Vraag

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:03
Mijn vraag

Van mijn installateur krijg ik het advies een nieuwe CV ketel te plaatsen. De huidige Bosch is 14 jaar oud en heeft de beste tijd gehad.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bosch ketel in een appartement van 70m2 uit 2000. HR++ glas, goede isolatie. Buitenunit niet mogelijk, boiler ook niet mogelijk vanwege plaatsgebrek.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In het ergste geval een nieuwe CV ketel, die is waarschijnlijk zuiniger dan de oude. Ik zou kunnen aanvullen met een elektrische kachel per ruimte, CV ketel springt bij op lastige momenten en verzorgt warm water. Dan is waarschijnlijk de goedkoopste optie, €2500 voor een nieuwe ketel inclusief installatie en €700 voor elektrische kachels.

Andere optie een nieuwe cv ketel met een ventilatie warmtepomp zoals de in inventum modul-air. Dan ben je €6500 verder, netto €5000 na subsidie aftrek. Dan is duurzamer dan een 100% gas CV ketel maar kost ook veel meer. Leuk voor het milieu maar de kosten moeten ook overzichtelijk blijven.

Ik kom er niet uit, zonder boiler of buitenunit of buitenroosters is er geen beginnen aan, lijkt het. De "oplossing" voor een traditionele ketel met afzonderlijke elektrische kachels lijkt tot nu toe de meest zonnige qua investering en mogelijkheden.

Iemand die raad weet mag het zeggen. De installateur is niet bekend voor innovatie, is nog een echte gas installateur die al het andere nieuwlichters vindt. Nu zijn we daar niet mee verbonden, er is alleen een onderhoudscontract tot einde jaar.

Alle reacties

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:48
Waarom die elektrische kachels? Gas moet ruim boven de 2 euro per m³ zijn, wil elektrisch verwarmen met COP=1 voordeliger zijn.

Hybride vind ik zelf een lastig verhaal omdat je nog steeds niet van het gas af kunt en dus vastrecht voor zowel electra als gas gaat blijven betalen. Je moet dan echt gaan rekenen of je geld gaat besparen en hoe lang het duurt voor je je investering er uit hebt. Of het alleen voor het milieu doen.

Een gasloze modul-air kan een optie zijn, als je die wel kwijt kunt. Je afgiftesysteem (vloerverwarming, radiatoren) moet dan wel toereikend zijn, met alleen gewone radiatoren kom je er vaak niet.

Een nieuwe gasketel is geen schande, maar probeer enigszins te berekenen wat daar het kostenplaatje van is op de lange termijn. Gas zal wel steeds een beetje duurder worden, maar over 10-15 jaar gerekend en wanneer anders forse investeringen nodig zijn, kan het een prima optie zijn. It depends, aldus het oude gezegde.

[ Voor 20% gewijzigd door Solarsparc op 16-05-2026 00:35 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32
Hoeveel gas wordt verbruikt in een jaar?

Bovenste of onderste woonlaag?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.