 1-5-25 t/m 30-9-25 is 70m3. Dit zo ou bijna uitsluitend tapwater zijn, 14m3 per maand.

Van 1-1-26 t/m 31-3-26 is 206m3.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 14:47
Vergeet niet in je berekening mee te nemen dat de besparing groter is dan alleen de energiekosten zelf.

Je gasaansluiting komt te vervallen, dit scheelt ook nog 250 ~ 300 euro per jaar.

De monteur die je het advies gaf om de ketel te vervangen zul je ook niet meer nodig hebben, (ketelonderhoud) ook zo’n 150-200 euro per jaar.

Interpolis, glashelder!

• Morgen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-06 21:43
De COP is de efficiëntie van je systeem. Een simpele elektrische verwarming zet 1 kwh uur elektriciteit om in 1 kwh warmte. Een warmtepomp heeft een COP van >4 en levert dys voor elke kwh elektriciteit 4 kwh warmte.

Een airco is in feite ook een warmtepomp maar levert de warmte niet aan je verwarmingssysteem maar aan de lucht. Airco's hebben ook een hoge COP. Dus dat is zeker een idee om te overwegen. Eventueel met een warmtepompboiler voor je douchewater.

Dan kun je helemaal van het gas af en zou je de investering ook veel sneller terug moeten kunnen verdienen.

• Ramon 73
Ik heb geen ruimte voor een boiler. Er is maximaal 1 meter breed, 40cm diep en 220cm hoog beschikbaar. Een boiler bij de cv ketel erbij gaat niet passen.

• Ronald
  • Nu online
Deze past dus ?
https://www.hornbach.nl/p...iler-flat-100-l/10649051/

Nee geen warmtepomp boiler, maar als dat het wel mogelijk maakt om gasloos te gaan is het prima. Kost je heel ruw 140kWh per maand incl standverlies

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 16-05-2026 08:19 ]

• Ramon 73
Ronald schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:17:
Deze past dus ?
https://www.hornbach.nl/p...iler-flat-100-l/10649051/

Nee geen warmtepomp boiler, maar als dat het wel mogelijk maakt om gasloos te gaan is het prima. Kost je heel ruw 140kWh per maand incl standverlies
Die past. Houd ik geen plaats meer over voor verwarming.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:26

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Over naar volledig electrisch gaat alleen rendabel zijn na erg goed isoleren én zelf stroom kunnen opwekken met zonnepanelen. Is flink investeren ook.

Ik denk dat een nieuwe CV de beste optie zal zijn, en dat dit toch wel iets minder zal gaan verbruiken.

Je zou kunnen kijken of je de dure wintermaanden iets met (extra) isolatie zou kunnen doen. Wellicht ook naar je stookgedrag kijken. Vaak zetten mensen de CV ‘s nachts uit waardoor het huis zo afkoelt dat de CV ‘s morgens uren vol gas moet stoken om de boel weer op temperatuur te krijgen. Beter is bv om ‘s nachts 18 graden aan te houden zodat dit ondervangen wordt.

Wij zijn volledig naar electrisch omdat dit na isoleren en met zonnepanelen gewoon echt kon, verwarmen met airco gaat ook prima maar echt hele koude dagen red de airco niet helemaal (gemiddeld 15 dagen per jaar hooguit, als de wind verkeerd staat). Dan hebben we een electrisch kacheltje dat we dan bij de bank zetten waar wij zitten waardoor het daar meer dan behagelijk is. Aan dat laatste zou jij zeker ook kunnen denken. Op zich is het electrisch verwarmen voor die enkele momenten qua kosten te overzien.

succes

• Ronald
  • Nu online
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:33:
Over naar volledig electrisch gaat alleen rendabel zijn na erg goed isoleren én zelf stroom kunnen opwekken met zonnepanelen. Is flink investeren ook.
Dit is klinkklare kolder.

Gas kost per kWh gemiddeld 2x de gemiddelde stroomprijs na vermenigvuldiging met gemiddelde COP.
Zonnepanelen wekken niets op het moment dat er echte warmtevraag is, zeker bij dit appartement met gewoon laag verbruik.

De warmtevraag is al laag. 322m3 na aftrek van sww. Koevlaas geeft dan 1,6 kW…

@Ramon 73 heb je ook dag-verbruik op de koudste dagen?

• Ramon 73
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:33:
.

Ik denk dat een nieuwe CV de beste optie zal zijn, en dat dit toch wel iets minder zal gaan verbruiken.

Je zou kunnen kijken of je de dure wintermaanden iets met (extra) isolatie zou kunnen doen. Wellicht ook naar je stookgedrag kijken. Vaak zetten mensen de CV ‘s nachts uit waardoor het huis zo afkoelt dat de CV ‘s morgens uren vol gas moet stoken om de boel weer op temperatuur te krijgen. Beter is bv om ‘s nachts 18 graden aan te houden zodat dit ondervangen wordt.

succes
CV gaat nu terug naar 15 graden en start pas in de middag. Voor dat half uurtje in de ochtend gaan we niet stoken. In de middag is het dan nog 17 graden ongeveer en is met 35-40 minuten op temperatuur.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Gas kost per kWh gemiddeld 2x de gemiddelde stroomprijs na vermenigvuldiging met gemiddelde COP.
Zonnepanelen wekken niets op het moment dat er echte warmtevraag is, zeker bij dit appartement met gewoon laag verbruik.

???

Energiedrager
Gemiddelde prijsEenheidOmgerekend per kWh
Elektriciteit€ 0,28per kWh€ 0,28
Gas€ 1,57per \(m^{3}\)ca. € 0,16

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:26

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Ramon 73 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:43:
[...]

CV gaat nu terug naar 15 graden en start pas in de middag. Voor dat half uurtje in de ochtend gaan we niet stoken. In de middag is het dan nog 17 graden ongeveer en is met 35-40 minuten op temperatuur.
Het is een voorbeeld, om aan te geven dat je je stookgedrag ook onder de loep kan nemen zodat daar wellicht op kan bezuinigd. En ik kan niet ruiken dat jij de hele dag niet thuis bent. Maar laat die CV gewoon vervangen.

• _JGC_
  • Nu online
Prisma16 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:48:
[...]
???

Energiedrager
Gemiddelde prijsEenheidOmgerekend per kWh
Elektriciteit€ 0,28per kWh€ 0,28
Gas€ 1,57per \(m^{3}\)ca. € 0,16
Als je bedenkt dat die warmtepomp voor elke KWh 2,5 tot 5KWh aan warmte maakt is die ketel al heel snel in het nadeel.
Overigens knappe ketel die consistent 9,8KWh uit een kuub gas weet te halen. Zeker bij een appartement met 1,5KW vraag en een ketel die 6-8KW kwijt moet.

Maargoed, het stookgedrag van TS gaat niet werken met een warmtepomp, die wil gewoon minimale variatie in temperatuur. Je wilt niet 70 graden water maken om 's middags je huis op te stoken.

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 16-05-2026 18:14 ]

• Ramon 73
Ronald schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Dagverbruik is maar een beetje, in de middag gaat de cv ketel stoken tot 21.30. Inschakeltijden verschillen per dag ivm verschillende momenten van thuiskomst. Ik begrijp niet wat dat ermee te maken heeft, zonnepanelen heb ik niet en kan niet. Als er panelen op het dak komen dan is dat voor de VvE en gaat de eventuele opbrengst het net in.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik zou de ketel vervangen, spannendste wordt de rookgasafvoer meestal bij appartementen.

Is die individueel of collectief?

En dan een ketel nemen die ver kan terug moduleren bv Intergas Xtreme of Remeha Tzerra Ac-Matic.

Please state the nature of the technical emergency

• Ramon 73
edsandje schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:50:
Ik zou de ketel vervangen, spannendste wordt de rookgasafvoer meestal bij appartementen.

Is die individueel of collectief?

En dan een ketel nemen die ver kan terug moduleren bv Intergas Xtreme of Remeha Tzerra Ac-Matic.
Rookgas afvoer is individueel.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ramon 73 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Rookgas afvoer is individueel.
Die moet dan ook vervangen worden.

Is er een vve dan kan het zijn dat het voor hun rekening is.

Dat ligt dan weer aan het model regelement geloof ik, er zijn vast wel tweakers die daar meer van weten. (of een zoekmachine naar keuze)

Please state the nature of the technical emergency

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:41
Een cv ketel van 14 jaar die zijn beste tijd heeft gehad? Denkt de installateur die wilt verdienen aan een nieuwe ketel. Ik denk dat die nog gerust een paar jaar mee kan, zeker met 490m³ per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Kanoet op 16-05-2026 19:58 ]

• Ronald
  • Nu online
Ramon 73 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:40:
[...]

Dagverbruik is maar een beetje, in de middag gaat de cv ketel stoken tot 21.30. Inschakeltijden verschillen per dag ivm verschillende momenten van thuiskomst. Ik begrijp niet wat dat ermee te maken heeft, zonnepanelen heb ik niet en kan niet. Als er panelen op het dak komen dan is dat voor de VvE en gaat de eventuele opbrengst het net in.
In mijn antwoord bedoelde ik ook dat Zonnepanelen eigenlijk amper relevantie hebben in de afweging warmtepomp.

Ik verwacht dat je op de allerkoudste dagen nog maximaal 2-3m³ aan gas verbruikt... tenzij je wat meer douched op die dagen. Dat is zeker heel laag en riant minder dan het minimum vermogen van de "beste" CV-ketels op dit punt. Als je voor een ketel gaat, dan moet je echt naar het advies van @edsandje luisteren... dat minimum vermogen - wat voor jou al teveel is - is echt een key ontwerp keuze.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
Kanoet schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:58:
Een cv ketel van 14 jaar die zijn beste tijd heeft gehad? Denkt de installateur die wilt verdienen aan een nieuwe ketel. Ik denk dat die nog gerust een paar jaar mee kan, zeker met 490m³ per jaar.
Precies.. mijn ketel is +15 jaar en loopt nog als een zonnetje, krijgt zijn jaarlijkse schoonmaakbeurt.. thats it. Zijn al decenia uitontwikkeld.
Pagina: 1